رفع ممنوعیت تحصیل در خارج دستاورد برجام است

وزیر امور خارجه کشورمان، واردات سرمایه و علم و فناوری را عامل ایجاد بالندگی تحقیق و توسعه در کشور و بهبوددهنده شرایط تولید و اشتغال برای دانشجویان عنوان کرد.  
محمد جواد ظریف در سخنرانی در دانشگاه‌تربیت مدرس با عنوان فرصت‌های علمی و فن‌آوری پیش روی کشور و دیپلماسی علمی تصریح کرد: یکی از عرصه‌های کمک دانشگاه به دستگاه سیاست خارجی می‌تواند استفاده از ابزارهای لازم در جهت کنترل حوزه دانایی باشد، زیرا از دانایی فراوان موجود در فضای مجازی نمی‌توان استفاده به هنگام و بهینه کرد و از سویی دیگر حجم بسیار زیاد و انبوه اطلاعات نامنسجم عملاً معضلی فرا راه تصمیم‌سازی از سوی سیاست مداران شده است.
 ظریف تصریح کرد: رفع ممنوعیت تحصیل دانشجویان کشورمان در برخی از رشته‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های خارج از کشور در جریان مذاکرات برجام یکی از دستاوردهای قابل توجه توافقنامه برجام است. هم اکنون در حوزه‌های مختلف امکان حضور جمهوری اسلامی در صحنه‌های علمی و بین المللی وجود دارد، زیرا کشورمان در حال حاضر توان جذب و صدور علم را دارا است و فعالیت ایران در حوزه‌های علمی خارج از کشور باعث خواهد شد که کشورمان با یک اقتدار جدید در جهان حضور فعال داشته باشد.