بیگدلی: به دنبال توافق باشیم، جایگاه بایدن لرزان است

آرمان ملي- احسان اسقايي: انتخابات ميان دوره‌اي کنگره آمريکا در شرايطي در حال برگزاري است که بنيامين نتانياهو در انتخابات (کنست) به پيروزي رسيده و از سوي ديگر شرايط و قراين درآمريکا بر آن مبناست که احتمالا جمهوري‌خواهان دست برتر در انتخابات کنگره را پيدا خواهند کرد. به اعتقاد برخي از تحليلگران چنين آرايشي در واشنگتن و تل‌آويو به نفع ايران نيست. هرچند برخي ديگر معتقدند سياست خارجي آمريکا در يک گوي واحد قرار دارد و از سوي ديگر قدرت رئيس‌جمهور بايدن در آمريکا آنقدر زياد است که جمهوري‌خواهان نتوانند بر مذاکرات هسته‌اي اثرگذارند. اگر انتخابات ميان دوره‌اي به نفع جمهوري‌خواهان تمام شود، بعيد نيست دموکرات‌ها با وجود رقيب سرسختي مانند ترامپ انتخابات رياست‌جمهوري2024 را واگذار نکنند. از اين منظر شايد تهران بايد از اکنون تا قبل از ورود فضاي سياسي آمريکا به مساله انتخابات رياست‌جمهوري به يک توافق پايدار با دموکرات‌ها دست يابد.
در انتخابات ميان دوره‌اي حزب رئيس‌جمهور شانسي ندارد!
علي بيگدلي کارشناس روابط بين‌الملل در ارتباط با انتخابات ميان دوره‌اي آمريکا به «آرمان ملي» گفت: طبق آمارها وضعيت جمهوري‌خواهان در انتخابات ميان دوره‌اي بهتر از دموکرات‌هاست. اصولا در انتخابات‌هاي ميان دوره‌‌اي حزب رئيس‌جمهور از شانس و اقبال کمتري برخوردار است. وضعيت بايدن درحال حاضر به‌خاطر نارضايتي‌هاي داخلي از جمله افزايش قيمت و تورم 9 درصدي مطلوب نيست. براي آمريکايي‌ها بنزين از نان شب واجب‌تر است. به‌خاطر همين موارد جمهوري‌خواهان وضعيت بهتري در انتخابات ميان دوره‌اي کنگره به دست مي‌آورند. در دوره قبل جمهوري‌خواهان و دموکرات‌ها نسبت 50 درصدي از کنگره را داشتند اما رئيس مجلس که معاون رئيس‌جمهور آمريکا بود اين معادله را به نفع بايدن بر هم مي‌زد اما در مجلس نمايندگان پيش‌بيني مي‌شود، احتمالا دموکرات‌ها در اقليت قرار مي‌گيرند.
احتمال خروج بايدن از ساختار قدرت


اين استاد دانشگاه افزود: آمريکايي‌ها به اين انتخابات درحد انتخابات رياست‌جمهوري توجه دارند. چون انتخابات ميان دوره‌اي مي‌تواند نتايج انتخابات 2024 در آمريکا را تغيير دهد. درحال حاضر شرايط آمريکا به‌شدت پيچيده و دو قطبي است و اگر جمهوري‌خواهان پيروز شوند با توجه به پيروزي نتانياهو در آمريکا وضعيت براي ايران مطلوب نخواهد بود. از اين منظر ايران بايد تلاش کند تا بايدن در قدرت است به برجام بازگردد و به گونه‌اي قرارداد را منعقد کند که جمهوري‌خواهان در صورت پيروزي دوباره برجام را برهم نريزند.
سياست‌خارجي آمريکا تغييرناپذير است
علي اصغر زرگر، کارشناس روابط بين‌الملل هم در ارتباط با انتخابات آمريکا به «آرمان‌ملي» گفت: به نظر مي‌رسد کرسي‌هاي سنا و کنگره تغيير کند اما اين مورد ارتباطي با سياست خارجي آمريکا ندارد. آمريکايي‌ها کوتاه مدت به سياست‌خارجي خود نگاه نمي‌کنند. سياست خارجي آمريکا يک کشتي بزرگ است که در آب‌هاي بين‌المللي حرکت مي‌کند. از اين جهت نمي‌تواند 180 درجه تغيير مسير دهد. سياست خارجي آمريکا نسبت به ايران به سادگي تغيير نخواهد کرد اما اگر جمهوري‌خواهان دست برتر در قدرت در آمريکا را داشته باشند احتمالا تاکتيک‌هايي را تغيير خواهد داد.
آرامش داخلي لازمه بازگشت به ميز مذاکرات
اين استاد دانشگاه در ارتباط با تاثير انتخابات ميان دوره‌اي آمريکا بر برجام و پرونده هسته‌اي گفت: بيش از اينکه نتيجه انتخابات ميان دوره‌اي آمريکا بر مساله هسته‌اي ايران اثر‌گذار باشد، بهبود شرايط داخلي ايران است که موجب مي‌شود که دست ايران در مذاکرات بازتر شود. مساله هسته‌اي ايران چه دموکرات در آمريکا در قدرت باشد و چه جمهوري‌خواه؛ از نظر آمريکايي‌ها بايد به هر روش حل شود اما هر مقدار اين توافق با سرعت بيشتري اتفاق افتد، امتيازات بيشتري نصيب ايران خواهد شد. آمريکايي‌ها نه دوست و نه دشمن دائمي دارند بلکه منافع خود را در نظر دارند و برجام هم مي‌تواند منافع ايران و هم آمريکا را تامين کند. زرگر در ارتباط با تاثير پيروزي نتانياهو در تل‌آويو تاکيدکرد: نتانياهو هم نمي‌تواند بر روند کلي در مورد پرونده هسته‌اي تهران که همانا توافق با ايران است، تاثير بگذارد. وي بيش از اين نمي‌خواهد در سياست خارجي با آمريکا در تناقض باشد.
دستان بايدن بسته شود، تهاجمي رفتار مي‌کند
اشکان مجللي، کارشناس سياست خارجي نيز در اين ارتباط به «آرمان‌ملي» گفت: تکليف 39 فرمانداري، 34 سناتور و کرسي‌هاي مجلس نمايندگان در انتخابات فعلي آمريکا مشخص خواهد شد. براساس شواهد ابتدايي مجلس نمايندگان در دستان جمهوري‌خواهان خواهد بود اما نتيجه انتخابات سنا در چهار ايالات جورجيا، آريزونا، پنسلوانيا و نوادا بسيار به هم نزديک است و اگر جمهوري‌خواهان حداقل در 3 ايالت پيروز شوند، احتمالا مجلس سنا را درخواهند نورديد اما اگر در 2 ايالت پيروز شوند دموکرات‌ها در اکثريت خواهند بود. در بدترين شرايط زماني است که همانند زماني که اوباما در قدرت قرار داشت دو مجلس سنا و نمايندگان در دست جمهوري‌خواهان قرار گيرد. در اين صورت دولت بايدن بايد به نوعي با جمهوري‌خواهان کنار ‌آيد اما رئيس‌جمهور مي‌تواند با فرمان اجرايي در اين زمينه اقداماتي انجام دهد. همان طور که اوباما در ارتباط با برجام چنين تصميمي گرفت. اگر دولت آمريکا عزم آن را داشته باشد که با ايران توافق کند حتي اگر مجالس آمريکا همراهي نکنند، باز هم مي‌تواند با توسل به فرمان اجرايي رئيس‌جمهور، برجام را به فرجام رساند. هرچندکه بهترين حالت آن است که برجام در ساختار قدرت در آمريکا به تصويب برسد. البته اگر دستان رئيس‌جمهور آمريکا بسته شود، ممکن است سياست‌هاي تهاجمي در ارتباط با برجام اتخاذ کند. به عبارت بهتر پيروزي جمهوري‌خواهان يعني فشار ناخواسته بايدن عليه ايران.