پذیرایی از الناز - طرد نیلوفر

آرمان‌ملي– مطهره شفيعي: نيلوفر مرداني، ورزشکار «اسکيت سرعت» اهل ايران و عضو تيم‌ملي اسکيت سرعت ايران است که سابقه حضور در بازي‌هاي آسيايي 2010 و مسابقات قهرماني جهان اسکيت سرعت با تيم‌ملي ايران را دارد. چندروز پيش تصوير بدون حجاب او که در مسابقات آزاد استانبول با پيراهن ايران شرکت کرد و بر سکوي نخست قهرماني ايستاد، منتشر شد.
واکنش وزارت ورزش چه بود؟
پس از انتشار تصاوير نيلوفر مرداني بود که وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که نيلوفر مرداني بدون اخذ مجوز لازم از شوراي برون‌مرزي در مسابقات اسکيت ترکيه شرکت کرده است. اين وزارتخانه با تاکيد بر حفظ ارزش‌هاي اسلامي در مسابقات ورزشي و يادآوري قهرماني‌ها و افتخارآفريني‌هاي ورزشکاران بانوي ايراني در رشته‌هاي مختلف با حفظ حجاب اسلامي و تقبيح عدم برخورداري نيلوفر مرداني از پوشش مصوب امور بانوان اين وزارتخانه اعلام کرد که براساس اطلاعات دريافتي از فدراسيون اسکيت، اين ورزشکار از ماه گذشته در تيم‌ملي ايران عضويت نداشته و او در سفري شخصي و بدون اخذ مجوز لازم از شوراي برون‌مرزي وزارت ورزش‌وجوانان در اين مسابقات حضور پيدا کرده است. ضمن اينکه تيم‌ملي ايران نيز در اين مسابقات شرکت نکرده است.
از الناز رکابي تا نيلوفر مرداني


رقابت بدون حجاب نيلوفر مرداني در مسابقات اسکيت ترکيه در شرايطي بود که زمان زيادي از حضور الناز رکابي بدون برسرداشتن حجاب در مسابقات سنگ‌نوردي در کره‌جنوبي در مهرماه سال 1401 نگذشته بود. الناز رکابي يک‌سال پيش گفته بود: « با 32 سال سن نه بيمه دارم نه شغل و نه آينده؛ اما مهاجرت نمي‌كنم چون دوست دارم نماينده ايران معرفي شوم. من آنقدر درگير ورزش هستم كه يكسري معيارهايي كه براي يك زندگي خوب است را در نظر نمي‌گيرم. من هميشه در حال تمرين و ورزش قهرماني هستم. از صبح كه مي‌آيم بيرون تمرينم مي‌كنم و به مربيگري‌ام مي‌پردازم كه بتوانم بخشي از هزينه‌هاي زندگي‌ام را تامين كنم و بعد هم به خانه برمي‌گردم. جز اين دغدغه ديگري در زندگي ندارم. ولي قطعا زندگي خرج دارد و حقوقي كه از طريق مربيگري به‌دست مي‌آورم كفاف زندگي‌ام را نمي‌دهد و مزد زحماتم نيست» برخي پس از حضور جنجالي او در مسابقات کره‌جنوبي از تغيير نظر رکابي خبر داده و چنين مطرح کردند رکابي به ايران بازنمي‌گردد، اما وي 26 مهر خبر داد که به کشور بازمي‌گردد. 27 مهر او به ايران بازگشت و استقبال زيادي از او شد. رکابي در پاسخ به سوالات متعدد و مشابه خبرنگار صداوسيما و يکي دو خبرگزاري دولتي، به توضيحاتش در استوري اينستاگرام خود اشاره کرد و گفت: همان‌طور که آنجا توضيح دادم، به‌دليل فراخواني غيرمنتظره‌اي که از من در مسابقات شد، درگير لوازم فني خود شدم و اين باعث شد از حجابي که بايد مي‌داشتم غافل شوم. رکابي در واکنش به جوسازي رسانه‌هاي فارسي‌زبان خارج‌نشين بيان داشت: يکسري تندروي‌ها در اين ماجرا اتفاق افتاد. از مردم ايران به‌دليل تشنج ايجاد شده، عذرخواهي مي‌کنم. ملي‌پوش ايران درباره شايعاتي که درباره احتمال آزار و اذيتش در بازگشت به ايران منتشر شده بود، گفت: با آرامش، سلامت کامل و طبق برنامه از پيش تعيين شده به ايران بازگشتم. پرسش عجيب بعدي خبرنگار صداوسيما درباره خداحافظي الناز رکابي از تيم‌ملي بود که او جواب جالب و محکمي داد: خداحافظي از تيم‌ملي در کار نيست و تا جايي‌که بتوانم طبق اعتقاداتم جلو مي‌روم. نکته قابل تامل ديدار رکابي با وزير ورزش بود. سجادي با اعلام حمايت مجدد از ورزشکاران به‌ويژه ملي‌پوشان، رکابي را در ادامه راه حرفه‌اي‌اش تشويق کرد و به او گفت: «وزارت ورزش متعلق به تمامي ورزشکاران است و در اين راه تمامي ابزارهاي قانوني در خدمت ورزشکاران بوده و خواهد بود. الناز رکابي فرزند ايران است و دليلي ندارد با او برخورد حذفي شود. اتفاقي رخ داده و بايد با نگاه پدرانه آن را ديد.»
رفتار وزير چه خواهد بود؟
در وهله نخست نبايد فراموش کرد بي‌حجابي ورزشکاران که نمايندگان مردم ايران هستند پذيرفته نيست. از سوي ديگر براساس آنچه همگان شاهدش بودند وزارت ورزش برخلاف برخي تصورات در حمايت از الناز رکابي عقب‌نشيني نکرد و حتي حاضر شد انتقادات آيت‌ا... علم الهدي خطاب به وزير ورزش را پذيرا باشد: «تا اين حد نظام بدهکار شود که يک دختر ناهنجاري که در اجراي برنامه سنگ‌پيمايي روسري خود را برداشته و کشف حجاب کرده، آن هم در مقابل چشم تمام مردم دنيا به‌عنوان يک ورزشکار اعزام شده از جمهوري اسلامي، آبروي نظام را برده و بعد بگويد روسري‌ام افتاد، حالا قبول مي‌کنيم، سياست اين است اين خانم از کشور طرد نشود و به مملکت و خانواده برگردد، اما اين آقاي وزيرورزش کنار او بايستد و او هم به‌جاي روسري کلاه سرش بگذارد و عکس بردارد، اين قابل تحمل نيست، اين دهن‌کجي به دخترها و زن‌هاي باحجابي است که در اين مجامع و راهپيمايي‌ها حرکت ميليوني انجام دادند.» آيا وزير ورزش قائل به ديدار با نيلوفر مرداني هم هست؟ او هم افتخارات زيادي در اين رشته براي کشور کسب کرده و تا چندي پيش عضو تيم‌ملي بوده است. نيلوفر مرداني هنوز صحبتي درباره اقدامانش نکرده است بنابراين با قضاوت‌هاي زودهنگام نبايد او را به مسيري سوق داد که به ضرر ورزش کشور است.