نبرد فرمانداران و چشم‌انداز آينده امريكا

آخرين نتايج انتخابات امريكا حاكي از آن است كه جمهوري‌خواهان 48-49 از رقيب خود پيش افتاده‌اند. روندي كه بسياري از تحليلگران از قبل نيز پيش‌بيني مي‌كردند كه نبرد اين دو طيف در مجلس نمايندگان با نزديكي قابل توجهي پيش برود. فارغ از اينكه نتيجه اين انتخابات به نفع كدام حزب سياسي است، اين انتخابات تداوم شكافي است كه بعد از حضور ترامپ در جامعه امريكايي ايجاد شد. شكافي كه باعث شد در امريكا برخي صحنه‌هاي خشونت‌آميز براي نخستين‌بار شكل بگيرد و تضادهاي نهفته در اين جامعه نمايان شود. 
واقع آن است كه در دوره ترامپ رخدادهايي شكل گرفتند كه تصاوير متفاوتي از جامعه امريكايي بازتاب داد. حادثه 6ژانويه در امريكاي دوره ترامپ، جامعه امريكا را دچار شكاف سياسي عميق همراه با خشونت كرد. اين تغييرات بدون ترديد خود را در انتخابات فعلي نيز نمايان مي‌كنند. در واقع بخشي از تركش‌هاي اين تضادها در جريان انتخابات اخير قابل رديابي خواهد بود. مساله بعدي آن است كه مردم امريكا بسيار درونگرا هستند، اين مردم در زمان گزينش‌ها، ابتدا به شرايط دروني خود نگاه مي‌كنند و بعد راي مي‌دهند. معناي اين شرايط دروني اين است كه آنها دريافتي از كليت تصميم‌سازي‌ها كسب مي‌كنند و مبتني بر اين دريافت، راي خود را به صندوق مي‌ريزند.
 اين هم اهميت دارد و به دلايل مختلف نتيجه انتخابات روز گذشته امريكا را مي‌توان محصول شرايط دروني امريكايي‌ها تفسير كرد. از قبل هم مي‌شد پيش‌بيني كرد كه دموكرات‌ها مقبوليت بالايي نداشته باشند. به خصوص پس از گرفتار شدن بايدن در جنگ اوكراين و هزينه سنگيني كه از جيب مردم امريكا براي اين جنگ پرداخت شد، مردم برخي نقدهاي جدي نسبت به رخدادهاي اين كشور مطرح و بايدن را مقصر اين اتفاقات قلمداد كردند. حتي بخشي از طرفداران خود بايدن نيز نسبت به مشاركت امريكا در اين نبرد اعتراضات جدي داشته و دارند و آن را برنمي‌تابند. امري كه نهايتا باعث شد تا دموكرات‌ها احتمالا اكثريت خود را در مجلس نمايندگان از دست دهند. در اين ميان اگرچه جمهوري‌خواهان با كمتر از 10راي مي‌توانستند در مجلس نمايندگان حاكم شوند، اما اين توفيق با آراي بيشتري محقق شده و جمهوري‌خواهان با پيروزي‌هاي بيشتري در مجلس نمايندگان پيروزي را به دست آورند. بنابراين اكثريت در دست جمهوري‌خواهان خواهد بود و دموكرات در مجلس نمايندگان در اقليت قرار مي‌گيرند.بايد بدانيم، اين روند لطمه سختي به اهداف بايدن در 2ساله آينده مي‌زند. نبايد فراموش كرد كه دامنه اثرات مجلس نمايندگان در عرصه داخلي بسيار بالاست، از جمله رسيدگي به بودجه پيشنهادي رييس‌جمهوري نيز در اختيار اين مجلس است. 
پيروزي جمهوري‌خواهان در انتخابات باعث خواهد شد دست و بال رييس‌جمهوري براي پيشبرد اين روند محدود شود. پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه احتمالا بايدن بتواند در مجلس سنا اكثريت خود را حتي به صورت بسيار شكننده حفظ كند. يعني بايدن در عرصه خارجي دست بازتري خواهد داشت، اما در عرصه مسائل داخلي با محدوديت‌هاي بيشتري مواجه خواهد شد. 
يكي ديگر از مسائل مهم در انتخابات امريكا نتيجه فرمانداري‌ها و تركيب آينده اين نهاد مهم است. فرمانداران در انتخابات رياست‌جمهوري كالج انتخاباتي را رهبري مي‌كنند و بهره‌مندي دموكرات‌ها از فرمانداران بيشتر در انتخابات رياست‌جمهوري كمك شايان توجهي به آنها مي‌كند تا در انتخابات آينده شانس داشته باشند. اگر جمهوري‌خواهان بتوانند در حوزه فرمانداران نيز پيروزي داشته باشند، بايد فاتحه دموكرات‌ها در انتخابات آتي را بخوانيم. البته هنوز هيچ خبري در خصوص فرمانداران منتشر نشده و مشخص نيست چه گروهي پيروز اين نبرد شده است. بسياري معتقدند اهميت فرمانداران در بسياري از حوزه‌ها حتي از مجلس نمايندگان نيز بيشتر است. بايدن و دموكرات‌ها همه تلاش خود را مي‌كنند تا بتوانند سهم بيشتري از فرمانداران داشته باشند. ممكن است انتخابات فرمانداران حتي به ماه دسامبر سال آينده هم موكول شود. البته همه اين گزاره‌ها احتمالاتي است كه تحقق آن طي روزهاي آينده مشخص مي‌شود.