از شورای شهر پنجم چه می‌خواهیم

غلامرضا کیامهر- اگرچه کار از کار گذشته و مدتی است تکلیف شورای شهر پنجم تهران مشخص شده اما نویسنده نیز مانند بسیاری از شهروندان پایتخت از اینکه جای برخی از چهره‌های صالح و به معنای واقعی اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم همچون دکتر حکیمی‌پور، حافظی، تندگویان، حقانی و... در شورای شهر پنجم خالی است، نمی‌تواند تاسف عمیق خود را پنهان کند. اینها کسانی بودند که در تمام طول چهار سال گذشته صدای اعتراض‌شان نسبت به تخلفاتی که در شهرداری صورت می‌گرفت، بلند بود و حمایت‌های بی‌چون و چرای رییس و اکثریت اعضای آن شورا از شهردار تهران و عملکرد آن، نتوانست کمترین تاثیری در خاموش کردن صدای اعتراض آنها داشته باشد.
در واقع این چند عضو شورای شهر چهارم با چشم‌پوشی از بسیاری رانت‌ها و مزیت‌هایی که همه از چند و چون آن خبر داریم، در طول چهار سال گذشته خود را به سپر بلای دفاع از منافع شهروندان و مصالح کلانشهر تهران در برابر جناح طرفدار و حامی دوآتشه شهردار تبدیل کردند و بسیاری از تهدیدهای لفظی و ناملایمات را هم در این راه به جان خریدند. آنها مفاهیم اصلاح‌طلبی را در اعمال و گفتار و کردار خود به نمایش گذاشتند اما در کمال تاسف معماران لیست 21 نفره امید بنا به دلایلی که بر هیچ‌کس معلوم نیست از منظور کردن نام این اصلاح‌طلبان شجاع و امتحان‌پس‌داده که در ضمن هر کدام‌شان تکنوکرات‌هایی صاحب تخصص در اداره امور شهر بودند در لیست 21 نفره معروف به امید خودداری ورزیدند. چرا؟ چون آنها افراد سیاسی رسما وابسته به جناح خاصی که برچسب اصلاح‌طلب به خود زده است، نبودند. آیا معماران و تهیه‌کنندگان آن لیست حتی نیازی به تجربه‌های ارزشمندی که این چند عضو معترض و مبارز شورای شهر چهارم از نقاط ضعف و قوت شورا و از روزنه‌های ورود فساد به ساختار شهرداری تهران و مدیریت آن به دست آورده بودند، برای استفاده شورای شهر پنجم احساس نکردند؟ حالا در این ارتباط جز دریغ و افسوس، کار دیگری از دست کسی ساخته نیست جز آنکه از همان معماران و تدوین‌کنندگان ترکیب لیست امید شورای شهر پنجم مصرانه بخواهیم در چهار سالی که این شورا پیش‌رو دارد، از وجود این انسان‌های شریف و حق‌جو و حق‌گو که در چهار سال گذشته مراتب ازخودگذشتگی، روح خدمتگزاری و مبارزه با فساد خود را عملا به اثبات رسانند به عنوان مشاور و روشن‌کننده مسیر حرکت شورای پنجم استفاده کنند. این حداقل انتظاری است که شهروندان تهرانی از شورای شهر پنجم دارند چه با حضور این چهره‌های صالح متخصص و دردشناس مصائب و آسیب‌های ساختاری مدیریت شهری و اولویت‌های اجرایی کلانشهر تهران در جایگاه مشاوران شورای شهر پنجم، این شورا خواهد توانست بدون نیاز به در پیش گرفتن سیاست آزمون و خطا، انتظارات و مطالبات میلیون‌ها شهروند تهرانی را برآورده سازد. انتظار بزرگ دیگر شهروندان تهرانی از شورای شهر پنجم پرهیز جدی اعضای این شورا از هرگونه سیاست‌بازی و سیاست‌زدگی در اداره امور این شورا و به خصوص در ارتباط با موضوع بسیار سرنوشت‌ساز انتخاب شهردار آینده تهران است که به هیچ‌وجه نباید از بازیگران سیاسی شناخته‌شده باشد چه بدترین خطری که شورای شهر و آینده کلانشهر تهران را تهدید می‌کند، انتخاب فردی سیاسی به جای یک تکنوکرات باتجربه در امور اجرایی و یک چهره عملگراست که بتواند بدون جهت‌گیری‌های خاص سیاسی بااستعدادترین، باتجربه‌ترین و صالح‌ترین نیروها را برای مشارکت در اداره امور شهر به همکاری با خود دعوت کند؛ کسی که بداند شهروندان تهرانی سال‌هاست از نحوه مدیریت شهر خود و وضعیت نامطلوبی که بر شهرداری و سازمان‌های مرتبط با آن حاکم است، به ستوه آمده‌اند و چشم به راه انجام یک خانه‌تکانی اساسی و ساختاری در شهرداری هستند.
این خواسته بزرگ را تنها یک شهردار فارغ از زدوبندهای سیاسی، مستقل، مردمی، دارای تجربه‌های مفید مدیریتی و اجرایی، خوشنام و دارای حسن شهرت که شهروندان را ولی‌نعمت خود بداند، می‌تواند برآورده سازد. خوشبختانه اگر اعضای شورای شهر پنجم سعه‌صدر به خرج دهند و از اصل شایسته‌سالاری پیروی کنند، امکان پیدا کردن چنین مدیرانی در جامعه امروز ایران وجود دارد که افرادی چون مهندس عبدالعلی‌زاده تکنوکرات عملگرا که سابقه وزارت در دولت‌های سابق و استانداری آذربایجان‌شرقی را در کارنامه مدیریتی خود دارد از آن جمله هستند.
متاسفانه بسیاری از کسانی که تاکنون در فضاهای مجازی و مطبوعات از آنها به‌عنوان گزینه‌های احتمالی شورای شهر پنجم برای شهرداری تهران نام برده شده، چهره‌های به شدت سیاسی دارای تمایلات جناحی خاص و شناخته‌شده هستند که انتصاب هر یک از این چهره‌ها به سمت شهردار تهران با اقبال و اجماع عمومی همراه نخواهد بود و به شائبه سپرده شدن مدیریت شهر تهران به یک جناح سیاسی خاص در افکار عمومی دامن خواهد زد. باز شاید یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای تصدی این سمت حساس و پرمسوولیت انتخاب یکی از همان چهره‌های صالح، مبارز و معترض شورای شهر چهارم برای در دست گرفتن زمام امور مدیریت شهری تهران برای چهار سال آینده باشد؛ چهره‌هایی که در چهار سال گذشته در کوره کلنجار رفتن با سوءمدیریت‌های موجود در شهرداری تهران آبدیده شده‌اند و شناخت کاملی از آسیب‌ها و کم و کاستی‌هایی که این کلانشهر از آن رنج می‌برد و آن را به یک شهر بدون آرامش و غیرقابل زیست تبدیل کرده است، دارند. این راه علاج دردهای بی‌شمار کلانشهر تهران است و اگر اعضای لیست 21 نفره امید که به زودی بر صندلی‌های شورای شهر تکیه خواهند زد به راستی قصد درمان دردهای تهران را دارند به قول معروف این گوی و این میدان....
‏Kiamehr_gh@yahoo.com