شرمساری آمریکا

ترامپ در حالی در حاشیه گروه 20 در دیدار خود با پوتین از تشکیل واحد امنیت سایبری مشترک روسیه- آمریکا خبر داد که پس از انتقادات فراوان از سوی جمهوریخواهان و دموکرات‌ها، از موضع خود عقب‌نشینی کرد، این در حالی است که نیویورک‌تایمز در افشاگری تازه خود از ارتباط پسر و داماد ترامپ با یک وکیل روسی برای دریافت اطلاعات مخرب علیه هیلاری کلینتون پرده برداشت.
دونالد ترامپ بامداد یکشنبه گذشته در یک پیام توئیتری نوشته بود که در جریان دیدار خود با ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آلمان، با یکدیگر درباره ایجاد یک واحد نفوذناپذیر امنیت سایبری گفت‌وگو کرده‌اند تا از هک شدن انتخابات و بروز رویدادهای منفی دیگر جلوگیری شود. ترامپ که از آغاز دور جدیدی از همکاری‌ها با روسیه خبر داده بود، عصر همان روز در پیام جدیدی نوشت: این حقیقت که من و پوتین درباره واحد امنیت سایبری گفت‌وگو کرده‌ایم به این معنی نیست که معتقدم چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد. چنین چیزی ممکن نیست.
به نظر می‌رسد عقب‌نشینی ترامپ از سخنان خود، پس از آن روی داده است که ایده او مبنی بر همکاری با روسیه با انتقادات بسیاری در داخل آمریکا حتی از سوی هم‌حزبی‌هایش روبه‌رو شد. از نظر آنها همکاری با روسیه به معنای همکاری با کشوری است که به انجام حملات سایبری در آمریکا و دخالت در روند انتخابات ریاست جمهوری این کشور متهم است.
جمهوریخواهان در انتقادات خود تاکید داشتند که نمی‌توان به مسکو اعتماد کرد. سناتور لیندسی گرام جمهوریخواه، از سخنان ترامپ مبنی بر همکاری سایبری با روسیه شدیدا انتقاد ‏کرد و گفت کوتاه آمدن ترامپ در مقابل پوتین به شک و تردید درباره روابط آنها دامن می‌زند.‏ وی پیشنهاد ترامپ برای همکاری مشترک سایبری با مسکو را رد کرد و گفت: این احمقانه‌ترین نظریه‌ای نبوده که در تمام ‏عمرم شنیدم. ولی دست کمی نداشت!‏


این سناتور برجسته جمهوریخواه، رییس‌جمهور آمریکا و وزیرخارجه اش را به سهل‌انگاری درباره حملات سایبری روسیه متهم ‏کرد و گفت: دو ساعت و 15 دقیقه بعد از دیدار با پوتین، تیلرسون و ترامپ همه چیز را درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست ‏جمهوری آمریکا فراموش کرده‌اند.‏ وی گفت: هرچقدر رییس‌جمهور این سیاست را ادامه می‌دهد، شک و تردید مردم درباره روابط او و روسیه بیشتر می‌شود.‏
حمله سناتور گرام به ترامپ و وزیر خارجه‌اش همزمان با انتقاد شدید‌ جان مک‌کین شکل ‏می‌گیرد که گفت که از دادن رای اعتماد به وی احساس تاسف می‌کند، این اظهار نظر مک‌کین پس از آن اتفاق افتاد ‏که تیلرسون راهکار آمریکا در سوریه را اشتباه خواند.‏تیلرسون که در خصوص راهبرد واشنگتن در سوریه گفته بود احتمالا موضع آمریکا اشتباه بوده است با واکنش این سناتور ‏ارشد کنگره آمریکا روبه‌رو شد. ‏ وی همچنین عنوان کرده بود که شاید راهبرد روس‌ها در قبال سوریه درست بوده است. ‏
مک‌کین در این خصوص افزود که ظاهرا تیلرسون به باورهای آمریکایی و عقاید جمهوریخواهان که بر اساس آن استوار است ‏اعتقاد ندارد. ‏ وی گفت: تیلرسون از بنیادهای اساسی آمریکا عدول کرده است. ‏مک‌کین عنوان کرد اظهار نظر تیلرسون در خصوص راهبرد اشتباه آمریکا در سوریه از آرمان‌های آمریکایی به دور ‏است. ‏
آدام شیف، نماینده ارشد دموکرات عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: تصور نمی‌کنم بتوانیم انتظار داشته باشیم که روس‌ها شریک قابل اعتمادی در بخش امنیت سایبری باشند. در میان دموکرات‌ها نیز اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما در واکنش به سخنان ترامپ، نسبت به بازگشت به دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق ابراز نگرانی کرد. او گفت: این مانند آن است که به فردی که در خانه شما دست به سرقت زده است، پیشنهاد تشکیل یک گروه کاری را در پرونده سرقت بدهید.
انتقاد رییس پیشین سیا
رییس پیشین سازمان جاسوسی آمریکا، رییس‌جمهور این کشور را به ضعف نشان دادن در برابر ‏همتای روسش متهم کرد و گفت که ترامپ در برابر پوتین درباره دخالت روسیه در امور داخلی آمریکا کوتاه آمده است.‏
برنان گفت: به نظرم وی مهارت خوبی در مذاکرات با پوتین به نمایش نگذاشت.‏ برنان از اینکه ترامپ گفته است از دیدار با پوتین مفتخر شده است انتقاد کرد و افزود: گفتن این حرف مایه شرمساری است.‏ رییس سابق سی‌آی‌‌ای‌ از پیشنهاد ترامپ برای همکاری مشترک سایبری با روسیه نیز انتقاد کرد و گفت: چنین حرف‌هایی ‏نشان می‌دهد که او تشکیلات اطلاعاتی آمریکا را جدی نمی‌گیرد و این کارش را مرتب هم تکرار می‌کند.‏
وی افزود: پیش از نشست سران گروه 20، وی اطمینان سازمان اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات را ‏زیر سوال برد. وی مرتب توان دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا را زیر سوال برده است. بنابراین به طور جدی این سوال را دارم که ‏آیا پوتین از ترامپ چیزی را که باید، درباره دست‌درازی به نهادهای انتخاباتی دموکراتیک ما شنیده است یا خیر.‏
اگرچه ترامپ در توئیت جدید خود توافق با روسیه در موضوع امنیت سایبری را عملی ندانست اما تاکید کرد که در موضوع برقراری آتش‌بس در جنوب سوریه، توافق با روسیه حاصل شده است و این توافق اجرا خواهد شد. مقام‌های دولت آمریکا به تازگی اعلام کردند که هک شدن سامانه‌های تجاری شرکت هسته‌ای آمریکا و دیگر شرکت‌های مرتبط با انرژی، کار هکرهای وابسته به دولت روسیه بوده است.
طعنه ویکی‌لیکس به ترامپ
وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس در واکنش به پیشنهاد دونالد ترامپ درباره همکاری با روسیه درباره فعالیت‌های هکری انتخابات به طعنه پیشنهاد داد که جولیان آسانژ را به عنوان رییس واحد امنیت سایبری آمریکا و روسیه معرفی کند.
ویکی‌لیکس در واکنش به توئیت ترامپ درباره مذاکره با ولادیمیر پوتین درباره تشکیل واحد امنیت سایبری جهت همکاری درباره هک کردن انتخابات و بسیاری دیگر از مسایل منفی، پیامی توئیتری با این مضمون منتشر کرد: چرا جولیان آسانژ را به عنوان مسوول آن انتخاب نکنیم؟ به هر حال‌ وی معتمد مردم و جزو بهترین کارکنان سیاست.
آسانژ از سال 2012 در سفارت اکوادور در لندن به سر می‌برد. وی در آمریکا به دلیل افشای اسناد محرمانه تحت پیگرد قرار دارد. ویکی‌لیکس در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ایمیل‌های هک‌شده کمیته ملی دموکراتیک و جان پودستا، رییس کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون را منتشر کرد.
سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، روسیه را مسوول عملیات هکری در انتخابات آمریکا می‌دانند اما دولت مسکو هر گونه مداخله‌ای را رد کرده است. ویکی‌لیکس دریافت این ایمیل‌ها از روسیه را تکذیب کرده است. ترامپ که گفته است مداخله روسیه را در انتخابات قبول ندارد، پس از دیدار با پوتین گفت مذاکراتی با وی درباره تشکیل واحد امنیت سایبری داشته است. وی سپس در پیامی توئیتری نوشت: این حقیقت که ما با پوتین درباره تشکیل این واحد گفت‌و‌گو کردیم به این معنا نیست که من فکر می‌کنم این اتفاق خواهد افتاد.
پسر ترامپ دیدار با وکیل روس را تایید کرد
پسر بزرگ رییس‌جمهور آمریکا با یک وکیل روس ملاقات کرده که گویا اطلاعات مخربی درباره هیلاری کلینتون داشته است. گفته شده این وکیل با کاخ کرملین مرتبط بوده است.
به نوشته نیویورک‌تایمز، پسر بزرگ دونالد ترامپ رییس‌جمهور‌ آمریکا در ماه ژوئن ۲۰۱۶ با یک وکیل روس که با کاخ کرملین در ارتباط بوده، ملاقات کرده است. این وکیل روس ناتالیا وسلنیتسکایا نام دارد. بنابر گزارش نیویورک‌تایمز در ملاقات پسر ترامپ با وسلنیتسکایا که در برج ترامپ انجام شده، جارد کوشنر، داماد ترامپ و پل مانافورت، رییس وقت کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ هم حضور داشته‌اند.
نزدیکان دونالد ترامپ متهم‌ هستند که در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ با روس‌ها‌ از جمله سفیر روسیه در واشنگتن تماس داشتند. اتهام ارتباط و تبانی با روس‌ها از همان روزهای آغاز کار دونالد ترامپ بر کابینه او سایه افکنده است. پلیس فدرال و کمیته‌ای از کنگره آمریکا هم‌اکنون در حال تحقیق درباره تبانی احتمالی تیم انتخاباتی ترامپ با روس‌ها برای تاثیرگذاری در انتخابات ۲۰۱۶ به زیان هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها هستند.
یک ماه پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، مایکل فلین، مشاور امنیت ملی او به دلیل تماس با روس‌ها به ‌ویژه سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن‌ از مقام خود کناره‌گیری کرد.
پسر بزرگ ترامپ ملاقات با ناتالیا وسلنیتسکایا را تایید، اما گزارش نیویورک‌تایمز درباره محتوای این ملاقات را رد کرده است. این روزنامه نوشته است پسر بزرگ رییس‌جمهور آمریکا پس از آن برای ملاقات با وکیل روس موافقت کرد که به وی گفته شد اطلاعات مخربی درباره هیلاری کلینتون، رقیب پدرش در انتخابات ریاست جمهوری به دست خواهد آورد.
پسر بزرگ دونالد ترامپ در بیانیه‌ای گفت‌ از او خواسته شده بود با فردی دیدار کند که ممکن است اطلاعات مفیدی برای کمپین انتخاباتی پدرش در اختیار داشته باشد‌ اما به گفته او، خیلی زود مشخص شد که ناتالیا وسلنیتسکایا هیچ اطلاعات ارزشمندی در اختیار ندارد. به گفته فرزند دونالد ترامپ، اظهارات وکیل روس در این ملاقات مبهم و بی‌معنی بود و خیلی زود معلوم شده که وسلنیتسکایا می‌خواسته درباره موضوع فرزندخواندگی کودکان روس در آمریکا گفت‌وگو کند.
پسر ترامپ در بیانیه خود تاکید کرده که پدرش از این ملاقات مطلع نبوده است. پسر ترامپ برخلاف دختر و دامادش در دولت پدرش حضور و نقشی ندارد. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا متقاعد شده‌اند که دولت روسیه پشت حملات هکری در طول مبارزات انتخاباتی آمریکا بوده و مسکو با این کار می‌خواسته در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به سود دونالد ترامپ تاثیر بگذارد. انتشار تعداد زیادی از ایمیل‌های هیلاری کلینتون در وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به موقعیت هیلاری کلینتون آسیب زد.