قائم 12000 کیلومتر آن‌طرف‌تر

گروه سیاست/ یکی از نکات بسیار مهم در تحولات اخیر رونمایی از قدرت صنعت آفندی و پدافندی جمهوری اسلامی ایران است. در طول روز‌های اخیر با وجود اینکه فضای رسانه‌ای به سمت برساخت‌سازی از آشوب و فروپاشی جمهوری اسلامی گام برمی‌داشت اما فضای رسانه‌ای و مطالعاتی غربی نمی‌توانست به سادگی از کنار تحولات صنعت نظامی ایران گذر کند؛ تحولاتی بسیار مهم در منطقه غرب آسیا که امنیت حرف اول را در این منطقه می‌زند. اکنون فضای رسانه‌ای علیه ایران با وجود شدت و حدت زیاد در حال شکسته شدن است و سه تحول اساسی در حوزه نظامی توانست این فضا را بشکند. غربی‌ها و رژیم صهیونیستی بخوبی سه تحول اخیر را درک کرده و در حال هضم کردن این سه تحول هستند. اینکه ایران توانسته است ماهواره‌بری با برد  500 کیلومتر که توانایی رساندن برد آن در سال های آینده به 11 هزارتا 12 هزار کیلومتر  را دارد، ایجاد کند (از نظر رسانه های اسرائیلی)بیش از همه، امریکایی‌ها را نگران کرده است.
ولادیمیر لیمور استراتژیست و ستون‌نویس روزنامه هاآرتص اسرائیل در مقاله‌ای عنوان کرد: اکنون وقت بیداری است. وی در مقاله خود عنوان کرد که اکنون وقت بیدار شدن از خوابی است که دولتمردان اسرائیل در آن گرفتار شده‌اند و پیشرفت و تکنولوژی ایران را نمی‌بینند. در حالی که ایران عزم کرده است که اسرائیل 25 سال آینده را نبیند اما اسرائیلی‌ها هنوز درگیر مسائل و کشمکش سیاسی هستند. لیمور اعتقاد دارد که هدف ایران مشخص است و در راستای هدف خود گام برمی‌دارد. مسأله موجودیت، اکنون بار دیگر برای اسرائیل بعد از عبور از دهه 80 میلادی به‌عنوان مسأله اصلی مطرح شده است.
با وجود اغتشاشات و آشوب‌های اخیر، جمهوری اسلامی بخوبی ثابت کرده است که امنیت در نظام بین‌الملل مهم‌ترین کلیدواژه است و مسائل داخلی را به امنیت خود در سطح منطقه و جهان گره نمی‌زند و به‌صورت گسترده فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد. در ذیل به سه تحول مهم در حوزه نظامی و استراتژیک پرداخته می‌شود؛



ماهواره بر قائم 100
یکی از پرصدا‌ترین تحولات راهبردی که به‌شدت از سوی رسانه‌ها و تحلیلگران غربی مورد ارزیابی قرار گرفت، ماهواره‌بر قائم 100 بوده است. از نظر این رسانه‌ها این ماهواره‌بر با سوخت جامد قابلیت حمل هر شئ به حجم 80 کیلوگرم را دارد. همچنین این ماهواره‌بر در مدار 500 کیلومتر می‌باشد. اکنون ایران به سطحی از بازدارندگی رسیده است که بخوبی می‌تواند فراتر از منطقه خاورمیانه را مورد هدف قرار دهد. یعنی نبرد ایران با امریکا از سطح منطقه خارج شده است و تبدیل به یک نبرد بین‌المللی شده است. این یک تحول بزرگ در نبرد‌های بین ایران و امریکا است. اکنون فقط پایگاه‌های امریکا در منطقه خاورمیانه زیر تیغ موشک‌های ایرانی قرار ندارند بلکه شهرها و کشورهایی فراتر از آن هم قابل دسترسی هستند و ایران می‌تواند به این شهر‌ها دسترسی پیدا کند و منافع امریکا را مورد هدف قرار دهد.
خبرگزاری رویترز با انتشار خبر پرتاب این ماهواره‌بر نوشت که امریکا نگران پیشرفت‌های ایران است.
این خبرگزاری به نقل از یکی از سخنگویان وزارت خارجه امریکا در واکنش به پرتاب ماهواره‌بر قائم۱۰۰ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نوشت: سخنگوی وزارت خارجه امریکا این اقدام را غیرسودمند و بی‌ثبات‌کننده خواند و از پیشرفت برنامه فضایی ایران ابراز نگرانی کرد. این مقام امریکایی که رویترز نامی از وی نبرده، ضمن اعلام نگرانی کاخ سفید از توسعه مداوم ماهواره‌بر‌‌های ایران، مدعی شد: فناوری‌های به کار رفته در آن مشابه و معادل با موشک‌های بالستیک و از جمله سامانه‌های دوربرد است.
رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند: شلیک موشک بالستیک حامل ماهواره به فضا یک تحول و نمایش قدرت است که اسرائیل را نگران کرده است.
خبرگزاری فرانس ۲۴ نیز نوشت:‌ «قائم ۱۰۰» اولین ماهواره‌بر سه مرحله سوخت جامد جمهوری اسلامی ایران ساخت دانشمندان نیروی هوافضای سپاه پاسداران است. اسکای‌نیوز نیز خبر پرتاب ماهواره‌بر قائم100 را منتشر و مدعی شد مشابه نسخه امریکایی است.

 ارتقای سامانه موشکی باور (صیاد 4)
موشک صیاد ۴B یکشنبه ۱۵ آبان ماه با حضور امیر سرتیپ «محمد رضا آشتیانی»، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سرتیپ «علیرضا صباحی‌فرد»، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش و جمعی از متخصصان صنعت دفاعی رونمایی شد. آزمون سامانه ارتقایافته باور ۳۷۳ علیه اهداف دور ایستا با موشک برد بلند صیاد ۴B با موفقیت انجام شد. در این آزمون، هدف دور ایستا در برد بیش از ۴۵۰ کیلومتر توسط رادار بهینه شده سامانه باور ۳۷۳ کشف شد و در برد حدود ۴۰۵ کیلومتر ردگیری و در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مورد اصابت و انهدام کامل قرار گرفت. موشک برد بلند صیاد ۴B دارای سوخت جامد مرکب بوده و برای نخستین بار مورد ارزیابی کامل عملیاتی قرار گرفت. برد رادار کشف سامانه باور ۳۷۳ از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است. برد موشک سامانه از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن از ۲۷ به ۳۲ کیلومتر افزایش یافته است.
آنچه در این مسأله مهم است این است که با این قدرت پدافندی موضوع حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران اکنون بیش از گذشته برای رژیم صهیونیستی و ایالات متحده دور از دسترس به نظر می‌رسد. این پیام را بخوبی رژیم صهیونیستی دریافت کرده است. رسانه‌های صهیونیستی همگام‌سازی رونمایی از موشک صیاد 4 با روی کار آمدن نتانیاهو را بی‌اساس ندانسته و آن را حاوی پیامی مهم برای نخست‌وزیر آینده اسرائیل می‌دانند، به گونه‌ای که نتانیاهو در برنامه‌های انتخاباتی حزب لیکود، حمله به ایران در دوره جدید را قابل دسترس دانست. موشک صیاد 4 در اصل پیام برای اسرائیل دارد و ایران در زمان و مکان مناسب از این دستاورد رونمایی کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در اظهاراتی مدعی شد که آزمایش موشکی ایران منجر به بی‌ثباتی خواهد شد. وی گفت که واشنگتن نسبت به گسترش برنامه موشکی ایران نگران است.

موشک هایپرسونیک
سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در روزهای گذشته در جمع خبرنگاران از ساخت موشک بالستیک هایپر‌سونیک پیشرفته خبر داد که قادر است از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند و آنها را هدف قرار دهد. موشک‌های هایپرسونیک علاوه بر آنکه قادر به پرواز با پنج برابر سرعت صوت (3800 مایل در ساعت) هستند می‌توانند با طی کردن مسیرهای پیچیده، رهگیری‌شان را دشوار کنند. ایران در زمره 5 کشور دارای چنین تکنولوژی محسوب می‌شود. آنچه اهمیت دارد این است که در طول دو ماه آشوب گذشته در ایران چنین دستاوردی حاکی از این است که ایران گام به گام در حال رسیدن به بازدارندگی است و دیگر گزینه نظامی خود به خود از دستور کار خارج خواهد شد. ایران اکنون در حال تبدیل شدن به هژمون منطقه است. 
تمام شواهد و قرائن بر این است که ایران به‌دنبال هژمون شدن در منطقه است. با وجود اینکه ایران در سال‌های قبل صحبت از منطقه قدرتمند می‌کرد، آنچه در حال روی دادن است، تبدیل شدن ایران به هژمون منطقه است. تنها مانع ایران برای هژمونی، رژیم صهیونیستی و حضور نظامی امریکا در منطقه است. به نظر می‌رسد که ایران برنامه ویژه‌ای برای عبور از دو مورد ذکر شده برای تبدیل شدن به هژمون منطقه دارد و گام به گام در حال رفتن به این سمت و سو است.
با وجود این ایالات متحده امریکا و رژیم صهیونیستی به دستیابی ایران به چنین تکنولوژی واکنش نشان دادند. به گزارش وبگاه شبکه خبری «فاکس نیوز» سرهنگ «راب لودویک» سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) در امور خاورمیانه روز جمعه در واکنش به موفقیت جدید ایران گفت که پنتاگون بخوبی از این گزارش آگاه است.
سرهنگ لودویک در ادامه با تلاش در زیر سؤال بردن موفقیت تازه ایران مدعی شد که در این زمینه شک و تردید وجود دارد. وی افزود: «مانند همیشه از افشای گزارش‌ها و ارزیابی‌های اطلاعاتی درباره چنین موضوعات حساسی خودداری می‌کنیم. ما به نظارت دقیق بر توسعه و تکثیر موشک‌های پیشرفته و فناوری مرتبط ایران ادامه می‌دهیم.»
مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم اعلام کرده که موشک‌های هایپرسونیک (ابرفراصوت) نه‌تنها می‌توانند بیش از پنج برابر سریع‌تر از سرعت صوت با سرعت ۳۸۰۰ مایل در ساعت حرکت کنند، بلکه می‌توانند در مسیرهای پیچیده‌ای حرکت کنند و این دفاع برابر آنها را دشوار می‌کند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز پنجشنبه مدعی شد اعلام ایران مبنی بر ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک، نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور را تشدید می‌کند.«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه (۱۰ نوامبر، ۱۹ آبان) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد اعلام ایران مبنی بر ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور را تشدید می‌کند.
شبکه i24 اسرائیل گزارش داده است «درحالی که پهپادهای ایرانی نقش فزاینده‌ای در اوکراین ایفا می‌کنند ایران از تازه‌ترین توانایی نظامی خود رونمایی کرد،هرچند ایران در توانمندی نظامی خود بزرگنمایی می‌کند اما موشک‌های هایپرسونیک می‌توانند 5 برابر سریع‌تر از صوت به پرواز دربیایند.» تحولات در صنعت نظامی ایران در طول دو ماه اخیر به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است. با وجود اینکه رسانه‌های ضدانقلاب سعی در نشان دادن آشوب‌زدگی در ایران دارند، اما واقعیت امر را رسانه‌های غربی و صهیونیستی درک کرده و در حال ارزیابی دقیق تحولات ایران هستند.