«ابتکار» تازه ترین تحولات برجام را بررسی می کند اروپا و آمریکا به دنبال تصویب قطعنامه علیه ایران

گروه بین‌الملل - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز اعلام کرد که ایران با بازدید مقام‌های آژانس از این کشور در ماه جاری میلادی و پاسخ‌گویی به پرسش‌های موجود درباره منشا ذرات اورانیوم کشف‌شده در سه مرکز هسته‌ای این کشور موافقت کرده است.
بر اساس گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رویت خبرگزاری «رویترز»رسیده است، ایران برای ارائه پاسخ‌های لازم درباره منشا آثار اورانیوم کشف‌شده در این پایگاه‌های هسته‌ای، با سفر بازرسان آژانس به ایران موافقت کرده است.
موافقت ایران با این سفر که قرار است در ماه جاری صورت گیرد، یک هفته پیش از نشست فصلی شورای حکام آژانس اعلام شد. رویترز درباره این نشست نوشته است، برآورد دیپلمات‌ها از جلسه آینده شورای حکام این است که قدرت‌های غربی برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران فشار خواهند آورد.
این در حالی است که رافائل گروسی ضمن تایید ادامه مذاکرات میان ایران و آژانس، مدعی شده که پیشرفت جدیدی نیز در خصوص موضوع پرونده هسته ای ایجاد نشده است.


در این رابطه در همان روز جمعه تروئیکای اروپا و آمریکا طی نامه‌ای خواستار تصویب قطعنامه جدید شورای حکام آژانس علیه ایران شدند. به گزارش ایلنا، در این نامه از شورای حکام خواسته‌ شده با تصویب قطعنامه‌ای از ایران بخواهد در سریع‌ترین زمان ممکن درباره منشا اورانیوم کشف‌شده در سه سایت اعلام‌نشده خود توضیح دهد.
پیش‌نویس این قطعنامه در آستانه نشست فصلی‌ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ۳۵ عضو این شورا ارسال شده است. در این پیش‌نویس همچنین با تکرار برخی ادعاهای ضدیرانی آمده است که هیات مدیره آژانس «نگرانی عمیق خود را از مسائل پادمانی مربوط به کشف آثار اورانیوم در سه مکان اعلام‌نشده به دلیل همکاری‌های ناکافی ایران ابراز می‌کند». این کشورها همچنین مدعی شده‌اند که اقدام‌های ایران باید شامل «ارائه تمامی اطلاعات، اسناد و پاسخ‌های مورد نیاز آژانس و اجازه دسترسی به مکان‌ها و همچنین نمونه‌برداری باشد.
همچنین در شرایطی که میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای بیانیه اخیر سه کشور اروپایی بر علیه ایران را نابهنگام توصیف کرده است، روز گذشته اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت که کشورش از دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در هفته آینده حمایت می‌کند.وی با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر خود مدعی شد: ما می‌خواهیم به افزایش فشار بر سپاه پاسداران و مقام‌های ایران ادامه دهیم.
آنطور که از لحن مقامات غربی در طول هفته‌های اخیر مشخص است، آنها به موازات شانی خالی کردن از تعهدات برجامی خود ایران را مسئول به بن بست رسیدن مذاکرات عنوان کرده اند. این در حالی است که ایران از طریق مجاری و رسانه های رسمی اعلام کرده است که درصورت حسن نیت طرف مقابل آماده یک توافق پایدار است.
منعی در صادرات یا واردات سلاح نداریم
در همین راستا روز جمعه حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در گفت و گوی تلفنی با همتای بلغارستانی خود به گفت‌وگوهای اخیر جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین اشاره کرد. امیرعبداللهیان در ارتباط با تحولات اوکراین تاکید کرد: ما مخالف تداوم جنگ در اوکراین هستیم و برای آتش بس تلاش می‌کنیم.
وزیر امور خارجه ایران در ادامه یادآور شد، ما بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، منعی در صادرات و واردات سلاح نداریم، اما هیچ سلاحی به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین نداده ایم. موضع ما مخالفت با گسترش ناتو در منطقه و مخالفت با جنگ در اوکراین است. رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان درخصوص برگزاری نشست فوق العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل و هرگونه رفتار سیاسی علیه ایران، مواضع تهران را تبیین کرد.
در واقع صحبت های امیرعبداللهیان در خصوص برگزاری نشست فوق العاده شورای حقوق بشر به دنبال آن بوده که روز جمعه آلمان و ایسلند در اقدامی ضد ایرانی از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند تا برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران یک نشست برگزار کند. احتمال دارد که شورای حقوق بشر سازمان ملل این جلسه را روز ۲۴ نوامبر (۲۸ آبان‌ماه) برگزار کند.
به گزارش ایسنا، برای برگزاری چنین نشستی‌ می‌بایست دست کم یک سوم از ۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر از این درخواست حمایت کنند. به نظر می‌رسد که باتوجه به طرح آن از سوی آلمان با حمایت کافی مواجه شود.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگوی اخیر خود با دبیرکل سازمان ملل از مواضع و اقدامات غیرسازنده این کشورها به شدت انتقاد کرد و گفت:
نشست شورای حقوق بشر برای دولتهایی که مروج خشونت و ترور هستند، باید تشکیل شود و ‌نه در مورد جمهوری اسلامی ایران که مدافع واقعی حقوق بشر است و در اغتشاشات اخیر نیز عمیقا خویشتنداری به خرج داده است. وی همچنین نسبت به تاثیرات منفی اقدام سیاسی شورای حقوق بشر بر همکاری‌های ایران با غرب هشدار داد.
سایر اخبار این روزنامه
سازمان بورس با حضور دو وزیر از صندوق املاک و مستغلات رونمایی کرد آغاز مسکن فروشی متری و سانتی متری هفت نکته کلیدی برای برون‌رفت از نارضایتی و اعتراضات اصلاحات از کدام مسیر و زاویه؟ صندوق بین المللی پول درباره ایران پیش بینی کرد مسیر تورمی اقتصاد پیمان مولوی مرغ همسایه در اقتصاد ایران کدام فوتبالیست‌های ایرانی بعد از جام‌جهانی «لژیونر» شدند؟ کورسوی امید به پیرمردها «ابتکار» تازه ترین تحولات برجام را بررسی می کند اروپا و آمریکا به دنبال تصویب قطعنامه علیه ایران دبیر ستاد حقوق بشر ایران در نیویورک اجازه نمی‌دهیم روایت غلط غرب و آمریکا، اذهان کشورها را منحرف کند جانشین فرمانده سپاه: دولت‌های اروپایی به مردم خود توصیه می‌کنند که هیزم برای زمستان جمع کنند هشدار سازمان اطلاعات سپاه درباره تماس‌های مشکوک برای دعوت به اغتشاشات آیا کمیسیون مشترک صیانت می‌تواند فعالیت خود را از سر بگیرد؟ پاسخ مرندی به مقاله تهدیدآمیز یک روزنامه صهیونیستی