بلای آسمانی بر سر تجزیه طلب‌ها

گروه سیاسی/ روز گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حملات توپخانه‌ای، موشکی و پهپادی علیه مواضع گروهک‌های تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق را درحالی از سر گرفت که پیش‌تر به تداوم برخورد ایران با تحریکات تجزیه‌طلبان هشدار داده بود.پس از این عملیات، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با اعلام خبر آغاز عملیات موشکی و پهپادی علیه مقرها و مراکز تروریست‌های تجزیه طلب ضدایرانی در اقلیم شمال عراق اعلام کرد: «در پی تداوم بی‌عملی‌ها و برخی غفلت‌های آشکار و بعضاً تعمدی مقامات اقلیم شمال عراق در برخورد با فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب و ضدایرانی تجزیه‌طلب که سال‌ها است برای توطئه و تعرض علیه ملت ایران در سرزمین اقلیم لانه کرده‌اند؛ به رغم عملیات ماه گذشته، مجدداً تروریست‌ها در حال تحرک و اقدام برای ایجاد ناامنی در ایران اسلامی برآمده‌اند. لذا با توجه به شرایط و اشراف اطلاعاتی و برنامه‌ریزی عملیاتی از صبح دیروز (دوشنبه) مقرها، مراکز و همچنین معابر حمل و انتقال سلاح و مهمات تروریست‌ها به ایران مورد اصابت عملیات موشکی و پهپادی رزمندگان اسلام قرار گرفت.»
خلع سلاح تروریست‌ها، تنها راه نجات اقلیم
این اطلاعیه افزود: «یگان‌های عملیاتی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه این عملیات را پس از هشدار‌های مجدد در جلسات دیپلماسی و امنیتی مشترک اخیر مبنی بر تعطیلی اردوگاه‌ها، خلع سلاح و اخراج گروهک‌ها از منطقه و تأکید بر عدم بر هم خوردن امنیت و آرامش مردم شمال عراق و متأسفانه عدم مشاهده اقدام عملی و عینی مؤثر از طرف مقابل، آغاز کرده‌اند.» روابط عمومی کل سپاه در ادامه این اطلاعیه با اشاره به توصیه‌های صورت گرفته به مسئولین و دولت مرکزی و اقلیم عراق، تأکید کرد: «خلع سلاح و برچیدن بساط تروریست‌ها از تعطیلی مقرها تا اقدام اطمینان‌بخش مقامات اقلیم نسبت به دورسازی تروریست‌های مزدور و جنایتکار از منطقه خواسته مشروع، قانونی و قطعی نیروهای مسلح و ملت عزیز ایران بوده و انتظار است مقامات اقلیم شمال عراق با اقدامات عملی خود، ثبات و امنیت پایدار منطقه را مورد صیانت و پشتیبانی قرار دهند.»
بی‌توجهی مقامات اقلیم به اخطارها


ابتدای مهرماه امسال بود که پس از اخطارهای مکرر حملات سنگینی از سوی نیروی زمینی سپاه پاسداران علیه تحزیه‌طلبان کرد در اقلیم کردستان عراق انجام شد. پس از مدتی این عملیات‌ها متوقف شد و بار دیگر روز گذشته از سر گرفته شده است. اکنون سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از چگونگی عملیات دیروز، چرایی وقفه و سپس ازسرگیری مجدد این عملیات گفته است. سردار پاکپور درخصوص جزئیات عملیات دیروز گفت: «ما در این عملیات مقرهایی را هدف قرار دادیم که در جوار جمعیت نبود و مقرهایی بود که در عملیات ربیع (عملیات ششم مهر) برخی جاها مورد اصابت قرار گرفته بود، تروریست‌هایی را که مجدداً در آنها مستقر شده بودند با موشک و پهپادهای انتحاری و رزمی هدف قرار دادیم. همچنین، مقرهای حاشیه مرز را هم با توپخانه هدف قرار دادیم.»
50 روز بی‌عملی در قبال هشدارها
 وی با اشاره به عملیات 6 مهرماه امسال علیه تروریست‌های اقلیم شمال عراق به توافقاتی که پس از آن صورت گرفته و تاکنون کمتر شنیده شده بود اشاره کرد و گفت: «عملیات ربیع در ششم مهر را در یک حجم گسترده انجام دادیم که مقرهای آنها به طور کامل آسیب دید و تعدادی هم به هلاکت رسیدند. پس از عملیات ربیع هم به طور مرتب با دولت مرکزی عراق و مسئولان اقلیم شمال عراق ارتباط داشتیم. مسئولان  وزارت امور خارجه  کشورمان و عناصری که قرار بود با این افراد مذاکره کنند با برگزاری جلساتی در جهت خلع سلاح و اخراج گروه‌های تروریست از شمال عراق اقدام کردند و در ضمن ارتباط‌مان برقرار بود و جلسات مختلفی هم وجود داشت. آنها هم قول دادند  در این جهت گام‌های اساسی را برداشته و اقدامات عملی را در محل استقرار تروریست‌ها شاهد باشیم. هم مقرهای تروریست‌ها در حاشیه مرزهای ما و هم مقرهای عمقی آنها که تا ۱۲۰ کیلومتری عمر شمال عراق مستقر هستند، قرار بود اتفاقاتی رخ بدهد و آنها را جمع کنند.» سردار پاکپور سپس از بی عملی طرف مقابل خبر داد و گفت: «اکنون حدود ۵۰ روز از آن موضوع گذشته و متأسفانه هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته و همچنان مقرهایی را که در آن عملیات آسیب دیدند و منهدم شدند تخلیه کردند و با رفتن به میان جمعیت در میان آنها مستقر شدند. این موضوعی است که برای امنیت مردم شمال عراق بسیار مهم است.»
مردم سپر دفاعی تروریست‌ها
تروریست‌ها اکنون تلاش دارند با حضور در شهرها و روستاها و اسکان و برپا کردن مقرهای خود در نزدیکی مناطق مسکونی از مردم به عنوان سپر دفاعی خود استفاده کنند. با این حال در حمله روز گذشته مقرهایی توسط ایران برای هدف‌گیری انتخاب شده است که تراکم جمعیتی در اطراف آن وجود نداشته باشد و به مردم و افراد بی گناه آسیبی وارد نشود. فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران برای اثبات اشراف اطلاعاتی ایران به مناطقی که تروریست‌ها پس از حمله ششم مهرماه آنها را برگزیده‌اند، گفت: «چندین مکان است که من از آنها اسم می‌برم که بدانند ما نسبت به همه آنها اشراف داریم و قبلاً هم به مسئولان اقلیم شمال عراق و دولت مرکزی عراق اسامی آنها را اعلام کرده‌ایم.» «بکر جو در منطقه سلیمانیه»، «روستای توپوزآباد»، «کوی‌ سنجق و روستاهای اطراف آن»، «زرگوییز»، «گرد چال»، «جژنه‌کال» و «پاکشهر» نام تعدادی از این مراکز است که سردار پاکپور خبر داد تروریست‌ها در اطراف این مناطق مبادرت به تشکیل اردوگاه کرده‌اند. وی از مردم این مناطق خواست که تروریست‌ها را طرد کنند و یا اطراف مقرهای آنها حضور نداشته باشند.
تلاش تلویزیون سعودی برای تبرئه کومله
پس از این حمله بود که تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال تلاش کرد خود و گروهک تروریستی کومله را از عملیات مسلحانه در ایران تبرئه کند. این شبه رسانه با روی آنتن آوردن عبدالله مهتدی، رئیس حزب تروریستی کومله در سؤالی از پیش طراحی شده از وی پرسید «اساساً پیشمرگه‌های مخالف جمهوری اسلامی در داخل ایران حضور دارند». مهتدی در پاسخ گفت: «ما به دقت مواظبت کرده‌ایم که هیچگونه درگیری مسلحانه‌ای پیش نیاید.» نکته جالب اینکه مجری برنامه با تکرار سؤال، سعی در القای موضوع عدم تحرکات مسلحانه نیروهای پیشمرگه در ایران به عبدالله مهتدی دارد. این در حالی است که سردار محمدتقی اصانلو  فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا خبر داده است در اغتشاشات اخیر بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای گروه‌های ضدانقلاب، دموکرات و کومله را دستگیر شده‌اند.
 واکنش رئیس اقلیم کردستان
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در اظهاراتی در واکنش به حملات موشکی و پهپادی ایران به مواضع تروریست‌ها گفت که اقلیم کردستان نمی‌خواهد خطری برای همسایگان باشد بلکه می‌خواهد عامل ثبات در منطقه باشد. وی در عین حال با ابراز تأسف نسبت به حمله انجام شده علیه تروریست‌ها در منطقه کوی سنجق و برخی مناطق مرزی از دولت عراق خواست تا آنچه وی تحت عنوان «تخلفات» یاد کرده را پایان دهد. این صحبت‌ها در حالی است که گروهک‌های تجزیه‌طلب حاضر در اقلیم، اقدامات تروریستی در ایران را در این منطقه طراحی کرده و همچنین در اغتشاشات و ناامنی‌های اخیر در شمال غرب کشور دست دارند. دستگیری‌های انجام شده در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد بسیاری از خرابکاران از گروه‌های ضدانقلاب و تجزیه طلبی هستند که در اقلیم شمال عراق حضور داشته‌اند. دولت عراق و مقامات اقلیم می‌توانند با خلع سلاح و طرد گروه‌های تروریستی ضدایرانی که درصدد ناامن‌سازی ایران هستند ریشه این مشکلات را از بین ببرند و در جهت حفظ حسن همجواری و برقراری امنیت مرزهای مشترک دو کشور نسبت به تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی ایران عمل کنند تا از وارد آمدن خسارات بیشتر به مردم دو کشور و برهم خوردن آرامش و امنیت به واسطه حضور تروریست‌ها در منطقه جلوگیری به عمل آید.