عادی‌سازی پس‌از 50 روز

 گروه اقتصادی/ قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: «به رکود در بازار اعتقادی ندارم و شرایط خرید و فروش انواع کالاها در بازار کاملاً طبیعی و طبق روال گذشته است.»
طی چند وقت اخیر، رسانه‌های معاند چون اینترنشنال در حال خبر‌رسانی هستند که بازارهای مختلف به جهت اغتشاشات این روزها وارد رکود عمیق شده است. آنها از تحلیل‌هایی که برخی از اتحادیه‌ها و انجمن‌ها نسبت به فعالیت خود می‌کنند، برای بهره‌برداری سیاسی استفاده می‌کنند و می‌گویند که به جهت اغتشاشات خرید و فروش انواع کالا به عدد صفر نزدیک شده است.
اما واقعیت ماجرا چیست؟ اگر برخی از اعضای اتحادیه‌ها و انجمن‌ها در حوزه‌هایی چون لوازم خانگی و خودرو و... نسبت به کاهش خرید و فروش کالا صحبت می‌کنند، به صورت مستقیم ارتباط با اغتشاشات ندارد. چند عامل باعث شده که مردم مانند گذشته خرید هیجانی از بازار خودرو، لوازم خانگی و سایر کالاها نداشته باشند؛ اولین عامل اثرگذار افزایش عرضه و جلوگیری از نوسان قیمت کالاها است. در گذشته به جهت کاهش عرضه کالا در بازار، به صورت متناوب قیمت انواع محصولات به خصوص خودرو و لوازم خانگی در نوسان بود و خیلی از مردم با هدف کسب سود کالایی را خریداری می‌کردند. به عنوان مثال گفته می‌شود در سال 1399 بیش از 35 درصد تقاضاهایی که در بازار خودرو وجود داشت، تنها با هدف کسب سود بوده، یعنی تقاضای واقعی در این گروه وجود نداشته است. اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار سبب شده بود که این بازار برای برخی از مردم جذاب شود، چرا که از این طریق می‌توانستند به درآمدزایی میلیونی برسند. اما در دولت سیزدهم جلوی این اتفاق‌ها گرفته شد و اکنون خیلی از کسانی که تقاضای خودرو دارند، از طریق روش‌های فروشی که خودروسازان در نظر گرفته‌اند، اقدام به ثبت‌نام می‌کنند. از طرفی فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار رو به کاهش است و دیگر مانند گذشته قیمت‌ها هفته به هفته سیر صعودی به خود نمی‌گیرد. از همین رو تقاضاهای موجود در بازار منطقی شده است. در چنین شرایطی طبیعی است که از تعداد خریداران خودرو در بازار کاسته شود. حال برخی‌ها این عدم استقبال از خرید خودرو در بازار را رکود تعریف می‌کنند. همین امر در مورد لوازم خانگی هم رخ داده است و اکثر مردم به دلیل افزایش عرضه کالا، در صف خرید نمی‌مانند.
نکته دوم که بی‌تأثیر در بازار نیست، نرخ ارز است. از زمانی که قیمت ارز به جهت تحریم‌ها و فشار کشورهای متخاصم افزایش یافته، طبیعی است که برخی از مردم دست از خرید بکشند تا ببینند قیمت‌ها چه مسیری را طی خواهد کرد. اما این امر را هم نمی‌توان عاملی بر رکود دانست. رسانه‌های معاند و بخصوص اینترنشنال سعی دارند که جنگ روانی تمام‌عیار راه بیندازند و بگویند اقتصاد ایران روزبه‌روز در حال ضعیف شدن است، اما با کمرنگ شدن اغتشاشات خیلی از واحدهای صنفی به فعالیت روزمره خود بازگشتند و روند فروش آنها طبیعی شده است. محمدصادق مفتح، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی درباره اینکه آیا بازار با رکود مواجه شده است به «ایران» گفت: تمام بازارها بخصوص لوازم خانگی و خودرو، شرایط طبیعی خود را دارند و به هیچ عنوان در این حوزه شاهد رکود و صفر شدن خرید و فروش نیستیم.


او ادامه داد: بازار تمام کالاها عملکرد و کارکرد طبیعی خود را دارد و اتفاقاً شاهد کاهش تقاضا هم نیستیم. تمام واحدهای تولیدی در تلاش هستند که تولیدات خود را افزایش دهند تا بتوانند به تقاضاهای موجود در بازار جواب دهند.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه خبر رکود و توقف خرید و فروش کالا در رسانه‌های معاند، جنگ روانی علیه ملت ایران است و آنها می‌خواهند بحران‌آفرینی کنند، گفت: دشمن برای تضعیف ملت ایران سراغ راه‌های مختلفی رفته و اکنون نیز با اعلام اینکه بازارهای مختلف با رکود مواجه است می‌خواهد به هدف خود برسد، این در حالی است که بازار شرایط طبیعی خود را دارد.
او با تأکید بر اینکه به رکود در بازار اعتقادی ندارم، خاطرنشان کرد: اگر رکود در بازار وجود داشته باشد به طور قطع وزارت صمت، تمهیدات لازم را اتخاذ می‌کند، اما در مقطع فعلی هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که تمام بخش‌ها مانند گذشته فروش خود را دارند.
مفتح با بیان اینکه گفته می‌شود تولیدکنندگان با کاهش فروش مواجه شده‌اند و همین امر چالش‌های حادی را ایجاد کرده است، گفت: مشکل در صنعت و تولید همیشه بوده و هست و در تمام کشورها چنین امری دیده می‌شود. اما صنعت ایران دچار هیچ مشکل حادی نشده و فعالیت‌ها طبق روال گذشته در حال انجام است و حتی خیلی از واحدهای صنعتی، برنامه توسعه‌ای دارند که طی ماه‌های آینده اجرایی می‌شود.
در حالی که برخی از رسانه‌های معاند دنبال آن هستند که اقتصاد ایران را تضعیف کنند و بگویند که مردم دست از خرید کالا کشیده‌اند، باید تأکید کرد، به دلیل افزایش تقاضا در بازار، اکثر کارخانه‌ها به دنبال افزایش تولید محصولات خود هستند.
در این میان در سه ماه اول امسال رشد بخش صنعت 5.1 درصد بوده است. در حوزه سرمایه‌گذاری تا قبل از سال 1400 سرمایه‌گذاری صفر بود که امسال 5.8 درصد رشد سرمایه‌گذاری ثبت شده است. از طرفی در طول سال گذشته 6 هزار هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی اضافه شده است و وزارت صنعت رتبه اول اشتغال‌آفرینی را در کشور دارد، همچنین در شش ماه اول امسال 13 درصد رشد صادرات وجود داشته و خبر مهم‌تر اینکه شرکت‌های بورسی که تولیدکننده هستند تا شهریور ماه 6.5 درصد رشد داشته‌اند. تمام این موارد نشان می‌دهد که حال تولید و صنعت کشور خوب است و خبری از رکود نیست. چندی پیش هم سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود: روزانه 5 میلیون تراکنش در سامانه جامع تجارت صورت می‌گیرد و سال گذشته 2 هزار واحد تولیدی احیا شده و این نشان‌دهنده رشد تولید است. همچنین در چند ماه گذشته 30 هزار میلیارد تومان به روش تأمین مالی زنجیره‌ای تأمین شده است.
او یادآور شده بود: طی 7 ماهه سال‌جاری 300 درصد رشد تولید خودروی سواری، 47 درصد افزایش تولید وانت، 450 درصد افزایش تولید ون، 78 درصد رشد تولید اتوبوس و بیش از 140 درصد رشد تولید کامیون کشنده داشته‌ایم.
همچینن براساس گزارش مرکز آمار، تورم فصلی تولید لوازم خانگی در تابستان ۲.۶ درصد و تورم نقطه‌ای ۲۹.۹ درصد بوده است. همچنین تورم فصلی تولید خودروها در تابستان ۲ درصد و تورم نقطه‌ای ۲۷.۲ درصد به ثبت رسید. مقایسه این ارقام با تورم نقطه‌ای مصرف‌کننده به میزان ۴۸.۶ درصد در مهرماه حاکی است که کنترل تورم در صنعت عملکرد خوبی دارد.


بــــرش
1- دشمن برای تضعیف ملت ایران سراغ راه‌های مختلفی رفته و اکنون نیز با اعلام اینکه بازارهای مختلف با رکود مواجه است می‌خواهد به هدف خود برسد، این در حالی است که بازار شرایط طبیعی خود را دارد
2- اگر رکود در بازار وجود داشته باشد به طور قطع وزارت صمت، تمهیدات لازم را اتخاذ می‌کند، اما در مقطع فعلی هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که تمام بخش‌ها مانند گذشته فروش خود را دارند
3- مشکل در صنعت و تولید همیشه بوده و هست و در تمام کشورها چنین امری دیده می‌شود. اما صنعت ایران دچار هیچ مشکل حادی نشده و فعالیت‌ها طبق روال گذشته در حال انجام است
4- در حالی که برخی از رسانه‌های معاند دنبال آن هستند که اقتصاد ایران را تضعیف کنند و بگویند که مردم دست از خرید کالا کشیده‌اند، باید تأکید کرد، به دلیل افزایش تقاضا در بازار، اکثر کارخانه‌ها به دنبال افزایش تولید محصولات خود هستند