دیدار برجامی ایران و آمریکا

آرمان: رفع کامل تحریم‌ها گرچه درمان همه مشکلات اقتصادی ایران نیست، اما ایران برای اجرای کامل برجام و رفع موانع بانکی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی آماده می‌شود و چه بسا در این زمینه به انجام مذاکره رضایت دهد. همان‌طور که مقامات ارشد کشور پیش از این اظهار کردند، مذاکرات می‌تواند در چارچوب منافع ایران و برجام صورت گیرد. به هر رو یکی از وعده‌های روحانی در انتخابات اخیر رفع کامل تحریم‌ها بود، قطعا رفع کامل تحریم‌ها موارد بسیاری ازجمله رفع کامل موانع بانکی و همکاری با بانک‌های جهانی را نیز شامل می‌شود. بنابراین هشتمین کمیسیون مشترک برجام که به‌زودی با هدف نظارت بر اجرای برجام برگزار می‌شود، می‌تواند زمان مناسبی برای مذاکرات مستقیم در رابطه با تعلل طرف مقابل در اجرای برجام و تحریم‌هایی باشد که به بهانه‌های مختلف علیه ایران اعمال می‌شود. بر این اساس روز گذشته سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امورخارجه کشورمان، از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در 30تیر در شهر وین خبر داد و گفت: «با کشورهای1+5 هم دیدارهای دوجانبه خواهیم داشت، با طرف آمریکایی اگر هم دیداری انجام شود براساس ضرورت و در چارچوب اجرای برجام است.»
ضرورت‌های برجام
صبح روز سه‌شنبه سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی با سرگئی ریابکوف، معاون وزیرخارجه روسیه، در هتل اسپیناس دیدار و گفت‌وگو کردند. موضوعات دوجانبه، مسائل منطقه و مسائل مرتبط با برجام از محورهای گفت‌وگو در این دیدار بود. سیدعباس عراقچی،‌ معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه کشورمان، در حاشیه دیدار با سرگئی ریابکوف، همتای روسی خود، از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در 30تیر در شهر وین خبر داد. عراقچی در ادامه گفت: ریابکوف برای مشورت‌های سیاسی به تهران آمده است و مشورت‌های سیاسی ایران و روسیه در موضوعات متنوع به‌ویژه برجام جریان دارد. معاون وزیر امورخارجه، به دیدارهای خود با ریابکوف در تهران و مسکو اشاره کرد و گفت که در جلسه امروز، موضوعات موردنظر برای نشست آتی کمیسیون مشترک ایران و 1+5 بررسی خواهد شد. عراقچی درباره برنامه دیدارهای ظریف در نیویورک و اینکه آیا با مقامات آمریکا دیدار خواهد داشت، گفت: مذاکرات با کشورهای دیگر انجام می‌شود، با کشورهای 1+5 هم دیدارهای دوجانبه خواهیم داشت. با طرف آمریکایی اگر هم دیداری انجام شود براساس ضرورت و در چارچوب اجرای برجام است و ارتباط دیگری بیش از این نداریم. معاون وزیر امورخارجه افزود: اگر لازم باشد، در سطح کارشناسی یا در همین سطح، براساس ضرورت ممکن است دیدارهای دوجانبه برای اجرای برجام داشته باشیم.
فرصت مغتنم


هفتمین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در اردیبهشت گذشته در شهر وین با حضور سیدعباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه کشورمان و هلگا اشمید، معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. ایران و 1+5 در این نشست مشترک به گفت‌وگو و بررسی درباره تعلل و بدعهدی‌های آمریکا و موضوع خرید 950تن کیک زرد پرداختند. در حالی‌که همگان در این نشست بر پایبندی همه طرف‌های 1+5 بر اجرای دقیق برجام تاکید کردند، در رابطه با خرید 950 تن کیک زرد از قزاقستان در یک دوره سه‌ساله همه کشورهای طرف مقابل به‌ویژه انگلیس با آن موافق نبودند و ادامه گفت‌وگو درباره آن به جلسات آتی کمیسیون مشترک موکول شد. در حاشیه هفتمین کمیسیون مشترک «نظارت بر برجام» ایران و آمریکا برای نخستین‌بار در دولت ترامپ با یکدیگر دیدار کرده و در این دیدار طرف‌های آمریکایی خواستار آزادی دو شهروند با تابعیت ایرانی- آمریکایی، سیامک و باقر نمازی، شدند. اما اکنون با توجه به اینکه هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در شرایطی برگزار می‌شود که همچنان ترامپ به عملکرد متناقض خود نسبت به برجام ادامه می‌دهد و به بهانه‌های مختلف علیه ایران تحریم‌های جدیدی اعمال می‌کند و از سوی دیگر مشکلات بانکی با کشورهای بزرگ جهان هنوز به‌طور کامل برطرف نشده، نشست آتی فرصت مناسبی برای مذاکره در مورد تخلفات آمریکا و تحریم‌های یکجانبه این کشور به بهانه‌های واهی و در نهایت گفت‌وگو در مورد رفع مشکلات بانکی می‌تواند باشد. گرچه سید‌عباس عراقچی روز گذشته اظهار کرد که دیدار و گفت‌وگو با آمریکا در نشست آتی مشترک برجام در صورت لزوم در سطح کارشناسی یا در سطح وزرا ممکن است صورت بگیرد.