«نیایشِ» هاشمی

آرمان: پس از کش‌وقوس فراوان با پیشنهاد محسن هاشمی‌ رفسنجانی، اعضای کمیسیون نامگذاری شورای شهر دوره چهارم با تغییر نام اتوبان نیایش به آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی موافقت‌ کردند و این مصوبه با قید دو فوریت برای تصویب به سطح علنی شورای شهر فرستاده شد و قرار است این تغییر در سوم شهریور، زادروز آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، اعمال‌شود.
تعلل اولیه
در همان روزهای نخست پس از ارتحال آیت‌ا... هاشمی‌مطالبه‌ای عمومی و جدی مبنی بر نامگذاری یک خیابان به نام آیت‌ا... هاشمی شکل گرفت. بر طبق قوانین برای هرگونه تغییر نام و یا نامگذاری باید ابتدا کمیسیون نامگذاری شورای شهر طرح خود را پیشنهاد‌ دهد و سپس شورای شهر آن را بررسی و تایید کند. اعضای کمیسیون نامگذاری شورا شامل سه نفر از اعضای شورای شهر، یک نماینده از فرهنگستان ادب فارسی، یک نفر نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران، مسئول روابط‌عمومی شهرداری تهران و مسئول روابط‌ عمومی شورای شهر است. در ابتدا در تغییر نام خیابانی به نام آیت‌ا... هاشمی‌ تعلل شد که چمران در مقام رئیس شورای شهر چهارم، دلیل آن را این‌گونه عنوان کرد: «یک خیابان پس از گذشت زمان در ذهن مردم جا می‌افتد، اگر ما اقدام به تغییر نام کنیم، این تغییر در میان مردم جا نخواهد افتاد.» از دیگر ملاحظاتی که اعضای اصولگرای شورای شهر چهارم مطرح کردند، این بود که نباید نام خیابان‌هایی که پس از انقلاب نامگذاری‌شده‌اند، تغییر‌کند. عده دیگری از اعضای شورا هم اصرار به نامگذاری یک خیابان جدید‌التاسیس به نام آیت‌ا... هاشمی را داشتند. سرانجام با گذشت سه هفته از ارتحال آیت‌ا... با پیگیری اعضای اصلاح‌طلب شورا، بالاخره تلاش برای یافتن خیابانی برای تغییر نام آغاز شد.
از انقلاب تا سرو


در بهمن سال گذشته بود که با پیشنهاد 3 عضو اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم، 3 معبر برای نامگذاری خیابان به نام آیت‌ا... پیشنهاد شد. محسن سرخو، غلامرضا انصاری و احمد حکیمی‌پور به ترتیب خیابان‌های انقلاب، کشاورز و رسالت را پیشنهاد دادند. اما اعضای اصولگرای شورای شهر راضی به تغییر نام خیابان انقلاب نشدند و تلاقی بلوار کشاورز و خیابان انقلاب با خیابان کارگر را دلیل مخالفت خود و جلوگیری از تغییر نام کشاورز عنوان کردند. در مورد پیشنهاد احمد حکیمی‌پور همچنین مطرح شد که توالی رسالت، نبوت و امامت نباید دچار تغییر شود. در روز 22 اسفند 95 شورای شهر دوره چهارم برای تغییر نام خیابانی به نام آیت‌ا... هاشمی جلسه غیرعلنی برگزار‌کرد. در این جلسه معصومه آباد، یکی از اعضای شورای شهر اعلام‌کرد که طی هماهنگی با خانواده آیت‌ا... هاشمی، آنها مایل هستند خیابان سرو اعم از سرو شرقی و غربی که از میدان فرهنگ تا کتاب ادامه‌دارد، به نام این بزرگوار تغییر‌کند که تمام اعضای شورای شهر به این پیشنهاد رأی موافق دادند. البته در همان روز خانواده آیت‌ا... هاشمی بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن آمده است: «بنا بر اعلام رسانه‌ها، یکی از اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز، اظهاراتی مبنی بر پیشنهاد نامگذاری خیابان سرو به نام آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی از سوی خانواده ایشان را طرح کرده است که بدین وسیله ضمن فاقد‌صحت دانستن مطلب فوق، همان‌گونه که پیش از این، اعضای خانواده هاشمی در مصاحبه‌های عمومی و گفت‌وگوها اعلام کرده‌اند، دخالتی در نامگذاری مکانی به نام آیت‌ا... هاشمی نداشته و در این مورد خاص نیز فرزند آیت‌ا... هاشمی صراحتا به عضو محترم شورای شهر اعلام نموده است که نظری ابراز نکرده و در مورد این خیابان خاص نیز اگر بنا بر اظهار‌نظر باشد، نظر خانواده، مثبت نخواهد‌بود. لذا ضمن تشکر از لطف اعضای شورای شهر، انتظار می‌رود که تصمیمات آن شورا، منتسب به خانواده آیت‌ا... هاشمی یا به پیشنهاد این خانواده تلقی‌نگردد.» پس از این بیانیه، تغییر نام خیابان سرو مسکوت ماند، هر چند که برخی اعضای شورای شهر شرایط اجتماعی آن خیابان را عامل عدم تغییر نام عنوان کردند! از سوی دیگر، همسر آیت‌ا... هاشمی نیز عنوان کرد: «نیازی نیست که خیابانی به نام آیت‌ا... شود، همین که کتاب‌های ایشان به نام خودش است، کفایت می‌کند.» بدیهی و مشخص بود اعضای شورای شهر در تغییر نام معبر کج‌سلیقگی به خرج داده بودند و در نهایت مقرر شد با همکاری محسن هاشمی مکان مناسبی انتخاب شود. تعلل شورای شهر همچنان ادامه‌داشت و از سوی دیگر جو انتخاباتی فضای ماه‌های فروردین و اردیبهشت 96 را کاملا تحت تاثیر خویش قرار داده بود. مردم در روز 29 اردیبهشت96 با رأی قاطع خود در هر دو انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری، بار دیگر به صورت شفاف خواست خود را اعلام کردند.
پایان چالش
از خرداد 96 بار دیگر بحث تغییر نام خیابانی به نام آیت‌‌ا... هاشمی گرم شد و در نهایت با تصویب همه اعضای کمیسیون نامگذاری، با قید دو فوریت تصمیم گرفته شد که نام آیت‌ا... هاشمی بر اتوبان و تونل نیایش قرار بگیرد. البته برای تصویب نهایی باید منتظر شورای شهر ماند، هر چند که بعید است شورای شهر، با این موضوع مخالفت کند.