دورهمی به‌صرف جام‌‌‌جهانی

 تماشای فوتبال مثل تماشای یک فیلم هیجان‌‌‌انگیز است که برخلاف  بیشترسریال‌‌‌های ایرانی پایانش قابل حدس نیست. با این تفاوت که بهترین فیلم‌‌‌های دنیا هم بیشتر اوقات برای تمام اعضای خانواده مناسب نیستند. فیلم‌‌‌های کودکانه را بزرگ‌ترها نمی‌‌‌پسندند و فیلم‌‌‌های مخصوص بزرگ‌سالان ،حتی اگر برای بچه‌‌‌ها جذاب باشد،خیلی وقت‌‌‌ها مناسب شان نیست. درحالی‌‌‌که فوتبال یک سرگرمی ساده و کم دردسر، پرهیجان و البته مناسب ‌همه اعضای خانواده است؛ فرصتی برای دورهم جمع شدن، لذت بردن از اتفاقات و غافلگیری‌‌‌های فوتبال، کُری خواندن هواداری و گپ زدن راجع به جوانب انسانی، مردم‌‌‌شناسی و وجوه فرهنگی آن. در این پرونده به‌‌‌مناسبت شروع جام‌‌‌جهانی و چند ساعت مانده به اولین بازی تیم‌‌‌ملی کشورمان در این مسابقات، از اهمیت تماشای خانوادگی فوتبال گفتیم، از این‌‌‌که برای لذت بیشتر چه‌‌‌باید کرد و به‌‌‌چه چیزهایی نیاز داریم. با ما باشید.
مزایای تماشای خانوادگی فوتبال
از بین رفتن شکاف نسل‌ها، هویت یافتگی جمعی، الهام بخشی برای زندگی و ... از فواید روان شناسانه تماشای مسابقات فوتبال در کنار دیگر اعضای خانواده است

مهدی خراسانی| کارشناس ارشد روان شناسی بالینی
 انتظارها به پایان رسید و دیروز بالاخره جام‌جهانی 2022 قطر شروع شد. این اتفاق، بهانه خوبی است تا بتوان دورهمی‌های خانوادگی را که در زندگی‌های امروزی به دلایل مختلف کمتر شده، بیشتر از قبل تجربه کرد. به دلیل علاقه ویژه‌ای که نسل‌های مختلف در ایران به ورزش فوتبال دارند و کمتر خانواده‌ای است که حداقل یک نفر «فوتبالی» نداشته باشد، می‌توان یک پیشنهاد ویژه را مطرح کرد. حالا که یکی از بزرگ ترین رویدادهای جهان فوتبال در حال شکل‌گیری است و تیم‌های ملی 32 کشور از جمله ایران در این مسابقات حضور دارند، به بهانه‌اش سود مضاعفی از باهم بودن را نصیب خانواده‌ها کنید. در این مطلب قصد داریم به چند فایده روان‌شناسانه تماشای مسابقات فوتبال به همراه خانواده بپردازیم. امیدواریم از این فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرید.

خانواده موفق زیر سایه یک پروژه مشترک
به نقل از دکتر «دوایی» روان‌شناس تربیتی، هر خانواده موفق باید حداقل 19 پروژه مشترک در ماه با هم داشته باشند. هر کاری که در خانواده با حضور همه اعضا انجام شود، پروژه مشترک نام دارد مانند سر یک سفره غذاخوردن، نشستن پای تلویزیون، مشورت درباره یک موضوع برای تصمیم‌گیری و .... انجام یک پروژه مشترک به ارتباط بیشتر اعضای خانواده و صحبت کردن با هم و تبادل بیشتر نظرات منجر می‌شود. حال چه خوب است به بهانه دیدن فوتبال، اعضای خانواده دور هم جمع شوند و لذت یک فعالیت دسته جمعی را تجربه کنند. قطعا این کار می‌تواند شروعی باشد تا در مواقع دیگر هم به بهانه دیدن مسابقات ورزشی اعضای خانواده دور هم جمع شوند و یخ ارتباط بین اعضا آب شود.
از بین رفتن شکاف نسل‌ها
هر نسلی ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. استفاده از موبایل و غرق شدن در آن اگرچه به پدیده‌ای فراگیر تبدیل شده، اما در بین نسل جدید به مراتب رایج‌تر است. همین موضوع باعث شده والدین و فرزندان در یک خانه باشند اما هرکدام در دنیای خود و از دنیای دیگری بی‌خبر باشند. حال این که علاقه به فوتبال پیر و جوان نمی‌شناسد و همه می‌توانند از این ورزش زیبا لذت ببرند. یک علاقه مشترک می‌تواند بسیاری از تفاوت‌ها را کم رنگ کند و باعث شود والدین و فرزندان یک بهانه برای شروع صحبت داشته باشند و به بهانه فوتبال وارد دنیای یکدیگر شوند.
هویت یافتگی جمعی
هویت‌یابی، یکی از مهم‌ترین وظایف برای هر فردی است زیرا کسی که هویت خودش را به خوبی بشناسد، می‌تواند دست به انتخاب‌های مطلوب بزند مثلا در انتخاب شغل یا انتخاب همسر. در موضوع هویت‌یابی جای بحث بسیار زیاد است اما یکی از ابعاد هویت‌یابی که به موضوع ما در این مطلب مرتبط است، هویت اجتماعی است. افراد دوست دارند خود را به گروه بزرگ تری منتسب کنند  و ارزش‌های آن گروه را در رفتار خود نشان دهند. به همین دلیل است که طرفدار یک حزب یا تیم فوتبال می‌شوند. هویت اجتماعی می‌تواند انسان‌ها را از فرورفتن در تنهایی و زندگی انزواگرایانه دور کند. والدین با هواداری از تیم محبوب خود یا فرزندان شان می‌توانند زمینه فعالیت‌های اجتماعی را در بین آن ها ایجاد کنند. یکی از متخصصان حوزه روان شناسی ورزشی، مزایای طرفداری از یک تیم ورزشی را این گونه بیان می‌کند: «ارتباطات جدید ایجاد می‌کند، دوستی‌ها را تحکیم می‌بخشد، به فرد هویت جمعی می‌دهد و قدرت ابراز احساسات و رفتار جمعی را بیشتر می‌کند». بنابراین چه خوب است حالا که تیم‌ملی کشورمان در جام جهانی حضور دارد، همه اعضای خانواده با طرفداری از تیم ملی، از مزایایی که گفته شد هم بهره ببرند.
الهام بخشی برای زندگی
بازی فوتبال یک جریان زنده از زندگی روزمره است. بنابراین اتفاقات جالب توجهی در آن رخ می‌دهد که می‌تواند یک درس برای زندگی واقعی قلمداد شود. بارها اتفاق افتاده که تیمی دو یا سه گل عقب بوده اما امید خود را از دست نداده و با تلاش فراوان در دقایق پایانی توانسته نتیجه بازی را عوض کند و برنده از زمین بیرون بیاید. اتفاقی که از آن با نام «کامبک» یاد می‌شود. چرا جای دور برویم. همین تیم ملی خودمان در دوره قبل که با اسپانیا و پرتغال هم گروه بود؛ مهار پنالتی رونالدو توسط بیرانوند و امیدی که بعد از آن در بین بازیکنان به وجود آمد، تیم را تا آستانه صعود از مرحله گروهی پیش برد. همه این‌ها نشان دهنده آن بود که حریف هر چقدر هم توانمند باشد، اگر امید، تلاش و نظم در کنار هم قرار بگیرند، می‌توانند حریف قدرتمند را از میدان کنار بگذارند. آیا جام‌جهانی برزیل و بازی زیبایی را که در مقابل آرژانتین به نمایش گذاشتیم ،هنوز به خاطر دارید؟ اگر گل دقیقه 90 مسی نبود، شاید سرنوشت دیگری در آن دوره برای ما رقم می‌خورد. همه این‌ها می‌تواند یک موضوع جذاب برای صحبت بین اعضای خانواده باشد و درس های فراوانی را در زندگی به ما بیاموزد.
افزایش بهداشت روانی
خانواده ها با تماشای فوتبال می‌توانند از واقعیت‌های نامطلوب دنیای بیرونی برای ساعاتی رهایی یابند که در کاهش چشمگیر استرس‌های زندگی تأثیر مثبتی دارد. همچنین تماشای فوتبال مجموعه‌ای از احساسات و نوسانات خلقی را به همراه دارد که اعضای خانواده در زمان پیروزی یا باخت تیم مورد علاقه‌شان تجربه می‌کنند و همه این‌ها به بهتر شدن ریتم هیجانی در زندگی کمک می‌کند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در تحقیقاتی ثابت شده گردهمایی‌هایی که به صورت منظم برای تماشای مسابقات ورزشی برگزار می شود، می‌تواند به طول عمر انسان‌ها بیفزاید. همچنین تماشای فوتبال در کنار اعضای خانواده یک سرگرمی سالم محسوب می‌شود که برای پر شدن اوقات‌فراغت، گزینه مناسبی در این شب و روزهای فوتبالی است. افزایش عزت‌نفس، هیجان‌خواهی، گریز از روزمرگی و ... هم که با تماشای دورهمی مسابقات فوتبال با خانواده به دست می‌آید، از دیگر مزایای روان‌شناسانه این ماجراست.

 


1+5  ترفند برای لذت بردن از تماشای دورهمی فوتبال
سید مصطفی صابری  |  روزنامه‌نگار

از مزایای تماشای فوتبال با خانواده این است که فرصتی برای گپ‌‌‌‌زدن داشته باشید، به هم نزدیک شوید و بهانه‌‌‌‌ای برای رفاقت بیشتر، حتی حرف‌‌‌‌های جدی‌‌‌‌تر و سرگرم‌‌‌‌شدن داشته باشید. پس تصور نکنید فوتبال مثل یک فیلم سینمایی ژانر جاسوسی است که اگر چند دقیقه‌‌‌‌اش را از دست بدهید، کل داستان را نمی‌‌‌‌فهمید. از اهمیت تنقلات و ... هم آگاه هستید پس ما چند نکته جدید را مرور می‌کنیم تا حسابی لذت ببرید:

بازی‌‌‌‌های مهم را ببینید| لازم نیست تمام بازی‌‌‌‌ها را با خانواده ببینید. شاید خیلی از اعضای خانواده آن‌‌‌‌قدر طرفدار فوتبال نباشند و احساس کنند تماشای بازی‌‌‌‌ها هنگام شام ، ناهار و... به‌‌‌‌آن‌‌‌‌ها تحمیل شده و دیگر از فوتبال لذت نبرند. سعی‌‌‌‌کنید علاوه‌‌‌‌بر بازی‌‌‌‌های تیم ملی، برای دورهمی خانوادگی مسابقات جذاب و مهم را انتخاب کنید تا بقیه از فوتبال بیزار نشوند.
فضا را کل کلی کنید| در ابتدای هربازی مشخص کنید که طرفدار کدام تیم هستید و چه پیش‌‌‌‌بینی از بازی دارید تا فرصت کُری خواندن بین‌‌‌‌تان فراهم شود و هیجان هواداری را هم تجربه کنید.
تفسیر نکنید| بعضی از پدرها تلاش می‌‌‌‌کنند فوتبال را در حد قوانین نسبیت اینشتین با حوصله به خانواده توضیح دهند. این رفتار باعث می‌‌‌‌شود حوصله بقیه سر برود. اجازه بدهید از هیجان فوتبال لذت ببرند حتی اگر نمی‌‌‌‌دانند آفساید چیست و چرا تیم‌‌‌‌ها در دفاع چهارنفره عمق دفاعی ندارند و در سیستم‌‌‌‌های روز به بازیکنان کناری وینگر می‌‌‌‌گویند.
تحقیر نکنید| یکی از اشتباهات رایج پدرهاهنگام تماشای خانوادگی فوتبال این است که نظر دیگران را به‌‌‌‌راحتی نفی می‌‌‌‌کنند و حتی برخورد تحقیرآمیزی دارند. حالا برفرض دختر 6 ساله شما در بازی برزیل با یک تیم ضعیف، طرفدار رقیب برزیل شده چون رنگ پیراهن‌‌‌‌شان قشنگ‌‌‌‌تر است؛ اگر فوتبال را برای حس خوب خانواده کنار هم می‌‌‌‌بینید نباید سعی در اثبات این موضوع داشته باشید که در فوتبال تاکتیک مهم‌‌‌‌تر از رنگ قشنگ پیراهن است.
پیش‌‌‌‌بینی کنید| یک جدول تهیه و هر روز بازی‌‌‌‌ها را پیش‌‌‌‌بینی کنید. این‌‌‌‌طوری هیجان فوتبال دوچندان می‌‌‌‌شود و یک تعامل جالب بین اعضای خانواده اتفاق می‌‌‌‌افتد. بدنیست یک جایزه هم برای بهترین پیش‌‌‌‌بینی‌‌‌‌ها تعیین کنید.
فوتبال را فلسفی نکنید| البته که نسل‌‌‌‌های قدیم فوتبال را با صحبت‌‌‌‌های جذاب امثال مرحوم صدر و استاد حاج رضایی شناختند، مکاتب فوتبالی را درک کردند و به طور مشخص فهمیدند که هر تیم ملی به‌‌‌‌نوعی نماینده‌‌‌‌ای از فرهنگ یک کشور است؛ به همین دلیل سوئدی‌‌‌‌ها خشک بازی می‌‌‌‌کنند، بازیکنان آمریکای جنوبی پرشور هستند، هواداران انگلیسی فحاش و آشوبگرند و آلمانی‌‌‌‌ها منظم بازی می‌‌‌‌کنند. اما در بیان این اطلاعات افراط نکنید. لحظات حساس یک بازی مثل ضربات پنالتی فرصت خوبی برای تحلیل‌‌‌‌های فرافوتبالی و بیانیه‌‌‌‌های فلسفی نیست. خوب است که به بهانه فوتبال با سبک‌‌‌‌زندگی مردم دنیا آشنا شویم، به‌‌‌‌شرط این‌‌‌‌که دنبال سخنرانی‌‌‌‌های کسل‌‌‌‌کننده نباشیم.
 
     اقلام هواداری
       برای لذت بردن از فوتبال به چه اقلامی و با چه هزینه‌ای نیاز داریم؟

تماشای مسابقات فوتبال اگر همراه با اقلام هواداری باشد، رنگ و بوی دیگری خواهد داشت و هیجان‌انگیزتر خواهد شد. در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از تیم ملی کشورشان، وسایل متفاوتی وجود دارد. یکی از بدیهی‌ترین آن‌ها، لباس تیم‌ملی آن کشور است اما ماجرا فقط به لباس، مچ بند، شیپور و ... ختم نمی‌شود. در ادامه از پرفروش‌ترین اقلام هواداری فوتبال و قیمت‌هایشان در آستانه بازی‌های تیم‌ملی کشورمان در جام جهانی 2022 قطر خواهیم گفت.

پیراهن تیم ملی  از 100 هزار تا 2 میلیون و 400 هزار تومان
برای تماشاگرانی که در ورزشگاه هستند، پوشیدن پیراهن تیم‌ملی از نان شب واجب‌تر است. اگر همگی طرفداران در هر بازی لباس تیم‌ملی را بر تن داشته باشند، هماهنگی بسیار زیادی در ورزشگاه حاکم خواهد شد و این کار باعث ایجاد انگیزه و دلگرمی در بازیکنان می‌شود. برای بینندگان تلویزیونی هم پوشیدن لباس تیم‌ملی، جذاب و چشم‌نواز است، اما درباره قیمت پیراهن تیم ملی باید بدانید که براساس جنس  و این که اصلی باشد یا نه و ...، متفاوت است. سایت تولید کننده پوشاک تیم‌ملی(کیت اصلی) قیمت تی‌شرت‌ هواداری اصل قرمز تیم‌ملی را یک میلیون و 500 هزار تومان و تی‌شرت هواداری اصل سفید تیم‌ملی با فناوری cool max را 2 میلیون و 400 هزار تومان اعلام کرده است. البته پیراهن اول توسط تولید کننده غیر اصل به قیمت 100 هزار تومان هم در بازار وجود دارد و قیمت پیراهن و شورت ورزشی، از 195 هزار تومان شروع و با افزایش کیفیت، قیمت آن بیشتر می شود. قیمت پیراهن و شورت بچگانه تیم‌ملی هم از 310 هزار تومان به بالاست.
پرچم   از 80 هزار تا یک میلیون تومان
هزینه نصب پرچم تیم‌ملی کشورمان در خانه برای تماشای بازی‌های تیم‌ملی باتوجه به اندازه پرچم و کیفیت پارچه آن، متفاوت خواهد بود. به طور مثال، قیمت بسته 20 تایی پرچم‌های کوچک تیم‌ملی(23 در 27 سانتی‌متری) با دسته چوبی، 80 هزار تومان است. پرچم‌های بزرگ‌تر و با کیفیت برای نصب در خانه از 150 هزار تومان تا یک میلیون تومان، قیمت دارد.
مچ‌بند، گردن بند و ...   از 20 تا 400 هزار تومان
اقلام هواداری متنوعی در بازار وجود دارد. از بادکنک‌های هواداری، مچ بند و هدبند گرفته تا استیکرهای تیم‌ها و ... که همه آن ها قابل تهیه هستند. به طور مثال، قیمت یک گردن بند استیل مدل نقشه و پرچم ایران، 350 هزار تومان است. مچ‌بند و هدبند تیم‌ملی از 20 تا 80 هزار تومان، قیمت دارد. دست بند رینگی تیم‌ملی هم اگر نقره باشد، از 300 هزارتومان به بالاست. قیمت کلاه هواداری هم از 35 هزار تومان تا 100 هزار تومان است. خرید شال گردن هواداری تقریبا 300 هزار تومان برای تان آب می‌خورد.
 عینک، شیپور و ...  از 25 تا 800 هزار تومان
یک سری اقلام هواداری دیگر هم وجود دارد که بر اساس سلیقه‌تان، می‌توانید برای تماشای بازی‌های تیم ملی در جام‌جهانی تهیه کنید و تیپ خاص‌تری بزنید. لیوان با تصویر پرچم ایران، از 50 تا 150 هزار تومان قیمت دارد. بوق و شیپور از 25 هزار تومان تا 800 هزار تومان قیمت دارد که مربوط به نمونه‌های بزرگ و ورزشگاهی است و استفاده از آن‌ها در خانه توصیه نمی‌شود. قیمت عینک هواداری که روی دسته آن، پرچم خوش رنگ تیم‌ملی کشورمان نقش بسته، حداقل از 250 هزار تومان شروع می‌شود، مگر این که کیفیتش پایین باشد که درآن صورت، قیمت آن کمتر خواهد بود. قیمت بادکنک هواداری با طرح پرچم از 25 هزار تومان، دستمال سر هواداری از 45 هزار تومان، ماسک با پرچم تیم‌ملی 25 هزار تومان و ... است.