نشستند و گفتند و برخاستند

  آرمان ملی- حمید شجاعی: نگاهی به شرایط جامعه و مطالبات مردم نشان می‌دهد که نه تنها دولت‌‌های گذشته بلکه دولت سیزدهم نیز نتوانسته آن طور که باید و شاید طی 16 ماه گذشته عملکرد مطلوب و موثری در حل مشکلات جامعه به‌ویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی داشته باشد و به‌رغم تلاش‌‌های بسیار در این حوزه اما هنوز آنطور که باید نتیجه مثبت و موثری از سوی جامعه مشاهده نشده است. همین امر باعث شده امروز در جامعه شاهد نارضایتی‌هایی باشیم و سویه این نارضایتی‌ها از وضعیت اقتصادی و معیشتی به سایر حوزه‌ها نیز کشیده شود. این در حالی است که مجلس یازدهم نیز که مشخصا قرار بود همراه و حامی دولت باشد با گذشت یکسال و نیم از روی کارآمدن دولت رویکرد انتقادی خود نسبت به عملکرد دولت را همواره مطرح کرده و در چند مورد اقدام به سوال و استیضاح از وزیران نیز کرده‌اند. این در حالی است که به جهت عملکرد نه چندان موفق، در تحقق وعده‌های داده شده اعتماد جامعه نسبت به پارلمان نیز کاهش یافته است. انتظار می‌رفت دولت و مجلس انقلابی که به قرائت عده‌ای در قالب حاکمیت یکدست به فعالیت می‌پرداختند بازدهی مناسب و مطلوبی از نوع عملکردهای خود بر‌ای جامعه نداشته باشند. چه اینکه نگاهی به وضع معیشتی مردم و افزایش قیمت کالاها، قیمت ارز، سکه چندان قرابت و همخوانی با وعده‌های دولت و مجلس در راستای رسیدن به وضع مطلوب ندارد. جامعه نیز با توجه به این شرایط مدام وعده‌های داده شده را در ذهن مرور می‌کند و عملکردها را مورد قضاوت قرار می‌دهد. روز گذشته نیز دولت و مجلس در یک جلسه غیرعلنی به بررسی مسائل و مشکلات کشور و راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات و برون‌رفت از شرایط موجود پرداخته‌اند. در این راستا یک عضو فراکسیون روحانیون مجلس در این خصوص گفت: «آیت‌ا... رئیسی معتقد بود که نیروهایی که در دولت به‌کارگیری می‌شوند باید افرادی پاک‌دست باشند اگر به هر دلیلی گزارش‌های مردم و نمایندگان مجلس به این نتیجه برسیم که نیرویی ناکارآمد یا فاسد است به هیچ‌وجه تحمل نمی‌کنیم و افراد خاطی برکنار می‌شوند. حجت‌الاسلام نقدعلی بیان کرد: رئیس‌جمهور خواستار انصاف نمایندگان در قضاوت‌ها نسبت به عملکرد وزرا و مدیران استان شد و در عین حال تذکر و مشورت نمایندگان را فرصتی مغتنم دانست. با این همه خبر اختلافات میان قوه‌ای دولت و مجلس چندان از کسی پنهان نیست و از نحوه برخورد شخص محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با برخی وزرا گرفته تا نوع تعامل وزرا با نمایندگان نشان از هوای ابری میان پاستور و بهارستان دارد. گرچه در کلیات امر دولت و مجلس در مسیر حل مشکلات جامعه قدم بردارند؛ اما این رویه بیش از یک اتحاد و همگرایی یک ائتلاف استراتژیک در راستای مسائل کلان کشوری است. حال اینکه مساله لایحه بودجه سال آینده نیز مساله‌ای است که بسیاری معتقدند خیلی پیش از این باید تدوین و به مجلس ارائه می‌شد؛ اما هنوز از آن خبری نیست. حال باید دید که روابط میان دولت و مجلس در آینده به کدام سمت‌وسو خواهد رفت.
 دغدغه مشترک مجلس و دولت
 سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس با اشاره به نشست مشترک صبح دیروز مجلس و دولت اظهارداشت:  در این جلسه پیرامون مباحث مهم کشور به‌ویژه مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در این جلسه بحث شد، علاوه بر روسای قوای مجریه و مقننه که مباحث مبسوطی را مطرح کردند وزرای اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه مطالبی را مطرح و گزارش‌هایی را پیرامون حوزه‌های تخصصی خود به‌ویژه در حوزه اقتصاد و کمبودهایی که در حوزه دارو وجود داشت ارائه کردند. سیدنظام‌الدین موسوی گفت: همچنین در این نشست گزارش خوبی پیرامون سفرهای استانی صورت گرفته و شاخص‌های اقتصادی در حوزه بازرگانی و خدماتی ارائه شد. در این نشست پیرامون آخرین وضعیت برنامه هفتم و لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز صحبت‌هایی صورت گرفت. رئیس‌جمهور در صحبت‌های خود مجددا تاکید داشتند که هم مجلس و هم دولت خادمان مردم بوده و باید در کنار یکدیگر برای رفع مشکلات مردم در حوزه معیشتی تلاش کنند. موسوی ادامه داد: همچنین علاوه بر تاکید به تعامل بین مجلس و دولت به حوزه‌های مشورت‌دهی مجلس به دولت نیز نگاهی داشتند. پیرامون لایحه بودجه ۱۴۰۲ علاوه بر بازخوانی مسائلی که در لایحه بودجه سال گذشته به آن پرداخته شد مباحثی را لازم دانستند که در بودجه سال آینده به آنها توجه شود. تاکید بر تمرکززدایی و عدالت‌محوری در سطح استان‌ها و توجه به سیاست‌های حوزه ابلاغیه رهبری در برنامه هفتم از جمله مسائلی بود که رئیس‌جمهور بر آن تاکید داشتند. وی تصریح کرد: از سوی مجلس نیز روسای کمیسیون فرهنگی، برنامه و بودجه و ۶ نفر از نمایندگان به نمایندگی از سایر وزرا به تشریح دیدگاه‌های نمایندگان پرداختند. بخش عمده مسائل به حوزه معیشت و اقتصاد مردم باز می‌گشت. مجلس بر حل مشکلات معیشتی مردم تاکید دارد. رئیس مجلس تاکید داشت که بخش عمده‌ای از مسائل از طریق ارتقای کارآمدی و بالابردن سطح همکاری بین مجلس و دولت قابل حل است. تاکید بر ضرورت توجه مساله محور به مسائل و همچنین مساله‌محوری در برنامه هفتم و لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحبت‌های رئیس مجلس بود. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس تاکید کرد: در این نشست تاکید شد که به‌رغم تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌های متعدد دشمنان در یکسال گذشته روند شاخص‌ها رو به رشد بوده و برآورد بر این است تا سال آینده شاخص‌های پولی اقتصادی رو به بهبود برود و وضعیت خنثی کردن تحریم‌ها بهبود پیدا کند. وی تصریح کرد: عدالت در پرداخت‌ها دغدغه مشترک مجلس و دولت به‌ویژه رئیس‌جمهور است که در بودجه سال ۱۴۰۲ مدنظر قرار خواهد گرفت. 
 مجلس نمی‌خواهد از ابزارهای نظارتی استفاده کند
 یک نماینده تهران در مجلس درخصوص تعامل دولت و مجلس اظهارداشت: بنای مجلس بر همکاری با دولت محترم در راستای حل مشکلات کشور است و این موضوع در عملکرد کمیسیون‌ها، حضور وزرا و جلسات کارشناسی می‌شود. سیدعلی یزدی‌خواه به «آرمان ملی» گفت: به هر جهت ما نمایندگان مجلس به‌خاطر تعهدمان به حل مشکلات کشور؛ لزوم برقراری تعامل سازنده با دولت برای حل مشکلات را از نقاط کلیدی رفتار خود می‌دانیم. این مجلس در طول دو سال و نیم گذشته با این دولت و دولت گذشته اثبات کرده که نمی‌خواهد از ابزارهای نظارتی و قانونی خود استفاده کند و به تقابل با دولت روی بیاورد. بلکه تعامل را ترجیح می‌دهد و این مساله در گفته‌های اکثریت نمایندگان مجلس نیز مستتر است. وی در خصوص نوع رویکرد دولت به مجلس ابراز داشت: به‌شخصه به دولت در این حوزه نمره قبولی می‌دهم. البته رویکرد دولت را نه همسو با مجلس بلکه در راستای حل مشکلات کشور می‌بینم.