شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» کلید خورد

 شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» روز گذشته به‌ صورت رسمی آغاز به کار کرد و قرار است بیش از ۷۲ فیلم، طی ۵ روز نمایش داده شود. هفت سالن پردیس سینمایی ملت از روز یکشنبه ۲۰ آذرماه تا پنجشنبه 24 آذرماه با اکران آثار راه‌یافته میزبان علاقه‌مندان سینمای مستند است. 
همزمان با آغاز جشنواره، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی تأکید کرد، آنچه از سینمای مستند، به یادگار می‌ماند، تلاشی است که برای ثبت واقعیت، شکلی عادلانه و هنرمندانه دارد. در پیام دکتر محمدمهدی اسماعیلی آمده است: «هنرمندان چشم و چراغ ما هستند و بیش و پیش از هر قشری، صدای جامعه را به گوش مسئولان می‌رسانند. از این منظر سینمای مستند، هوشمندانه و منصفانه نقد می‌کند، هشدار می‌دهد و راه‌های برون‌‌رفت از بحران را مطرح می‌کند. هنرمند آنچه را که رؤیت می‌کند روایت می‌کند. از این‌رو شرط روایتگری حقیقت، رؤیت حقیقت است. بنابراین هنر فیلمسازی مستند تنها شایسته هنرمندانی است که حقیقت را درست ببینند و آنچه را که دیده‌اند هنرمندانه روایت ‌کنند.» در بخش دیگر این پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از چالش‌های تحریف حقیقت برای نسل جوان نوشته و از مستندسازان چنین درخواست کرده است: «انتظار می‌رود همه کسانی که در این حوزه نقش‌آفرینی می‌کنند با تولیدات خود جلوی تحریف را بگیرند.» محمد مهدی اسماعیلی همچنین از امتیازهای این دوره از جشنواره نوشته است: «خوشحالم که در ضیافت شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، فرصت درخشش و دیده شدن آثاری فراهم شد که واقعیت ایران امروز را به تصویر کشیدند، صدای نسل جوان بودند، آیینه‌ای تمام‌نما از فرهنگ، آداب و رسوم و قومیت‌های مختلف ایران زمین را مقابل چشم مخاطب داخلی و خارجی قرار دادند. انعکاس روح بلند هنرمند ایرانی و ذوق و هنر نسل امروز، نسل پرسشگر و نسل امیدوار به آینده روشن، در مستندهای این دوره به وضوح مشهود است. آثار و آمارهای این دوره، نوید روزهایی پر امید برای سینمای مستند ایران می‌دهند. حضور پررنگ مستندسازان جوان، تعداد آثاری که خارج از تهران و توسط فیلمسازان استان‌ها ساخته شده‌اند، تنوع و تعدد آثاری که در بخش شهید آوینی رقابت می‌کنند و نمایش تصویری از جوانان و نوجوان امروز، همه و همه وسعت سینمای مستند امروز را به رخ می‌کشد. اهتمام بجا و هدفمند، برای حمایت از سینمای بالنده‌ای که در استان‌ها، جاری است و توجه به مضامین دینی و استراتژیک و ثبت سندی این روزگار، از امتیازهای این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» است.»
جشنواره امسال هم طبق چند دوره اخیر، مراسم افتتاحیه نداشت و آیین افتتاحیه با سخنرانی محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره برگزار شد و پس از آن مستند بلند «دنیای وحشی زاگرس» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فرشاد افشین‌پور به‌عنوان فیلم افتتاحیه این دوره از جشنواره نمایش داده شد. این مستند در ژانر حیات‌وحش است و سراغ طبیعت و حیات‌وحش رشته‌کوه زاگرس رفته است.
 با آغاز رسمی جشنواره، فضای اطلاع‌رسانی درباره آثار حاضر در جشنواره گرم‌تر شده است و سازندگان یا عوامل فیلم تلاش می‌کنند در گفت‌وگوهایی اگر چه کوتاه، خودشان را به صدر اخبار جشنواره بکشانند. محمد طالقانی پیشکسوت رشته کشتی که از دوستان زنده‌یاد فردین بوده است، بعد از تماشای مستند «برزخی‌ها» که مسأله توقیف فیلم «برزخی‌ها»ی ایرج قادری را مرور می‌کند، در گفت‌وگویی خاطراتش را از همراهی با فردین مرور کرده است. او همچنین از جسارت پرداختن به این سوژه با این عبارات تقدیر کرده است: «بعد از ۴۳ سال از انقلاب، صحبت کردن درباره فیلم «برزخی‌ها» به اصطلاح جگر شیر می‌خواست که سازمان اوج به سراغ این سوژه رفت.» زهره نجف‌زاده که با مستند «۶۴۱۰ روز اسارت» و روایتی از زندگی خلبان شهید حسین لشکری در بخش جایزه شهید آوینی حضور دارد، به ایرنا گفته سینما حقیقت توانسته است تا حدودی نقاب را از روی سینمای مستند بردارد. مهدی مطهر تهیه‌کننده سینمای مستند که با سه اثر در شانزدهمین دوره از جشنواره «سینما حقیقت» حضور دارد، در گفت‌وگویی با مهر، ضمن اشاره به اهمیت انعکاس نگاه‌های مختلف در ویترین جشنواره «سینما حقیقت» بر راهگشا بودن «گفت‌و‌گو» تأکید کرده است.
جشنواره «سینما حقیقت» مهم‌ترین ویترین نمایش آثار مستند در ایران است و اغلب فیلمسازان این حوزه تمایل دارند فیلمشان فرصت حضور در این ویترین را داشته باشد. برای پاسخگویی به این مطالبه در این دوره از جشنواره بخش نمایش‌های خارج از مسابقه در نظر گرفته شده و قرار است 10 مستند در این بخش به نمایش درآیند. روز گذشته فهرست آثار این بخش اعلام شد. «آبی روشن» ابوالفضل توکلی، «بوچیا» حسین همایونفر، «زومرهای ایرانی» امیرحسین خلیل‌زاده، «گوش شیطون کر» ساخته مهدی بوستانی شهربابکی، «لانه پرستوها» نرگس شکیبافر و مهرگان درستکار، «مازیار آل‌داوود» بهنام نجم‌الدین، «معجزه بناسان» حبیب احمدزاده، «ناتمامی» عاطفه صبور، «هپکوتیزم» سعید ساروقی و «هنرمند واحد پنج» ساخته محمدصالح حجت‌الاسلامی آثار حاضر در این بخش هستند.