ارفاق به عده‌ای که برای شهروندان ناامنی ایجاد کردند ظلم به مردم است

 
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، صبح دیروز در جریان بازدید از دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران به صورت ویژه وضعیت دستگیرشدگان اغتشاشات را مورد بررسی و رسیدگی قرار داد و توصیه‌ها و دستورهایی را خطاب به مسئولان ذی ربط درباره تسریع در تکمیل و رسیدگی به پرونده‌های قضایی آنها به‌ویژه عناصری که به نحوی از انحاء با گروهک‌های تروریستی، سرویس‌های بیگانه و جریانات معاند مرتبط هستند، صادر کرد.
وی در بازدید از شعب دادگاه انقلاب تهران به مطالعه موردی پرونده برخی از متهمان اغتشاشات که در جلسه دادگاه حاضر بودند، پرداخت.
الزامی برای استفاده متهمان زن از پوشش چادر وجود ندارد


رئیس‌قوه قضائیه در بازدید از یکی از شعب دادگاه انقلاب، با مشاهده خانم متهمی که با پوشش چادر در جلسه دادگاه حاضر بود، از قاضی دادگاه این سؤال را مطرح کرد که آیا چادری که بر سر ایشان است، پوشش همیشگی و دائمی اوست یا اینکه صرفاً برای حضور در دادگاه، چادر اختیار کرده است؟
قاضی پاسخ داد: الزامی برای استفاده متهمان زن از پوشش چادر وجود ندارد و غالباً متهمان در جلسات دادگاه با همان پوشش عادی که در اجتماع حاضر می‌شوند البته با حفظ شئونات، حضور می‌یابند.
محسنی اژه‌ای در این زمینه تذکر داد که در مورد رعایت دستورالعمل الزام نبودن پوشش چادر در دادگاه و دادسرا دقت و تاکید شود.
براساس این گزارش، در جریان این بازدید، رئیس‌قوه قضائیه به مسئولان قضایی دستور داد، به طور مستمر از بازداشتگاه‌ها بازدید کنند و در جریان کامل کم و کیف روند رسیدگی به پرونده زندانیان قرار گیرند. محسنی اژه‌ای در جمع قضات و مسئولان دادسرا و دادگاه انقلاب تصریح کرد: در جریان رسیدگی به پرونده اغتشاشات اخیر ارفاق به عده‌ای که برای شهروندان ناامنی ایجاد کرده‌اند و نقش موثری در ناآرامی داشته‌اند، ظلم به مردم است؛ بنابراین نباید به این دسته از محکومان ارفاق شود از سویی دیگر قطعاً نباید حتی برای مدت کوتاهی افراد بی‌گناه یا کم گناه را بی‌وجه، نگه داشت. وی افزود: کسانی که به تهدید کسبه و کامیون‌داران می‌پردازند و یا محیطی را برای مردم ناامن می‌کنند، در زمره افرادی هستند که نباید به سادگی به پرونده آنها و قضایایی که ایجاد کرده‌اند، نگریست و رویکردی ساده‌انگارانه در قبال آنها داشت.
رئیس‌عدلیه اظهار داشت: فردی که تحت تعلیم و آموزش سرویس‌های بیگانه و دشمن قرار می‌گیرد و مبادرت به ایجاد ناامنی برای شهروندان می‌کند با افراد دیگر که از روی غفلت یا احیاناً بی‌قید بودن، عملی را انجام می‌دهند، متفاوت هستند.
اژه‌ای دستوراتی را در زمینه تکمیل سریع پرونده آن دسته از عناصر کم گناه اغتشاشات که سن پایینی دارند یا احیاناً در زندگی خانوادگی خود با مشکلاتی خاص مواجه‌اند صادر کرد و همچنین بر اعمال ارفاقات قانونی در قبال آنها در صورت واجد شرایط بودن تاکید کرد.
وی تاکید کرد: قضات دادگاه انقلاب وفق قانون باید در عین رسیدگی‌های دقیق و قاطعانه در قبال پرونده عناصر اصلی تهدیدکننده امنیت مردم و صدور احکام بازدارنده در این راستا، به اعمال ارفاقات قانونی و رأفت اسلامی درخصوص عناصر کم‌گناه اغتشاشات نیز توجه داشته باشند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیسی: مطالبه جدی ایران جبران مواضع بیان شده از سوی رئیس‌جمهور چین است مگر ما ملت امام حسین(ع) نیستیم؟! (یادداشت روز) اخبار ویژه اعلام وضعیت اضطراری در لس‌آنجلس با افزایش شدید کارتن‌خواب‌ها اعلام انزجار 1200 پزشک از نقش یک پزشک در شهادت شهید عجمیان اجتماع خانواده شهدا مقابل دفتر سازمان ملل در اعتراض به اقدام مغرضانه برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن رشد 45 هزار واحدی شاخص بورس در یک روز ارفاق به عده‌ای که برای شهروندان ناامنی ایجاد کردند ظلم به مردم است آشوبگران در هر کجای دنیا باشند مجازات خواهند شد عاملان ترور شهید مولوی عبدالواحد ریگی حین فرار از کشور دستگیر شدند سردار تنگسیری: موشک‌هایی داریم که آمریکایی‌ها فکرش را هم نمی‌کنند کار من غیر انسانی بود، شما اگر انسان هستید چرا حمایت کردید؟! پیکر مطهر 57 شهید تازه تفحص شده پنج‌شنبه وارد کشور می‌شود رئیسی: مطالبه جدی ایران جبران مواضع بیان شده از سوی رئیس‌جمهور چین است رشد 45 هزار واحدی شاخص بورس در یک روز رئیسی: مطالبه جدی ایران جبران مواضع بیان شده از سوی رئیس‌جمهور چین است رشد 45 هزار واحدی شاخص بورس در یک روز رئیسی: مطالبه جدی ایران جبران مواضع بیان شده از سوی رئیس‌جمهور چین است رشد 45 هزار واحدی شاخص بورس در یک روز