عده‌ای از موفقیت‌های دولت ناراحت می‌شوند

رئيس جمهور، خشونت و افراطی‌گری را خطری بزرگ برای منطقه و جهان دانست و تاکید کرد که پیروزی مردم عراق بر‌تروریست‌های داعش و آزادسازی موصل، حرکتی خوشحال کننده نه تنها برای مردم عراق بلکه برای مردم ایران و همه ملت‌های منطقه است.
 حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: هیچ‌کس آن روزی را که‌تروریست‌ها موصل را اشغال کردند و در فکر اشغال شهرهای دیگر عراق از جمله اربیل و حتی بغداد بودند، فراموش نکرده است. در آن روز اولین کشوری که به کمک مردم عراق شتافت و در مقابل‌تروریست‌ها در کنار دولت عراق قرار گرفت. رئيس جمهور گفت: برای مردم ایران اما امروز بسیار مبارک است، چرا که نشان می‌دهد دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران از آغاز تصمیم درستی گرفت و امروز همه جهانیان در واقع به نحوی به درستی مسیری که ایران انتخاب کرده بود، اعتراف می‌کنند.  روحانی با اشاره به اینکه چنین کارهای وحشیانه‌ای در دهه‌های اخیر کمتر سابقه داشت، خاطرنشان کرد: البته ما شبیه این جلادی‌ها را در سالهای 59 و 60 در ایران مشاهده کردیم. ‌تروریست‌هایی در ایران بودند که متأسفانه اکنون برخی‌ از آنها در اروپا حضور دارند، پوست بدن یک پاسدار کمیته را جدا کردند و درآوردند. ما این جنایت‌های بزرگی را که منافقین در کشور ما انجام دادند، یادمان نرفته است. مردم ما با اینگونه جنایات ناآشنا نبودند، اما مردم جهان شاید کمتر با این اقدامات وحشیانه آشنا بودند که‌تروریست‌ها تا این حد می‌توانند خطرناک باشند.
رئيس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در همه مراحل و مقاطع نشان داد که یک سیاست عاقلانه، توأم با حکمت برای منطقه و جهان دارد، گفت: در موضوع هسته‌ای، ایران نشان داد که دنبال راه حل مسالمت‌آمیز برای مسائل پیچیده بین‌المللی است. ما مسأله را نه تنها با 6 قدرت حل کردیم، نه تنها با سازمان ملل متحد و شورای امنیت موضوع را حل کردیم، بلکه حتی با آژانس تخصصی موضوعی مثل PMD را حل و فصل کردیم. این نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی ایران، نظام با تدبیری است و با کمک و حمایت مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری، راه درست و صحیح را انتخاب می‌کند. روحانی اضافه کرد: امروز مردم ما هم باید از نعمت ثبات نسبی و امنیت در منطقه بتوانند استفاده کنند و هم بتوانند از اجرای برجام به خوبی استفاده کنند. یک فرصتی را همه با کمک هم ایجاد کردیم؛ این مسأله جناح و حزب نیست، این مسأله حتی مختص یک قوه نیست، همه مردم ایران در کنار هم قرار گرفتند و یک معضل را حل، خطری را رفع و گره‌ای را باز کرده و یک فضای جدیدی بوجود آوردند.
رئيس جمهور اظهار داشت: در این فضای جدید، اول گفتند که برجام اجرایی و عملیاتی نمی‌شود و گفتند آمریکایی‌ها نمی‌گذارند. دیدیم که قدم به قدم توانستیم از این مشکلات عبور کنیم. به اعتقاد من همین امروز که ما نسبت به تعهد آمریکا اعتماد کافی نداریم و آمریکایی‌ها معمولاً در تعهدات خودشان بدعهدی می‌کنند، اما همین امروز سخت‌ترین روز برای آمریکا در مسأله هسته‌ای ایران است. رئيس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران راهی را انتخاب کرد که برای بدخواهان هم تخلف از این قرارداد کار ساده‌ و آسانی نیست و بسیار پرهزینه‌ است. این افتخار سیاست جمهوری اسلامی ایران و افتخار دیپلمات‌های ما است. امروز باید از این فضا به خوبی بهره‌برداری و استفاده کنیم.


حسادت‌های بعد از انتخابات معنا ندارد
روحانی خاطرنشان کرد: امروز دیگر زمان رقابت انتخاباتی نیست. اصلاً چنین حسادت‌هایی بعد از رقابت‌های انتخاباتی معنا و مفهوم ندارد؛ اینکه تا می‌بینیم دولت موفقیت‌هایی به دست آورده، یک عده‌ای بخواهند ناراحت شوند. موفقیت دولت موفقیت همه ملت است. دولت چیزی نیست جز نمایندگی از طرف مردم. دولت نماینده مردم است و هر کاری دولت انجام می‌دهد در واقع به پشتوانه مردم و با اجازه و نظر مردم است. رئيس جمهور گفت: به همین دلیل است که رئيس جمهور وقتی می‌خواهد انتخاب شود برنامه 4 ساله خودش را به مردم ارائه می‌دهد و مردم در واقع علاوه بر اینکه به فرد رأی می‌دهند، به برنامه و راهکارها و رویکردها رأی می‌دهند. به همین دلیل کاندیداها با هم مناظره می‌کنند و نظرات خودشان را می‌گویند و با مردم صحبت می‌کنند. دیدارهای مختلف چهره به چهره با مردم دارند و برای آنها توضیح می‌دهند که ما می‌خواهیم چه کار کنیم. مردم بر مبنای قول آنها است که پای صندوق آراء می‌آیند و الا به این نیست که بین (الف) و (ب) از الف خوشمان بیاید یا از ب خوشمان بیاید! بحث در این است که (الف) ما را به کجا می‌رساند، یا (ب) ما را به کجا می‌رساند و برنامه‌ها و آینده‌شان چیست؟
 روحانی اضافه کرد: امروز روزی است که ما باید از فضاهای به وجود آمده استفاده کنیم. به نظر من توافق هسته‌ای یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است. روحانی با تاکید براینکه همه مردم بدانند که اقلیتی کوچک نمی‌تواند نسبت به یک ملت تصمیم بگیرد، اظهارداشت: داعش چه بود؟ داعش اقلیت کوچکی بود که می‌خواست برای یک ملت و حتی دو ملت در این منطقه یا ملت‌های دیگر تصمیم بگیرد. داعش گروهی بود که حرف صاحب‌نظران را قبول نداشت. از اسلام و قرآن خودش یک تفسیر من در آوردی کرده بود و بعد هم به آن عمل می‌کرد. ماهیت اصلی این تفکر این است که یک گروهی، متخصصین، اندیشمندان و صاحبنظران را قبول ندارند و در برابر آنها لجاجت می‌کنند. تحجر و جمود فکری دارند.
رئيس جمهور تصریح کرد: این افراد یک چیزی به ذهن‌شان آمده و آن را به حق می‌دانند و نسبت به آن جزمیت پیدا کرده و بر مبنای آن عمل می‌کنند. مبارزه با‌تروریسم راه طولانی در پیش دارد و کارش هم عمدتاً فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است. روحانی خاطرنشان کرد: برخی از کشورهای منطقه، به خاطر بی‌تجربگی در امر حکومت و منطقه، تازه‌کار و جوان هستند و به دنبال اخلال در منطقه و بلندپروازی‌هایی هستند. آنها مشکلاتی برای منطقه درست کردند. امیدواریم آنها هم به مسیر درست برگردند و بدانند این منطقه، منطقه بزرگ و پیچیده‌ای است.