آرژانتين قهرمان جام مسي پادشاه فوتبال

گروه ورزش
عصر ديروز در فينال جام جهاني كه يك نمايش كامل از فوتبال بود تيم ملي آرژانتين موفق شد در ضربات پنالتي فرانسه مدافع عنوان قهرماني را شكست دهد و به مقام قهرماني دست پيدا كند. با اين قهرماني دوران پرافتخار ليونل مسي ابرستاره دنياي فوتبال به باشكوه‌ترين شكل ممكن به پايان رسيد. 
فينال جام جهاني ۲۰۲۲ عصر ديروز از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه لوسيل با قضاوت مارسينياك لهستاني آغاز شد. خيلي‌ها پيش از شروع اين بازي منتظر تقابل مسي و امباپه بودند تا پادشاه فعلي دنياي فوتبال معرفي شود. دو بازيكني كه هر كدام با ۵ گل زده به فينال رسيده بودند و براي آقاي گلي و كسب عنوان بهترين بازيكن جام مي‌جنگيدند. با اين حال شاگردان ليونل اسكالوني در تيم آبي و سفيد آرژانتين بازي را آنقدر عالي شروع كردند كه به نظر رسيد اصلا امباپه در بازي حضور ندارد. 
در دقيقه ۲۲ بازي آنخل ديماريا كه بعد از دو بازي نيمكت‌نشيني از ابتدا در تركيب آرژانتين قرار گرفته بود روي يك فرار زيبا در محوطه جريمه فرانسه توسط عثمان دمبله سرنگون شد و داور نقطه پنالتي را نشان داد و دقيقه‌اي بعد ليونل مسي موفق شد دروازه هوگو لوريس را باز كند. مسي با اين گل موفق شد ركورد منحصربه‌فرد گلزني در تمامي مراحل جام جهاني را به نام خود ثبت كند. 
بازي فوق‌العاده آرژانتين ادامه پيدا كرد و در دقيقه ۳۶ روي پاي كليدي مسي و سپس پاس گل زيباي آلوارز، ديماريا در موقعيت تك به تك با لوريس قرار گرفت و تيمش را دو بر صفر جلو انداخت. آرژانتين آنقدر خوب بود و فرانسه آنقدر ضعيف بازي مي‌كرد كه همان لحظات به نظر رسيد كار فينال تمام شده. اما فوتبال خيالات ديگري براي هواداران در سر داشت. 
دقايقي بعد ديديه دشان دست به يك جراحي بزرگ در تيمش زد و در دقيقه ۴۱ دو ستاره تيمش را بيرون كشيد. او اليويه ژيرو و عثمان دمبله دو مهره تهاجمي تيمش را بيرون آورد و به جاي آنها دو جوان با نام‌هاي مواني و تورام را به زمين بازي فرستاد. 
با اين تعويض‌ها از فشار آرژانتين كم شد، اما فرانسه باز هم نتوانست سوار بر بازي شود. تا دقيقه ۷۰ از نيمه دوم فرانسه آن تيمي كه در مراحل قبل نشان داده بود و از آنها انتظار مي‌رفت، نشان نداد. به همين دليل دشان دو بازيكن اصلي ديگر تيمش را هم بيرون كشيد. تئو هرناندز و گريزمان جاي خودشان را به كاماوينگا و كومان دادند. اسكالوني هم ديماريا را بيرون كشيد و آكونيا را به زمين فرستاد. اين تعويض‌ها از بار تهاجمي آرژانتين كم كرد و فرانسه بر زمين مسط شد. 
در دقيقه ۸۰ روي اشتباه اوتامندي بالاخره خط دفاع آرژانتين باز و مواني موفق شد يك ضربه پنالتي به نفع تيمش بگيرد. امباپه كه تا قبل از اين دقيقه اصلا در جريان بازي نبود و تنها يك شوت خارج از چارچوب زده بود، پنالتي را گل كرد تا تيمش به بازي برگردد. يك دقيقه بعد اشتباه مسي در از دست دادن توپ در مركز ميدان فرصت ضد حمله را در اختيار فرانسه گذاشت و اين تيم با تجربه با يك كار تركيبي امباپه را در موقعيت گلزني قرار داد و اين ستاره آينده‌دار فوتبال موفق شد در كمال تعجب بازي را به تساوي بكشاند. امباپه با اين گل در جام جهاني ۲۰۲۲ هفت گله شد. 
لحظات بعد از خوردن گل دوم توسط آرژانتين بسيار عجيب بود. هواداران آرژانتين كه تا دقايقي قبل لوسيل را روي سر خودشان گذاشته بودند در سكوتي مرگبار فرو رفتند. مسي و يارانش باورشان نمي‌شد بازي دو- هيچ برده را در فينال در عرض يك دقيقه از دست داده باشند. در چند دقيقه آخر بازي فرانسه كه از لحاظ روحي برتر بود، مي‌توانست حتي برنده بشود ولي در نهايت ۹۰ دقيقه با حساب دو بر دو مساوي تمام شد. 
اوقات اضافه آبستن حوادثي بيشتر از اين هم بود. در نيمه دوم وقت‌هاي اضافه مسي موفق شد آرژانتين را پيش بيندازد. او با اين گل تعداد گل‌هايش را در جام به عدد ۷ رساند. در حالي كه به نظر مي‌رسيد اين‌بار كار تمام شده در فاصله چهار دقيقه تا پايان فرانسه باز هم صاحب ضربه پنالتي شد و امباپه با گل كردن آن علاوه بر اينكه خودش را ۸ گله كرد و صاحب كفش طلا، با هت‌تريك در فينال جام جهاني نامش را براي هميشه در تاريخ ثبت كرد. 
در دقيقه ۱۲۳ فرانسه صاحب يك موقعيت تك به تك شد كه مارتينز گلر آرژانتيني‌ها تيمش را نجات داد. همان توپ در برگشت تبديل به موقعيت مسلم گلزني براي آرژانتين شد كه لائوتارو آن را از دست داد. اين صحنه نفسگير پايان بخش جذاب‌ترين فينال‌ تاريخ جام جهاني بود. 
بازي در نهايت با تساوي ۳ بر ۳ به پايان رسيد و كار به ضربات پنالتي رفت. در حالي كه همه كارشناسان متفق‌القول بودند آرژانتين لياقت بردن اين بازي را داشت و در طول ۱۲۰ دقيقه هم موقعيت‌هاي بيشتري به وجود آورده بود. 
در ضربات پنالتي با درخشش مارتينز گلر آرژانتيني‌ها كه در رقابت‌هاي قبل هم نشان داده بود چقدر پنالتي‌گير است، آرژانتين بالاخره برنده بازي لقب گرفت و مسي به عنوان كاپيتان تيم آرژانتين در آخرين حضور خود در اين تورنمنت جام جهاني را بالاي سر برد تا به قول كارشناسان شنل پادشاهي فوتبال را بر دوش بيندازد. 
آخرين بازي جام جهاني ۲۰۲۲ به زيباترين و جذاب‌ترين شكل ممكن به پايان رسيد تا پرونده جام بيست‌ودوم بسته شود و علاقه‌مندان به فوتبال بروند تا ۴ سال آينده.