لاریجانی : هیئتی متشکل از قوه قضاییه و مجلس بر قرارداد توتال نظارت می کند

محمداکبری - رئیس مجلس پس از ارائه گزارش وزیر نفت در صحن مجلس درباره قرارداد فاز 11 با توتال فرانسه، توضیحات زنگنه را مفید توصیف کرد و گفت: هیئت نظارتی متشکل از نمایندگان قوا بر قرارداد توتال نظارت خواهند کرد. علاوه بر آن دیروز برخی از نمایندگان نیز امضای خود را از طرح سه فوریتی توقف قرارداد توتال پس گرفتند تا این طرح نیز از دستور کار خارج شود.
20 درصد درآمد به کنسرسیوم خواهد رسید
به گزارش خراسان بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، دیروز ضمن تشریح جزئیات قرارداد نهایی که هفته قبل امضا شد، گفت که هزینه حفاری هر چاه در این قرارداد حدود 25 درصد ارزان تر از فازهای دیگری چون 12 و 15 و 16 و 17 و 18 برآورد شده است. زنگنه درباره ادعای واگذاری 50 درصد تولید به خارجی ها هم گفت که طبق جدول، رقم های بازپرداخت در مجموع 12 میلیارد دلار است. زنگنه با اشاره به درآمد سالانه حدود 5 میلیارد دلاری فاز 11، تاکید کرد که نسبت پرداخت به کنسرسیوم به درآمدها کمتر از 20 درصد است. وزیر نفت در ادامه این را هم گفت که  هر یک سال تاخیر در تولید از میدان، معادل 5 میلیارد دلار ضرر است؛ البته من دنبال قاصر و مقصر نیستم اما در فازهای پارس جنوبی هر 5 سال تاخیر حدود 32 میلیارد دلار به کشور ضرر زد.
احتیاط ها در مواجهه با تحریم های احتمالی


وی درباره مشکلات ناشی از بازگشت احتمالی تحریم ها برای قراردادهای نفتی تصریح کرد: این قرارداد با شرکت هایی امضا شده است که متعلق به دو عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند و هر اتفاقی که بیفتد منافع مادی آنها در اینجا به خطر خواهد افتاد، چرا که ما بازپرداخت نمی کنیم تا زمانی که خودشان دوباره بیایند و کار را راه بیندازند که همین باعث می شود آنها بدین دلیل ضررهای جدی کنند. 
توضیحات زنگنه درباره پرداخت رشوه توسط توتال
گفتنی است بعد از توضیحات زنگنه برخی نمایندگان انتقادات خود را مطرح کردند و وزیر نیز دوباره به تریبون بازگشت و توضیحات بیشتری ارائه کرد. به گزارش ایرنا، زنگنه درباره سابقه توتال در پرداخت رشوه در ایران گفت: سوابق را به قوه قضاییه بدهید تا ممنوع المعامله شود؛ من از توتال پرسیده ام و آنها می گویند «اینطور نیست و ما هیچ جا محکوم نشده ایم و موضوعی که در بورس آمریکا بوده یک کلمه آن مربوط به ایران نیست». به گزارش شانا، وزیر نفت در واکنش به سخنان نماینده ای درباره این که وزارت نفت، اطلاعات محرمانه میدان‎ها را در اختیار شرکت‎های نفت و گاز بین المللی قرار داده است، گفت: در بحث قراردادهای جدید نفتی، هفت یا هشت ماده مربوط به محرمانگی قراردادهای نفتی می شود که ما آن را برای شورای عالی امنیت ملی ارسال کرده ایم، من اجازه دستور دادن به شورای عالی امنیت ملی را ندارم، هر زمانی که آنان مصوب کنند ما نیز بحث محرمانگی را اجرایی خواهیم کرد.
طرح سه فوریتی از دستور کار خارج شد
روز گذشته پس از صحبت های زنگنه پرونده چکش‌کاری قرارداد توتال بسته نشد چراکه طرح سه فوریتی توقف قرارداد توتال نیز دیروز در دستورکار صحن علنی قرار داشت و نمایندگان مخالف و موافق این سه فوریت دلایل خود را بیان کردند. در نهایت هنگامی که علی مطهری نایب رئیس مجلس در حال اعلام رای‌گیری بود  برخی نمایندگان تقاضاکننده این طرح سه فوریتی انصراف دادند و تعداد متقاضیان به کمتر از 15 امضا رسید و طرح از دستور کار خارج شد.
 
فراخبر
اعضای هیئت نظارت بر قرارداد های نفتی چه کسانی هستند؟

جواد غیاثی - گفتنی است رئیس مجلس دیروز این را هم گفت که هیئت نظارت متشکل از نماینده ای از قوه قضائیه و روسای کمیسیون های انرژی و بودجه بر این موضوع نظارت خواهند داشت. البته لاریجانی توضیحات بیشتری درباره ماهیت این هیئت ارائه نکرد اما به نظر می رسد منظور هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی است که از سال 92 به موجب قانون جدید نفت، مصوب سال 90، تشکیل شد. اعضای این هیئت عبارتند از:  وزیر نفت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، دادستان کل کشور و مدیرعامل شرکت ملی نفت.