اپوزیسیون: آلمان به تو امید داشتیم!

واکنش دولت آلمان به وقایع اخیر ایران که پس از مرگ مهسا امینی رخ داد، به شدت ضد ایرانی بوده و همین باعث امیدواری براندازان شد. براندازان حتی سخنان یک نماینده مجلس آلمان را که دلیل عدم حمایت کامل از براندازان در ایران را منافع آلمان ذکر کرده بود، نادیده گرفتند و دل خوش کردند به اینکه در برلین اجازه برگزاری تجمع یافته‌اند. حالا خبری رسیده که نشان می‌دهد به‌رغم مواضع ضد ایرانی دولت آلمان، این کشور در ماه‌های اخیر تجارت خود با ایران را افزایش داده است. وب سایت «nziv» در گزارشی از وضعیت روابط تجاری میان ایران و آلمان در ماه‌های اخیر و از جمله در زمان اغتشاشات داخلی در ایران نوشت:
«با وجود سرکوب خشونت آمیز دولت ایران علیه معترضان، معاملات تجاری بین آلمان و ایران در حال رونق است. آمار‌های منتشر شده اخیر از اداره آمار فدرال آلمان نشان می‌دهد که آلمان از ژانویه تا پایان اکتبر ۲۰۲۲، ۲/۱ میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده است. همچنین آلمان حدود ۲۶۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. اتاق صنعت و بازرگانی آلمان و ایران در وب سایت خود به این مسئله مباهات کرده‌اند که «آلمان همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا است.»
آلمان در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۲۷۵ میلیون یورو ماشین آلات و فناوری مهندسی به ایران صادر کرد. مقررات صادرات آلمان اجازه افشای ماهیت کالا‌ها و مواد فروخته شده به ایران را که برخی از آن‌ها برای چندین دهه برای استفاده دوگانه، نظامی و غیرنظامی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، نمی‌دهد.
کاظم موسوی، معترض آلمانی-ایرانی و سخنگوی حزب سبز ایران، گفت که «اگر دولت آلمان برای حمایت از تظاهرات زنان، زندگی و آزادی در ایران جدی است، باید از تجارت همه شرکت‌های آلمانی با ایران جلوگیری کند.» به نظر می‌رسد براندازان کم کم دارند متوجه می‌شوند که هر کشوری فکر منافع خود است و روی اسب بازنده یک عده لیدر سطح پایین فراری که دنبال کاسبی از سیاسی‌بازی هستند، شرط بندی نمی‌کند.