پالس‌های آمادگی برای احیای توافق

آرمان ملي: در شرايطي که توافق برجام در نوعي بلاتکليفي قرار دارد و هنوز مشخص نيست که آينده اين توافق چه خواهد شد و آيا قرار است اين توافق احيا شود يا با فروپاشي آن کشورهاي عضو زيست بدون برجام را در جهان تجربه کنند؛ صحبت‌هاي مختلفي به گوش مي‌رسد که بسياري از آنها از اميدواري براي احياي توافق خبر مي‌دهند. هر چند که برخي اظهار نظرهاي غربي‌ها نيز نشان مي‌دهد که آنها احياي برجام را تحت شرايطي مي‌خواهند و ديگر بازگشت صرف به سال 2015 رضايت آنها را به عمل نمي‌آورد. با اين حال از مجموع نظرات و اظهارات مي‌توان اينگونه برداشت کرد که نوعي عزم راسخ از سوي طرفين براي احياي برجام لازم است که با وجود اختلافات و نوع رويکردهاي مختلف نسبت به برجام به سمت توافق حرکت کنند. چرا که چه به جهت صلح و امنيت بين‌المللي و چه به جهت منافع اقتصادي احياي برجام امري ضروري مي‌نمايد. با اين حال هستند برخي غربي‌هايي که مطرح مي‌کنند ايران به سمت سلاح هسته‌اي حرکت مي‌کند و بايد جلوي آن را گرفت. در حالي که مقامات کشورمان بارها چنين امري را از اساس تکذيب کرده‌اند. حال بايد ديد با چنين رويکردهايي چه آينده‌اي در انتظار برجام خواهد بود.
ديپلماسي موفق در امان
هفته گذشته بود که وزير امور خارجه کشورمان بلافاصله پس از مجمع گفت‌وگوي تهران در نشست بغداد 2 در اردن شرکت کرد و اين حضور حسين اميرعبداللهيان در اين اجلاس کانون توجه رسانه‌هاي بين‌المللي قرار گرفت. چرا که وزير خارجه کشورمان علاوه بر شرکت و سخنراني در کنفرانس رسمي، ديدارها يا گفت‌وگوهاي مهمي را در حاشيه آن داشت. يکي از ديدارهاي اميرعبداللهيان با جوزپ بورل، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بود که در آن موضوعات دوجانبه و بين‌المللي مورد بحث قرار گرفت. يکي از موضوعات طرح شده در اين ديدار مربوط به مذاکرات وين بود که طرفين بر لزوم پيگيري آن تاکيد کردند. بورل حتي در يادداشتي که روز گذشته منتشر کرد نوشت: «هيچ جايگزيني براي برنامه جامع اقدام مشترک وجود ندارد. کساني که غير از اين فکر مي‌کنند خود را فريب مي‌دهند.» همچنين در تصوير ديگري که در حاشيه کنفرانس بغداد2 ثبت شد وزير خارجه کشورمان در رديف اول در حال قدم و گپ زدن با رئيس‌جمهور فرانسه و رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپاست که گوياي کيفيت گفت‌وگوي جاري بين آنها نيز هست. در اين ميان هر چند که برخي در شبکه‌هاي اجتماعي و با اخباري غيررسمي و بدون منبع تلاش کردند برخي از اين ديدارها را زير سوال ببرند، يا کم اهميت جلوه دهند، تصاوير و مستندات موجود خلاف آن ادعاها را ثابت مي‌کنند. به نظر مي‌رسد که نزديک شدن طرف‌هاي اروپايي به ايران در حاشيه کنفرانس بغداد2 حکايت از دو گزاره مهم دارد. يکي اينکه ايران بازيگري غيرقابل اجتناب در منطقه است و فرآيندهاي منطقه‌اي بدون تهران امکانپذير نيست. دوم اينکه، کشورهاي غربي با پايان اغتشاشات در کشور، به برخي از اشتباه‌هاي محاسباتي خود پي برده و دريافته‌اند که از محل اپوزيسيون براي آنها آبي گرم نمي‌شود. از اين رو، به نظر مي‌رسد نسبت مستقيمي بين کاهش اعتراضات در کشور و افزايش تعاملات غربي با ايران وجود دارد. به نظر مي‌رسد مقامات غربي دريافته‌اند که در نهايت بايد دوباره سراغ نظام رسمي ايران بيايند. ديدار بورل با اميرعبداللهيان و يادداشت متعاقب او ناظر بر اين موضوع است. حتي آنتوني بلينکن، وزير خارجه آمريکا نيز چهارشنبه شب درباره لزوم بکارگيري ديپلماسي در قبال برنامه هسته‌اي ايران سخن گفته و تلويحا بازگشت به برجام را تاييد کرد. رابرت مالي، مذاکره کننده ارشد آمريکايي نيز از برجام دفاع کرده و گفت که اين توافق نمرده است.
توافق بر سر گام‌هاي نهايي


وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، گفت : ‏در ديدار با آقاي بورل در مورد برداشتن گام‌هاي نهايي توافق، موافق بوديم. حسين اميرعبداللهيان در توييتي با اشاره به ديدار چند روز پيش خود با «جوزف بورل» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در اردن در حاشيه نشست بغداد2 نوشت : «‏در ديدار با آقاي بورل در مورد برداشتن گام‌هاي نهايي توافق، موافق بوديم. پنجره توافق از سوي ايران باز است اما نه براي هميشه. بر راه حل سياسي در اوکراين تاکيد کردم. نه فجايع گوانتانامو و ابوغريب و نه جنايت عليه زنان و کودکان يمن و افغانستان، به آمريکا اجازه موعظه ديگران را نمي‌دهد.»