اعتصاب و اعتراض در اروپای ۲۰۲۳ ادامه می‌یابد

اروپاییان در کشور‌های مختلف با اعتصاب و اعتراض به استقبال کریسمس رفتند و انتظار می‌رود این اعتصاب‌های کم‌سابقه، تا چند ماه در سال ۲۰۲۳ هم ادامه یابد. در بلژیک، نیرو‌های پلیس با فراخوان اتحادیه‌های صنفی دست به اعتصاب در دو فرودگاه زدند که باعث اخلال در فعالیت این فرودگاه‌ها شدند. در پرتغال، شرکت راه‌آهن هشدار داد اعتصاب بر حرکت قطار‌ها در روز‌های عید در سطح ملی تأثیر می‌گذارد، در انگلیس پستچی‌ها با کلید زدن اعتصاب از روز جمعه، باعث شدند حتی نامه پستی کریسمس به دست گیرندگان نرسد و در پاریس اعتصاب‌ها با اعتراض کرد‌ها علیه نژادپرستی کلید خورد و درگیری بین پلیس و معترضان به چیزی شبیه به جنگ خیابانی کشیده است. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که به دلیل فقر روزافزون و شرایط وخیم اقتصادی مؤسسات خیریه در انگلیس بیشترین تقاضا در تاریخ شکل‌گیری خود را تجربه می‌کنند.
ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا به‌رغم اعتصاب‌های گسترده در بخش دولتی و سایر بخش‌ها، حاضر نیست درباره حقوق بالاتر با اتحادیه‌ها مذاکره کند. سوناک محافظه‌کار در مصاحبه‌ای با خبرنگاران تلویزیونی گفت که از اعتصابات زیاد در کشور غمگین و دلسرد است و تأکید کرده که امتناع از فراتر رفتن از پیشنهاد افزایش حقوق که قبلاً توسط دولت ارائه شده است منصفانه و معقول است و در غیر این صورت، خطر افزایش بیشتر تورم وجود دارد. در حالی که بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، اتحادیه کارگری انگلیس گفته‌اند اعتصاب‌های برنامه‌ریزی‌شده در طول کریسمس و فصل تعطیلات ممکن است ۸/۱ میلیارد دلار برای بخش مهمان‌پذیری هزینه داشته باشد، پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که اصرار ریشی سوناک بر مخالفت با مذاکره درباره درخواست‌های اعتصاب‌کنندگان، باعث شود اعتصاب‌ها در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه پیدا کرده و ماه‌ها ادامه یابد. پرستاران انگلیسی که اعتصاب‌شان طی ۱۰۰ سال اخیر بی‌سابقه است، گفته‌اند در سال جدید دور جدیدی از اعتصاب را برنامه ریزی کرده‌اند. کالج سلطنتی پرستاری گفته هزاران پرستار، در تاریخ‌های ۱۸ و ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳، اعتصاب گسترده‌ای را در اعتراض به دستمزد پایین خود برگزار می‌کنند. انتظار می‌رود پرستاران اتحادیه پرستاری اسکاتلند نیز پس از آنکه دولت این کشور هفته جاری با درخواست افزایش حقوق آن‌ها موافقت نکرد، در سال جدید میلادی دست به اعتصاب بزنند و رانندگان آمبولانس هم که چند روز قبل اعتصاب گسترده‌ای را برگزار کرده بودند، در ۱۱ ژانویه سال جدید در اعتصاب دیگری شرکت کنند. استیو بارکلی، وزیر بهداشت انگلیس پیش‌بینی کرده اتحادیه‌ها اعتصابات هماهنگی را در ماه ژانویه برای ایجاد اختلالی وسیع در زمانی که بیشترین فشار بر بخش بهداشت و درمان این کشور وجود دارد، برنامه‌ریزی کرده‌اند. روزنامه زوددویچه سایتونگ به اعتصاب‌های گسترده در انگلیس پرداخته و با اشاره به اعتصاب پستچی‌ها نوشته است: «نامه‌های کریسمس با تأخیر مواجه شده، قطار‌ها لغو شده و تقریباً هیچ آمبولانسی وجود ندارد. در آستانه تعطیلات کریسمس، یک موج تاریخی اعتصاب‌ها انگلیس را فلج می‌کند. انتظار می‌رود این اعتراضات پس از کریسمس ادامه یابد.»‌همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، در حال حاضر کل خیابان‌ها در انگلیس حداکثر یک بار در هفته، نامه دریافت می‌کنند؛ کوهی از نامه‌ها و بسته‌ها در انبار‌ها انباشته شده‌اند و گفته می‌شود از مدیران پست سلطنتی خواسته شده اقوام و دوستان خود را برای کمک به دسته‌بندی استخدام کنند. روزنامه «تاگس اشپیگل» در گزارشی نوشت: در مواجهه با افزایش قیمت مصرف‌کننده و فقر فزاینده، بانک‌های مواد غذایی در انگلیس بیشترین تقاضا را در تاریخ خود تجربه می‌کنند.
اعتصاب در کشور‌های دیگر
هرچند انگلیس به قلب اعتصاب‌ها تبدیل شده، ولی کشور‌های دیگر را هم موجی از اعتصاب‌ها فراگرفته که انتظار می‌رود با ورود به سال جدید تشدید شود. در بلژیک، دو فرودگاه ژزاونتم و شارلروا روز جمعه شاهد اعتصابات نیرو‌های پلیسی بودند که خواستار اجرای مفاد توافقاتی هستند که دولت بلژیک طی مذاکره با این اتحادیه‌ها منعقد کرد، از جمله بر سر افزایش دستمزد و اجرای برنامه بازنشستگی زودهنگام. طبق اعلام اتحادیه‌های صنفی پلیس بلژیک، حدود ۲۰۰ افسر پلیس در این دو فرودگاه در این اقدام اعتراضی ۲۴ ساعته شرکت کرده‌اند. در پرتغال، شرکت راه‌آهن هشدار داده اعتصاب بر حرکت قطار‌ها در روز‌های عید در سطح ملی تأثیر می‌گذارد. این اولین روز اعتصاب‌ها پس از درخواست نمایندگان کارکنان راه‌آهن است که قرار است دومین اعتصاب خود را دو شنبه آینده برگزار کنند. شرکت راه آهن پرتغال هشدار داد اعتصاب بر حرکت قطار‌ها در روز‌های عید در سطح ملی تأثیر می‌گذارد.


درگیری کرد‌ها با پلیس فرانسه
در فرانسه کشوری که بعد از انگلیس به محور اعتصاب‌ها تبدل شده و کارمندان راه‌آهن روز جمعه اعتصاب خود را آغاز کردند و تا دو شنبه به اعتصاب ادامه خواهند داد، چالشی جدید هم به وضعیت موجود اضافه شده است. بعد از کشته شدن سه کرد در پاریس به دست یک فرد مسلح، پاریس دیروز شاهد اعتراض کرد‌ها و درگیری‌شان با پلیس بود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از الجزیره مباشر، نیرو‌های پلیس فرانسه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان و کرد‌های مقیم پاریس از گاز اشک‌آور استفاده کردند. شبکه الجزیره مباشر تصاویری از درگیری بین معترضان کرد و پلیس فرانسه در پاریس منتشر کرد. در این تصاویر معترضان به طرف نیرو‌های پلیس سنگ و اشیای دیگر پرتاب می‌کنند و پلیس برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک‌آور استفاده می‌کند. در این دور تازه از درگیری‌ها، معترضان اقدام به آتش‌سوزی سطل زباله‌ها و سنگ‌پراکنی و تخریب اموال عمومی کرده‌اند.