آغاز دور دوم اعتصاب پزشکان در فرانسه 80 درصد مطب‌ها تعطیل شد

  سرویس خارجی-فرانسه دیروز آغاز سال نو میلادی 2023 را با اعتصاب آغاز کرد. اعتصابی که کم و بیش در سایر کشورهای اروپایی نیز در اعتراض به شرایط وخیم اقتصادی از چندی قبل شروع شده و همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش «لوموند» با وجود انتقاد وزیر بهداشت فرانسه از تصمیم گروهی از پزشکان برای راه‌اندازی اعتصاب، جمعی از  این پزشکان در دومین دوره اعتراضات خود طی یک ماه گذشته مجددا دست به اعتصاب زدند. این پزشکان تصمیم گرفته‌اند به نشان اعتراض مطب‌های خود را تا تاریخ 5 ژانویه(15 دی) ببندند. یکی از پرشکان عمومی در فرانسه در صفحه فیس بوکش این‌طور نوشته است: «اعتصاب در حرفه ما رایج نیست. اگر به این نقطه رسیده‌ایم، به این دلیل است که راه دیگری برای رساندن صدایمان نداریم.» به گزارش تسنیم به نقل از« لوموند» مهم‌ترین درخواست پزشکان فرانسه افزایش هزینه ویزیت بیماران از 25 یورو به 50 یورو بوده است. گفته شده در حال حاضر حدود 60 تا 80 درصد مطب‌های پزشکان تعطیل شده است. 
وعده تازه ماکرون
در حالی که در فرانسه اعتصاب‌ها در اعتراض به شرایط اقتصادی ادامه دارد اما ظاهراً ماکرون همچنان مصر به ادامه حمایت‌ها از اوکراین است. ماکرون شامگاه شنبه طی سخنرانی سال نو میلادی وعده داد که کشورش تا زمان پیروز شدن اوکراین در جنگ با روسیه، به حمایت از آن ادامه خواهد داد. به نوشته وبگاه «ریانووستی»، ماکرون در این سخنرانی گفت: «در سال‌های پیش رو، ما همیشه در کنار شما خواهیم بود. ما تا پیروزی به شما کمک خواهیم کرد. ما با هم جهانی عادلانه و پایدار خواهیم ساخت. روی فرانسه و اروپا حساب کنید»در اوایل هفته جاری نیز «سباستین لکورنو» وزیر دفاع فرانسه طی سفری به کیف، با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور و «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. طبق این گزارش، «لکورنو» به مقامات اوکراینی قول داد که فرانسه به ارائه کمک نظامی به کیف، از جمله ارسال توپخانه‌های هوویتز «سزار» و ارائه احتمالی سامانه‌های پدافند فرانسوی-ایتالیایی «مامبا» ادامه خواهد داد.پیش از این نیز «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو با ادعای اینکه حملات اخیر اوکراین به خاک روسیه قانونی است، گفت راهکار صلح در صورتی می‌تواند وجود داشته باشد که حاکمیت اوکراین را تضمین کند.
کاهش ذخایر تسلیحاتی فرانسه


ادامه حمایت‌های مالی و البته تسلیحاتی فرانسه از اوکراین در حالی است که رئیس ‌سابق اطلاعات نظامی فرانسه با بیان اینکه این کشور در بالاترین حد توان خود کیف را مسلح می‌کند، در مورد کاهش قابل توجه ذخایر تسلیحاتی پاریس هشدار داد.
ژنرال «کریستف گومار» در گفت‌وگو با رادیو «اروپ۱» در مورد خلع سلاح کشورش در نتیجه کمک‌های نظامی به اوکراین هشدار داد.گومار گفت: سفر وزیر دفاع فرانسه به کیف با هدف «مطلع شدن از نیاز واقعی ارتش اوکراین پس از اعطای اخیر ۱۸ فروند توپخانه «سزار» و مقادیر دیگری مهمات» صورت می‌گیرد.گومار افزود: نباید فراموش کرد که فرانسه نخستین ارتش اروپایی است و تعهداتی در دیگر مناطق دنیا دارد. به همین دلیل نیاز داریم ادوات جنگی و مهمات و به‌ویژه سلاح توپخانه‌ای خود را حفظ کنیم.این ژنرال فرانسوی کشورش را در ارسال سلاح به اوکراین از برخی دیگر از همسایگان اروپایی دست و دلبازتر خواند و گفت: ۱۸ فروند توپخانه سزار معادل ۲۵ درصد (یک چهارم) توان توپخانه‌ای پاریس است. رئیس‌سابق اطلاعات نظامی فرانسه، دقت بیشتر در منابع تامین کمک به اوکراین را خواستار شد و هشدار داد: این کمک ضروری است اما فرانسه را به خلع سلاح برای تسلیح اوکراین وادار کرده است.
رئیس‌سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ماه گذشته اذعان کرده بود که این اتحادیه با کمک تسلیحاتی به اوکراین برای استفاده در جنگ با روسیه، ذخایر نظامی خود را تخلیه کرده است.«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وبلاگ خود در این باره نوشت: «این جنگ همچنین زنگ بیدارباش برای همه ما در مورد توانایی‌های نظامی خودمان بوده است. ما به اوکراین سلاح دادیم، اما با این کار متوجه شدیم که ذخایر نظامی ما تمام شده است.» چندی پیش نیز خبرگزاری بلومبرگ در مورد این نگرانی نوشت:« متحدان اوکراین از آغاز جنگ میلیاردها دلار سلاح‌، مهمات و تجهیزات برای این کشورِ واقع در اروپای شرقی ارسال کرده‌اند. این موضوع انبارهای اسلحه را تحت فشار قرار داده است.» شرکت‌های تجهیزات دفاعی در اروپا و آمریکا اکنون افزایش تقاضا برای پدافندهای هوایی و سلاح‌های ضد‌تانک و تجهیزات دیگر را شاهد هستند. این در حالی است که دولت‌های غربی پیش‌بینی می‌کنند که اوکراین احتمالاً طی سال‌های آینده به حمایت نظامی مستمر نیاز خواهد داشت. اما افزایش میزان تولید بعد از چندین دهه که میزان سفارش‌ها محدود بوده برای این شرکت‌ها دشوار خواهد بود.
آوار جنگ اوکراین بر سر شرکت‌های سرمایه‌گذاری
یافته‌های یک پژوهش جدید نیز نشان می‌دهد که جنگ روسیه و اوکراین و کاهش شدید ارزش بازارهای اوراق بهادار طی سال گذشته میلادی، ارزش کل دارایی صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی را برای اولین بار در تاریخ و به میزان ۲.۲ تریلیون دلار کاهش داده است.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز دیروز به نقل از گزارش سالانه موسسه آمریکایی «گلوبال اس دبلیو اف »که بر وضعیت بیش از ۴۰۰ شرکت و موسسه سرمایه‌گذاری در جهان نظارت می‌کند نوشت که ارزش دارایی تحت مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی در سال ۲۰۲۲ از ۱۱.۵ تریلیون دلار به ۱۰.۶ تریلیون دلار و صندوق‌های بازنشستگی از ۲۲.۱ تریلیون دلار به ۲۰.۸ تریلیون دلار کاهش یافته است. رویترز به نقل از این موسسه، افت مذکور را «همزمان و قابل توجه» خواند و نوشت که دلیل اصلی این امر کاهش بیش از ۱۰ درصدی ارزش بازارهای اوراق بهادار است که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. براساس این گزارش، از عوامل کاهش مزبور می‌توان به تهاجم روسیه به اوکراین اشاره کرد که قیمت کالاها را افزایش داد و نرخ تورم در حال افزایش را به بالاترین حد در ۴۰ سال اخیر رساند. در واکنش، بانک مرکزی آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی غول‌های اقتصادی، نرخ بهره خود را افزایش داده و باعث سقوط جهانی بازارهای سرمایه شدند.این رسانه دیروز نیز همزمان با پایان آخرین روز معاملاتی بازارهای سهام آمریکا نوشت که افزایش نرخ بهره به دست بانک مرکزی این کشور به شدیدترین کاهش سالانه شاخص‌های اصلی بازارهای سهام آمریکا از سال ۲۰۰۸ تاکنون منجر شد. افزایش مداوم نرخ بهره برای کنترل تورم، هراس از رکود اقتصادی، جنگ روسیه- اوکراین و نگرانی از افزایش بیماران کرونایی در چین دست به دست هم دادند تا شاخص‌های اصلی وال استریت بیشترین افت سالانه را در
۱۴ سال اخیر ثبت کنند.
سایر اخبار این روزنامه
کار بزرگ شهید سلیمانی حفظ، رشد، تجهیز و احیاء جبهه مقاومت بود فهم پویا از مسئولیت و حاکمیت در مکتب سلیمانی (یادداشت روز) اخبار ویژه آغاز دور دوم اعتصاب پزشکان در فرانسه 80 درصد مطب‌ها تعطیل شد میدان مقاومـت از مکتب علمیِ مصباح تا مکتبِ عملیِ سلیمانی «اف بی‌آی» بزرگ‌ترین باند جنایتکار آمریکاست که از سوی اراذل قانونی اداره می‌شود کار بزرگ شهید سلیمانی حفظ، رشد، تجهیز و احیاء جبهه مقاومت بود رسانه‌های صهیونیستی: ایران در رزمایش ذوالفقار حمله به پایگاه نیروی دریایی اسرائیل را شبیه‌‌سازی کرده است مخالفت مجلس با مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه راز دشمنی جریان اصلاحات با علامه مصباح یزدی (نگاه) کیفرخواست ۹ قاچاقچی دارو و ارز در دادسرای تهران صادر شد تقلای جریان غربگرا برای پاک کردن ردپای دشمن در اغتشاشات اخیر پیک جدید کرونا در کشور با شناسایی3 سویه جدید آغاز شده است حاشیه‌نگاری کنگره بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) نه به عنوان یک خبرنگار کار بزرگ شهید سلیمانی حفظ، رشد، تجهیز و احیاء جبهه مقاومت بود کار بزرگ شهید سلیمانی حفظ، رشد، تجهیز و احیاء جبهه مقاومت بود