مخالفت مجلس با مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز یکشنبه 11 دی، بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (طرح مالیات بر عایدی سرمایه) را آغاز کردند. محمدرضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ضمن ارائه گزارش شور دوم این کمیسیون، از هیات رئیسه بابت قرار دادن طرح مذکور در دستور کار،‌تشکر کرد.
در ابتدای بررسی این طرح، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درخواست گروهی از نمایندگان برای مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه (مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی) را بررسی کرده و در نهایت با این درخواست مخالفت کردند.
پورابراهیمی در مخالفت با درخواست مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: یکی از چالش های مهم اقتصاد عدم وجود یک پایه مهم مالیاتی تحت عنوان طرح مالیات بر سوداگری در اقتصاد کشور است ، در مجلس دهم این طرح جمع بندی شد، اما به دلیل مخالفت دولت وقت به جمع بندی نرسید، طرح مالیات بر عایدی سرمایه با توافق دولت سیزدهم در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: امروز منابع اقتصاد کشور به جای جهت‌گیری در اقتصاد واقعی به سمت بازارهای سوداگرانه و فعالیت های غیر مولد هدایت می‌شود، البته تعدادی از نمایندگان هم درخواست کردند که این طرح مسکوت بماند.


وی با اشاره به وضعیت بازار ارز و خودرو در کشور تصریح کرد: یکی از راهکارهای ساماندهی بازار ارز و خودرو تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است ،این طرح نقش مهمی در ساماندهی بازار خواهد داشت.
پورابراهیمی با اشاره به اهمیت این طرح بیان داشت: تصویب این طرح مهم‌ترین اقدام مجلس در سال جاری است انتظار این است همه همکاران از این طرح حمایت کنند تا بتوانیم این طرح مهم را به سرانجام برسانیم، رئیس جمهور و وزیر اقتصاد برای ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور از این طرح حمایت کرده اند.
اهمیت طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی
به گزارش فارس، طرح مالیات بر عایدی سرمایه که نام آن به «مالیات بر سوداگری و سفته بازی» تغییر کرده است، در اردیبهشت‌ سال 1400 در صحن علنی مجلس بررسی و کلیات آن به تصویب رسید اما برای بررسی بیشتر جزئیات آن به کمیسیون اقتصادی بازگشت.
کمیسیون اقتصادی هم با همکاری با وزارت اقتصاد و مرکز پژوهش‌های مجلس جزئیات این طرح را بررسی کرد و در اواخر فروردین ماه به تصویب رساند. اما به دلایل متعددی از طرح در نوبت دستور کار صحن مجلس قرار نگرفت تا اینکه روز یکشنبه 11 دی در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و تاکنون دو ماده آن هم بررسی شده است. این طرح در 27 ماده تدوین شده و دارای ابعاد و جزئیات زیادی است. مالیات بر عایدی سرمایه درواقع مالیات از فعالیت های سوداگرانه و سفته بازانه و یا درآمدهای اتفاقی است که از دارایی هایی مانند طلا، ارز، سکه، مسکن و خودرو به دست می آید.
وقتی امروز با دلالان بازار مسکن صحبت می‌کنیم و آن را نقد می کنیم، بیشتر به نقش مخرب دلالی که همان خرید و فروش گسترده و در زمان‌های کوتاه برای کسب سود در قیمت های بالاتر است. یکی از مهم ترین بخش هایی که اخذ مالیات های سنگین از درآمدهای حاصل از سوداگری بسیار ضروری است، بازار ارز و طلا است چرا که این بازارها به سایر بازار دارایی ها علامت افزایش قیمت می دهد.
تجربه چند دهه اخیر نشان داده، هر گاه اندک تقاضایی برای خرید خانه در بازار مسکن ایران به وجود می آید، قیمت ها به سرعت و شیب بسیار تندی جهش می کند؟ علت چیست؟ چرا بازار مسکن اینقدر نسبت به ورود نقدینگی حساس است؟ پاسخ مشخص است: ساختار معیوب رابطه بین خریدار و فروشنده و نقش بسیار پررنگ تقاضاهای کاذب که همان دلالان بازار مسکن هستند.
علاوه بر این، هدف مالیات بر عایدی سرمایه، جلوگیری از ورود تقاضای کاذب و غیرمصرفی به بازار دارایی است. یعنی افراد صرفا به خاطر نیاز به استفاده از یک واحد مسکونی، متقاضی خرید مسکن شوند، برای خرید ارز زمانی به بازار مراجعه کنند که نیاز مصرفی و واقعی داشته باشند و برای استفاده خود و خانواده از خودرو، متقاضی خرید خودرو شوند.
در همین باره در مقدمه گزارشی از مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه آمده است: در مورد اصل ضرورت وضع مالیات بر عایدی سرمایه در میان اقتصاددانان و نظریه پردازان برجسته مالیه عمومی تقریباً هیچ‌گونه اختلاف نظری وجود ندارد. زیرا براساس دکترین توان پرداخت (به عنوان دکترین مورد اجماع مالیاتی از ابتدای قرن بیستم تاکنون) هرگونه عایدی خالص سرمایه باعث افزایش توان پرداخت مؤدیان مالیاتی می‌شود و بنابراین دلیلی برای معافیت آن وجود ندارد. به علاوه ازآنجاکه بخش مهم عایدی سرمایه نصیب طبقات بالای درآمدی می شود چشم پوشی از این مالیات مصداق مسلم تبعیض مالیاتی به زیان اقشار فرودست جامعه است.
همان‌طور که پیشتر گفته شد، مالیات بر عایدی سرمایه، پایه مالیاتی است که در 171 کشور جهان به قانون تبدیل شده است و جالب آنکه آمریکا که همگان آن را به مهد نظام سرمایه داری می شناسند، اولین کشوری بود که قانون مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب و اجرایی کرد.
تعیین شاخص های تشخیص اشخاص
و حساب‌های بانکی تجاری و غیرتجاری
در قانون مالیات بر عایدی سرمایه
در ادامه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه ( طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی)، مواد ۱ و ۳ این طرح را به شرح زیر تصویب کردند:
«ماده1- عنوان باب اول قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 3 / 12 / 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن به «اشخاص مشمول و تعاریف» اصلاح می‌شود.
ماده ۳- ماده (1) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب 21/ 7/ 1398 به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌الف- در بند (پ) این ماده، عبارت «به هر مؤدی» تا «انجام می‌شود. مؤدیان» به عبارت «به هر شخص حقیقی و حقوقی حسب مورد مطابق مقررات این قانون، کارپوشه‌های تجاری و غیرتجاری اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان اشخاص مذکور و سازمان، صرفاً از طریق آن انجام می‌شود. اشخاص مذکور» اصلاح می‌شود.
‌ب- در بند (ت) این ماده، عبارت «توسط مؤدی برای ثبت صورتحساب الکترونیکی» به عبارت «توسط صادرکننده صورتحساب الکترونیکی برای ثبت آن» اصلاح می‌شود.
پ- در بند (ث) این ماده، عبارت «صورتحسابی است» به عبارت «صورتحساب یا فرم الکترونیکی» اصلاح می‌شود. همچنین، عبارت «فروشنده» و عبارت «متناسب با نوع کسب و کار» از بند فوق حذف می‎شود. ‌
ارائه کالابرگ جلوی فساد را می‌گیرد
پیش از آغاز بررسی این طرح محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نطق پیش از دستور ضمن گرامیداشت فرارسیدن یوم الله نهم دی، گفت: این روز نشانه بصیرت عمیق و آگاهی درخشان و نافذ مردم شریف ایران اسلامی بود. مردم در این روز تاریخی توطئه‌های دشمنان برای آسیب زدن به ایران عزیز را بر هم زدند.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اقدام رئیس جمهور مبنی بر تغییر رئیس کل بانک مرکزی ضروری و اجتناب ناپذیر بود که بابت این تصمیم تشکر می‌کنم. البته ضروری است این تغییر با اصلاحات ساختاری، سیاست‌گذاری و مدیریتی تکمیل شود تا حل مسئله به صورت پایدار صورت گیرد.
قالیباف گفت: امید زیادی داریم با روی کار آمدن رئیس کل جدید بانک مرکزی این اتفاقات بیفتد، البته نکات کارشناسی درباره سیاست‌های اعلام شده از سوی رئیس جدید بانک مرکزی وجود دارد که در جلسات کاری این نکات را به او و سایر مسئولان مربوطه اعلام خواهم کرد. در عین حال تاکید دارم همه باید با تمام توان کمک کنند تا رئیس جدید بانک مرکزی در مأموریت حساس خود موفق باشد.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: مجلس همچنان معتقد است بهترین راه برای ایجاد آرامش معیشتی برای مردم، تخصیص یارانه‌ها به انتهای زنجیره و ارائه کالاهای اساسی به صورت کالابرگ الکترونیک است تا هم جلوی فساد ناشی از تفاوت قیمت ارز گرفته شود هم تورم ناشی از افزایش نقدینگی و تورم انتظاری کالاهای اساسی تحت کنترل قرار گیرد.
لایحه الحاق یک بند
به ماده ۱۰۹ قانون مجازات عادی بررسی می‌شود
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر دیروز مجلس با درخواست دولت مبنی بر بررسی لایحه الحاق یک بند به ماده ۱۰۹ قانون مجازات اسلامی به صورت دوفوریتی و یک فوریتی مخالفت کردند. بنابراین این لایحه به صورت عادی در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.
بر اساس ماده ۱۰۹ قانون مجازات اسلامی، جرایم مربوط به تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی مشمول مرور زمان می‌شود که دولت در لایحه الحاق یک بند به ماده ۱۰۹ قانون مجازات اسلامی درخواست کرده تا جرایم مربوط به تغییر کاربری اراضی زراعی مشمول مرور زمان نشود و در هر مقطعی که صورت گیرد، دادگاه تشکیل شده و حکم صادر شود.
لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه مالیاتی
بین ایران و عراق تصویب شد
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی پروتکل اصلاحی موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه را بررسی و تصویب کردند.
سایر اخبار این روزنامه
کار بزرگ شهید سلیمانی حفظ، رشد، تجهیز و احیاء جبهه مقاومت بود فهم پویا از مسئولیت و حاکمیت در مکتب سلیمانی (یادداشت روز) اخبار ویژه آغاز دور دوم اعتصاب پزشکان در فرانسه 80 درصد مطب‌ها تعطیل شد میدان مقاومـت از مکتب علمیِ مصباح تا مکتبِ عملیِ سلیمانی «اف بی‌آی» بزرگ‌ترین باند جنایتکار آمریکاست که از سوی اراذل قانونی اداره می‌شود کار بزرگ شهید سلیمانی حفظ، رشد، تجهیز و احیاء جبهه مقاومت بود رسانه‌های صهیونیستی: ایران در رزمایش ذوالفقار حمله به پایگاه نیروی دریایی اسرائیل را شبیه‌‌سازی کرده است مخالفت مجلس با مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه راز دشمنی جریان اصلاحات با علامه مصباح یزدی (نگاه) کیفرخواست ۹ قاچاقچی دارو و ارز در دادسرای تهران صادر شد تقلای جریان غربگرا برای پاک کردن ردپای دشمن در اغتشاشات اخیر پیک جدید کرونا در کشور با شناسایی3 سویه جدید آغاز شده است حاشیه‌نگاری کنگره بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) نه به عنوان یک خبرنگار کار بزرگ شهید سلیمانی حفظ، رشد، تجهیز و احیاء جبهه مقاومت بود کار بزرگ شهید سلیمانی حفظ، رشد، تجهیز و احیاء جبهه مقاومت بود