استارلینک‌های 70میلیونی لعنتی!

آرمان امروز:‌ حضور تجهيزات اينترنت ماهواره اي استارلينک در ايران با واکنش هاي زيادي همراه شده است اين خبر که ابتدا از سوي ايلان ماسک بنيانگذار اسپيس ايکس مطرح شد و از حضور 100 دستگاه در ايران خبر داده بود ، زماني حائز اهيمت شد که رئيس اتحاديه دستگاه هاي مخابراتي در ادعايي تعداد آنها را بالغ بر 800 دستگاه عنوان کرد که همگياز طريق قاچاق به کشور وارد شده اند .
البته اين مسئول تشکلي خواستار جلوگيري از ورود قاچاق اين دستگاه ها شد ، اما به نظر مي رسد با وجود استقبال وزير ارتباطات براي حضور قانوني استرلينک در ايران با توجه به سياستهاي که اين شرکت براي دسترسي خارج از محدوديت کاربران ايراني دنبال مي کند عملا هيچگاه جنبه واقعيت به خود نخواهد گرفت و حداقل تاز زمانيکه ادعاي ايلان ماسک براي امکان دسترسي تمامي گوشي هاي همراه به اين ماهواره تا 2 سال اينده خبر داده متقاضيان بايد هزينه هاي بالايي را براي تهيه قاچاق آن پرداخت کنند . موضوعي که با توجه به قيمت 600 دلاري آن با نرخ 30 تا 70 ميليون تومان بسته به نياز متقاضيان و البته طمع فروشنده قيمت پيدا مي کند.
ايلان ماسک در تاريخ 6 دي ماه سال جاري در يک توييت، خبر از فعال شدن 100 دستگاه اينترنت ماهواره‌اي استارلينک در ايران داد. توييت جنجالي مديرعامل پر حاشيه شرکت اسپيس ايکس، منجر به واکنش عيسي زارع‌پور، وزير ارتباطات کشور شد که در واکنش به خبر فعال شدن 100 دستگاه استارلينک گفته بود اگر استارلينک چهارچوب و قوانين ايران را بپذيرد و در راستاي آن گام بردارد، از آن استقبال خواهد شد. سخناني که البته باعث تعجب و شگفتي بسياري از کارشناسان نيز شد، چرا که هر چند حالا ديگر کمتر کسي است که از تمايل مدام مسئولان ايراني به حضور شرکت‌هاي بزرگ فناوري در ايران خبر نداشته باشد، اما چنين واکنشي از سوي وزير ارتباطات درباره استارلينگ بيش از زماني که به دنبال حضور شرکت هايي چون مالکان فيس بوک و توييتر و اينستاگرام و ... در ايران بودند شگفتي آفريد.
البته ماجرا به همين موضوع ختم نشد و حالا آمار و ارقام تازه‌اي از ديش‌هاي استارلينک فعال در ايران منتشر شده است. در اين رابطه مهدي محبي، رئيس اتحاديه دستگاه‌هاي مخابراتي ارتباطي و لوازم جانبي تهران، با تاييد فروش تجهيزات اينترنت ماهواره‌اي استارلينک در پايتخت، از غير قانوني بودن خريد و فروش اين دستگاه‌ها خبر داد.


محبي در ادامه صحبت‌هاي خود البته گفت: ورود دستگاه‌ها و تجهيزات استارلينک به داخل کشور، به‌صورت قاچاق و کاملا غيرقانوني صورت مي‌گيرد. دستگاه‌هاي مربوط و افراد ذي‌صلاح وظيفه دارند تا جلوي ورود اين تجهيزات را بگيرند. بخش قابل توجهي از اين موضوع به وزارت ارتباطات مربوط مي‌شود و مسئولين مربوطه در اين وزارتخانه، بايد اقدامات لازم را انجام دهند.
رئيس اتحاديه دستگاه‌هاي مخابراتي ارتباطي و لوازم جانبي تهران همچنين در ادامه سخنانش گفت که با استناد به گفته‌هاي يک مقام مسئول، اکنون ديش‌هاي اينترنت ماهواره‌اي استارلينک فعال در ايران 800 عدد است و خاطرنشان کرد که به‌علت قاچاق اين تجهيزات، اين رقم مدام بالاتر رفته و امکان استفاده از آن روز به روز راحت‌تر خواهد شد! لبته بازهم تناقضات درخصوص تعداد دستگاه هاي موجود در ايران ادامه داشته به گونه ايکه اخيرا يکي از روزنامه هاي آمريکا تعداد آن را بالغ بر 200 دستگاه عنوان کرده است
به گفته اين روزنامه قيمت هر دستگاه حدود 600 دلار است که دارنده آن بايد ماهانه 110 دلار نيز آن را شارژ کند. رقمي که قيمت خريد آن را در مبدا با نرخ دلار 40 هزار توماني به 24 ميليون تومان مي رساند که بر اساس شنيده ها در بازار ايران تا 70  ميليون تومان  نيز قيمت خورده است. همچنين ماهانه بايد حدود 4.5 ميليون تومان نيز به پول ايران براي پان هزينه کرد
براي مثال شخصي ادعا مي‌کرد که براي وارد کردن تجهيزات استارلينک به کشور در ابتدا 350 دلار (14 ميليون تومان) دريافت مي‌کند و پس از 15 روز تجهيزات را در ازاي 1500 دلار (60 ميليون تومان) ديگر تحويل مي‌دهد و اين به آن معناست که رقمي حدود 71 ميليون تومان خريد تجهيزات هزينه خواهد داشت.
در مورد ديگري نيز شخص در ابتدا 500 دلار دريافت مي‌کند و در زمان تحويل 1000 دلار ديگر مي‌خواهد و اين يعني تجهيزات رقمي حدود 60 ميليون تومان هزينه دربرخواهد داشت.