شعار فانتزی قطع رابطه اقتصاد با دلار

آرمان امروز- گروه اقتصادي- نوسان‌هاي دلار ديگر جزيي از زندگي ايرانيان شده است. البته اين نوسان ها بخش ناخوشايند زندگي 95 درصد اقشار جامعه است و به جز معدود افرادي که درآمد دلاري دارند و صاحبان سرمايه هاي کلان هستند از دلاريزه شدن تورم و اقتصاد کشور رنج مي برند. سوال اينجاست که آيا رها شدن سفره و معيشت مردم از نوسانات دلار راهکاري دارد يا خير؟ و سوال ديگر اين که اظهاراتي که هر از چندي از برخي مسئولان و نمايندگان مجلس درباره ضرورت جدا شدن بند ناف اقتصاد ايران از دلار مطرح مي شود تا چه حد امکان پذير يا کارشناسي است؟ يکي از تازه ترين اظهارات در اين زمينه را بهروز محبي نجم آبادي، عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي داشته و ايشان در تحليل خط مشي رئيس کل جديد بانک مرکزي در بازار ارز گفته است: سياست آقاي فرزين اين است که کف يا همان ارز نيمايي را بالا بياورد تا بازار آزاد پايين بيايد و اين دو ارز بهم نزديک شوند. اگر بازار آزاد پايين نيايد در حقيقت نواقص(نوسانات و التهابات ارزي) ادامه خواهد داشت. هنر دولت سيزدهم اين است که فاصله اين دو نرخ را آنقدر بهم نزديک کند که تقريباً يکي بشود. ما بايد براي شکل گيري اين روند کمک کنيم. بحث يک شخص و يک دولت نيست. بايد کل حاکميت عقل‌هايمان را روي هم بگذاريم و حتماً قانون ماليات بر عايدي سرمايه را اعمال کنيم. همچنين برخورد مناسب با سوداگراني که اين فضا را درست کردند، انجام گيرد. در کشور بايد آقايي دلار را از بين ببريم. تا زماني که دلار محور همه چيز باشد، اقتصاد ما دائماً دچار تنش مي کند.
ادعاي قطع رابطه اقتصاد ايران با دلار غيرکارشناسي است
احمد جانجان کارشناس اقتصادي در گفتگو با «آرمان امروز» درباره نقش دلار در اقتصاد ايران و امکان قطع رابطه اين ارز با اقتصاد کشور مي گويد: وابستگي اقتصاد هر کشور به دلار و ساير ارزهاي مشهور و مورد اعتماد جهان مثل يورو و پوند به اندازه توليدات و به عبارتي به حجم توليد ناخالص داخلي آن کشور بستگي دارد. به بيان ديگر ما زماني مي توانيم از وابستگي خود به دلار کم کنيم که حجم و ارزش توليدات و تجارت خود را افزايش دهيم. آيا ما اکنون در اين شرايط قرار داريم که ادعاي قطع رابطه اقتصاد کشور با دلار را داشته باشيم؟ آيا توليدات ما افزايش داشته است؟ آيا تجارت بين المللي ما افزايش داشته است؟ قطعا پاسخ به اين پرسش ها مثبت نيست. وي با بيان اين که موضوع کنار گذاشتن دلار از مبادلات اقتصادي و تجاري يک کشور مساله اي نيست که وقتي قيمت دلار افزايش مي يابد ناگهان به ياد آن بيفتيم و درباره آن شعارهاي فانتزي بدهيم، مي افزايد: چرا از خود سوال نکنيم چين به عنوان بزرگترين اقتصاد جهان به چه دليل همچنان با دلار مبادلات خود را انجام مي دهد ؟ اگر ما به  چين پيشنهاد کنيم مبادلات بين ايران و چين با يوان و ريال انجام شود اين کشور نخواهد پذيرفت چرا که جايگزين کردن ريال در مبادلات اقتصادي به جاي دلار براي چين امکان پذير نيست. عراق که بيشترين مبادلات را با اين کشور داريم هم بايد دلار يا يورو به ايران پرداخت کند تا بتوان با اين ارز کالاهاي مورد نياز کشور را وارد کرد و فکر کردن به اين که ايران و عراق دلار و يورو را از چرخه تجارت خود خارج کنند کاملا غيرممکن است. حتي روسيه هم که اکنون اين شعار را مطرح مي کند نمي تواند در مبادلات خود روبل را جايگزين دلار کند و فشاري که در اين زمينه وارد مي کند نتيجه بخش نيست. بدون اقتصاد قدرتمند ، پول جهان‌روا و قابل اعتمادي خلق نمي شود که بتوان به جاي ارزهاي معتبر آن را به طرف هاي تجاري پيشنهاد کرد و متاسفانه ما در جهت قوي تر کردن اقتصادمان حرکت نمي کنيم.
بررسي وضعيت پول هاي معتبر جهان در برابر دلار


جانجان به اشاره به سقوط نرخ برابري يورو و ساير ارزهاي معتبر جهان در برابر دلار مي افزايد: جهان اکنون در شرايطي قرار دارد که حتي اتحاديه اروپا نيز نمي تواند برنامه هاي خود را براي تقويت ارزش يورو در برابر دلار پيگيري کند چرا که فدرال رزرو آمريکا با افزايش نرخ بهره سياست تقويت ارزش دلار را استمرار مي دهد و اتحاديه اروپا هم به دليل افزايش هزينه هاي انرژي، با تورم دست و پنجه نرم مي کند. در اين شرايط يورو در برابر دلار با ريزش مواجه شده و پول اقتصاد متحد اروپا در برابر دلار کم ارزش شده پس پول اقتصاد تحريم زده ما چطور مي تواند در برابر دلار قدرت خود را حفظ کند.
اين کارشناس اقتصادي با تاکيد بر ضرورت نگاه کارشناسي به موضوع تورم و دلار افزود: در حال حاضر برخي نمايندگان مجلس ممکن است چنين اظهار کنند که بايد رابطه اقتصاد را با دلار قطع کرد اما حتي نيم نگاهي هم به پيچيدگي هاي اين امر نداشته باشند. براي مثال در حال حاضر به دليل ناترازي گاز و افزايش مصرف خانگي، گاز پتروشيمي ها قطع شده و نتيجه اين قطعي کاهش درآمدهاي ارزي است. وقتي منابع ارزي کاهش پيدا کند اثر آن را در رشد قيمت دلار خواهيم ديد. بنابراين يک شعار مثل ثابت نگه داشتن قيمت گاز خانوارها يا افزايش نرخ خوراک پتروشيمي ها مي تواند تبعات سنگيني بر منابع ارزي کشور داشته باشد و دلار را در بازار به اوج قيمت برساند.