روایت پرواز همای از آرش کمانگیر تا حاج قاسم

نداسیجانی- آلبوم موسیقایی «سربازنامه» در تالار وحدت رونمایی شد. شامگاه دوشنبه دوازدهم دی ماه، خیابان شهریار و محوطه  تالار وحدت حال وهوای دیگری داشت . این بار، این تالار قدیمی، میزبان اجرایی متفاوت از یک برنامه موسیقایی بود؛اجرایی در ادای احترام به یک سردار ملی، حاج قاسم سلیمانی؛ سرداری که از زمان شهادتش تاکنون آثار بسیاری در قالب‌های مختلف فرهنگی و هنری، همچون فیلم، تئاتر، موسیقی، کتاب، تصویرگری و... پدید آمد و خلق شد و اهالی فرهنگ و هنر بصورت خودجوش در توصیف رشادت‌های او و مقام شهادتش، نوشتند و سرودند و خواندند.
 طبق اعلام، قرار بود این مراسم ساعت 19 آغاز شود و  از ساعت‌ها قبل جمعیت بسیاری به استقبال رونمایی  مجموعه موسیقایی «سربازنامه» آمده بودند، استقبالی با حضور خانواده شهدا برای شنیدن روایتی از آرش کمانگیر تا حاج قاسم سلیمانی.
و سرانجام در آستانه سومین سالگرد شهادت سردارسپهبد حاج قاسم سلیمانی، روایت موسیقایی «سربازنامه» با سروده‌ای از افشین علا و خوانندگی پرواز همای، با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا زاکانی شهردار تهران، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و خانواده شهید سلیمانی، رونمایی و از عوامل تولید این اثر فاخر تقدیر به عمل آمد.
تقدیر از افشین علا شاعر برجسته کشورمان و سراینده کتابی با عنوان «سربازنامه» که آثار این آلبوم موسیقایی برگرفته از این کتاب در قالب منظومه‌ بلند و حماسی در رثای حاج قاسم سلیمانی خلق شده، از جمله برنامه‌های جانبی این مراسم بود.


دراین مراسم که اجرای آن را نجم‌الدین شریعتی برعهده داشت، پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم و اجرای سرود ملی، پرواز همای خواننده نام آشنای موسیقی ایران، همراه با گروه موسیقی‌اش به روی صحنه آمد و قطعاتی از این آلبوم را اجرا کرد که با استقبال خوبی همراه بود. «آرش»، «دشمن»، «پرتاب»، «مرز وطن»، «پیرقبیله»، «حلقه وصل»، «سیاوش دیگر»، «رفیق خفته در خون»، «پیاله خون»، «اشک عالم» به سروده افشین علا، «تفنگم»، «خدا و میهن»، «پیر تاریخ» به سروده پرواز همای ازجمله قطعات این آلبوم هستند. محمود نوذری (سنتور)،نیما دلنوازی( تار و سه تار و بربط)،مصطفی هاشم‌زاده (تنبک)، سعید فهیمی (نی)، بابک سندی (کمانچه) نوازندگی این اجرا را برعهده داشتند؛ با گویندگی مصطفی رفیعی.
این مراسم با حضور جمعی از خانواده معظم شهدای مدافع حرم و جمع کثیری از علاقه‌مندان موسیقی برگزار شد.
«سربازنامه» منظومه‌ای که رهبر انقلاب آن را ماندگار خواند
«سربازنامه» منظومه‌ای است که افشین علا با الهام از داستان افسانه‌ای آرش کمانگیر به خلق منظومه‌ای حماسی در وصف سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخته است.
در بخشی از پیش‌گفتار این کتاب به قلم ناشر آمده: «سربازنامه منظومه‌ای است حماسی، ملی و آیینی. تلفیقی از اسلوب متون منظوم فارسی پیرامون افسانه‌ها و اساطیر باستان و آموزه‌های دینی و انقلابی امروز ایران زمین، با این تفاوت که روایت این منظومه، نه بازنویسی افسانه‌های دوردست و کهن است و نه قهرمان آن اسطوره‌ای خیالی. داستان سربازنامه، صرف‌نظر از آرایه‌ها و استعاره‌های شاعرانه، روایتی مستند و واقعی از حماسه‌هایی است که در سال‌های اخیر پیش چشم ایرانیان و جهانیان به وقوع پیوسته است. قهرمان آن نیز سردار عاشق و مجاهدی است که پاره تن ایرانیان این روزگار و نماد اقتدار و امنیت این آب و خاک بود؛ قاسم سلیمانی نماد اراده رهبر و امت اسلامی مبنی بر سازش‌ناپذیری در برابر جانیان متجاوز شد.»
این منظومه پیش از انتشار رسمی آن که اسفند ماه سال 1399 بود از سوی افشین علا به رهبرمعظم  انقلاب تقدیم شد و ایشان در یادداشتی بر این مجموعه مرقوم فرمودند: «زیبا و شیوا و خوش لفظ و معنا سروده شده است. منظومه ماندگاری خواهد شد ان‌شاءالله. این قریحه و این توفیق را به آقای افشین علا تبریک می‌گوییم.» 


جشنواره‌های فجر قوی‌تر و وسیع‌تر از گذشته برگزار خواهد شد

​​​​​​​ محمد مخبر معاون رئیس‌جمهور در حاشیه برگزاری مراسم رونمایی از این آلبوم درباره این برنامه گفت: «به اعتقاد من چنین برنامه‌هایی کمترین کاری است که در مقابل بزرگی شهید حاج قاسم سلیمانی می‌توانستیم انجام بدهیم و از همه دستگاه‌های اجرایی و گروه‌هایی که طی روزهای گذشته و مراسم امروز درباره رشادت‌های شهید سلیمانی آثار ارزشمندی را تولید کردند صمیمانه قدردانی می‌کنم و باید بگویم امشب وقتی این آثار را گوش دادم گریه کردم.»مخبر درباره برگزاری جشنواره‌های فجر و حمایت دولت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد:«امسال جشنواره‌های فجر قوی‌تر و وسیع‌تر از گذشته برگزار خواهد شد.»
آغازی برای کنسرت‌های موسیقی
اجرای پرواز همای در تالار وحدت در حالی برگزار شد که از مدت‌ها قبل برنامه‌های صحنه‌ای موسیقی تعطیل بودند و به نوعی این مراسم و این اجرا فتح‌ بابی برای کنسرت‌های موسیقی بود. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص کنسرت پرواز همای که شاید آغازی برای دیگر اجراهای صحنه‌ای باشد به «ایران» گفت: «دوستان‌مان در دفتر موسیقی در حال تنظیم برنامه‌ها هستند و بحمد الله تعداد قابل توجهی از تهیه‌کنندگان موسیقی درخواست اجرای کنسرت  و تعیین زمان داشته‌اند و باید بگویم اجرای کنسرت‌ها آغاز شده و در همین هفته چند برنامه در شهرستان‌ها داشته‌ایم، در تهران هم این اجراها شروع شده است و دفتر موسیقی هم حداکثر همکاری را با هنرمندان موسیقی خواهد داشت تا هنرمندانی که در این مدت زمان فعالیتی نداشتند بتوانند برنامه‌های خود را روی صحنه ببرند.»
تعامل و استقبال شهرداری، از آثار ماندگار موسیقی
علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در گفت و گو با «ایران «درباره حمایت شهرداری از برنامه‌های فرهنگی بویژه موسیقی گفت: «شهرداری تهران تعامل بسیار خوبی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و از هر حرکت هنری که منجر به ماندگاری آثارشود و پیام رسایی برای جامعه داشته باشد استقبال خواهیم کرد.»