نگاه معیشتی دولت در بودجه سال آینده

گروه سیاسی/ علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با اعلام کاهش نرخ رشد نقدینگی به ۳۴.۳ درصد، از رکورد زنی صادرات نفت و میعانات گازی در ماه گذشته نسبت به ابتدای دور جدید تحریم‌ها از سال ۹۷ تاکنون خبر داد. وی در نشست خبری دیروز خود در جمع خبرنگاران به ارائه آمارهای اقتصادی پرداخت و گفت: بیش از ۳۵ میلیارد دلار در ۱۰ ماه امسال در سامانه ارزی نیما عرضه شد در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲۲ میلیارد دلار بود که بیانگر افزایش حدود ۶۰ درصدی درآمدهای ارزی کشور است.
وی با بیان اینکه همواره عرضه ارز در سامانه نیما بیش از تقاضای فعالان اقتصادی و واردکنندگان بوده است، گفت: حتی در مواردی میزان عرضه سه برابر تقاضا بوده که نشان می‌دهد ارز مورد نیاز برای تأمین مخارج کشور در دسترس قرار دارد.
بهادری جهرمی همچنین به موفقیت دولت در حوزه کنترل نقدینگی اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت سیزدهم تورم ناشی از خلق نقدینگی نزدیک ۴۲.۸ درصد بود که اکنون به ۳۴.۳ درصد کاهش یافته است که این نرخ موفقیت دولت را در کنترل این بخش از تورم نشان می‌دهد.
تحقق 100 درصدی درآمدهای مالیاتی


سخنگوی دولت تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی را در سال‌ جاری متذکر شد و افزود: امسال برای نخستین بار پایه مالیاتی ۵ درصد کاهش یافت و دولت توانست با جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی نزدیک به ۱.۵ میلیون مؤدی مالیاتی جدید شاهد وصول ۱۰۰ درصدی درآمدها و تحقق آنها باشیم که وابستگی بودجه به نفت را کاهش می‌دهد.
نگاه معیشتی دولت در بودجه سال آینده
بهادری جهرمی درباره محورها و کلیات لایحه بودجه و سیاست اصلی دولت در بودجه سال آینده، گفت: نگاه دولت آن است که از معیشت مردم حمایت شود. برخی نوآوری‌ها در سند بودجه شکل گرفته است که جزئیات آن پس از ارائه به مجلس توسط سخنگوی اقتصادی دولت ارائه می‌شود. سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت برای حل مشکلات مردم و رفع تحریم‌ها گفت: باید ابتدا دید که کلید حل مشکلات کجاست؛ مسأله آن است که کلید حل مشکلات کشور را باید از داخل کشور جست و جو کرد و نگاه برای رونق اقتصاد  باید در شمال و شرق و غرب و جنوب کشورمان باشد نه شرق و غرب و شمال و جنوب جهان.
رشد صفر اقتصادی دهه قبل، نتیجه اقتصاد شرطی به مذاکرات
وی با یادآوری اینکه آمارها نشان می‌دهد دولت سیزدهم در توسعه تجارت خارجی و ترانزیت موفق بوده است، اظهار داشت: نباید کشور شرطی و وابسته به خارج از کشور باشد؛ کشوری که اراده و نگاهش به دیگران رقم بخورد، یعنی استقلال ندارد. بهادری جهرمی با یادآوری اینکه نتیجه شرطی کردن اقتصاد کشور رشد اقتصادی نزدیک به صفر می‌شود که در دهه قبل شاهد آن بودیم، افزود: تورم ۶۰ درصدی شهریور ۱۴۰۰ و نیز تورم چهارساله منتهی به شهریور ۱۴۰۰ که بیش از میانگین تورم ۱۰۰ سال اخیر است، نتیجه همین شرطی کردن‌ها بود. وی ادامه داد: ما در عین حالی که پا به پای حرکت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها حرکت می‌کنیم، همچنان با جدیت از تلاش برای رفع تحریم‌ها فروگذار نمی‌کنیم.وی با بیان اینکه اقتصاد کشور و معیشت مردم را به تحریم‌ها گره نمی‌زنیم، افزود: باید از تجربه و عبرت‌های برجام درس بگیریم و مسیر شکست خورده را تکرار نکنیم.