۴ میلیارد دلار برای کاهش آلودگی هوا

گروه سیاسی/ معاون اول رئیس جمهور روز گذشته جلسات متعددی را عهده‌دار بود. وی در دو دیدار جداگانه با مجمع نمایندگان استان‌های فارس و خراسان رضوی دیدار کرد و همچنین در جلسه‌ دیگری به بررسی طرح‌های اولویت‌دار دولت برای کاهش آلودگی هوا پرداخت. برگزاری نشست شورای اقتصاد با دو تصمیم مهم نیز جزء دیگری از روز پرکار محمد مخبر بود.
در جلسه دیدار اعضای مجمع نمایندگان مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی با معاون اول رئیس جمهور رفع موانع اجرایی و راه‌اندازی سه پروژه مهم «آزادراه شیراز-اصفهان» (قطعات یک تا شش)، «خط دوم انتقال آب از سد درودزن» و «قطعه اول خط دو متروی شیراز» مورد بررسی قرار گرفت.
چالش سرگردانی نقدینگی
مخبر در این نشست یکی از چالش‌های جدی کشور را سرگردانی نقدینگی عنوان کرد و افزود: این نقدینگی به دلیل چرخش در بخش‌های مختلف، مشکلاتی را در قالب تورم و بالا رفتن قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده در حالی که اگر بتوانیم نقدینگی موجود در جامعه را به سمت تولید و سرمایه‌گذاری هدایت کنیم، فرصت و امکانی وسیع برای اقتصاد کشور فراهم شده و از این طریق مسائلی همچون کاهش ارزش پول ملی مرتفع و برای جامعه خلق ثروت می‌شود.


پیشرفت گمرکات شمال شرق، نتیجه ملموس پیوستن به شانگهای
محمد مخبر همچنین روز سه‌شنبه در نشست با اعضای مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی برای بررسی و حل مشکلات، چالش‌ها و مسائل اصلی استان در حوزه‌های مختلف به ویژه آب، انرژی، راه و خطوط ریلی حضور یافت و با تأکید بر پیگیری مجدانه دولت سیزدهم برای اجرای مصوبات سفرهای استانی تصریح کرد: حل مشکلات آب مشهد در جلسات مختلف بررسی و نهایی شده است و همچنین با پیگیری‌های دولت کریدور شرقی پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان تا شمال شرق کشور و استان خراسان رضوی کشیده می‌شود. معاون اول رئیس جمهور همچنین به سیاست توسعه روابط با همسایگان در دولت سیزدهم اشاره و تأکید کرد: پس از عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و همچنین توسعه روابط با همسایگان شمال شرقی کشور شاهد پیشرفت چشمگیر در گمرکات این استان به ویژه در سرخس هستیم که با توسعه خطوط ریلی و ساخت آزاد راه و جاده‌های ترانزیتی می‌توان یک منبع درآمد پایدار و اشتغالزایی در این خطه از کشور ایجاد کرد.
۳۴۶ هزار وسیله نقلیه پاک تأمین می‌شود
همچنین مخبر در جلسه بررسی طرح‌های اولویت‌دار دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی و کمک به کاهش آلودگی هوا با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در خصوص میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها، بر لزوم استفاده از وسایل حمل و نقل برقی به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور تأکید کرد. مقرر شد تا براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، ۵۰۰ میلیون یورو جهت اجرای طرح جایگزینی اتوبوس‌های جدید با اتوبوس‌های فرسوده تخصیص یافته و این طرح هرچه زودتر عملیاتی شود. 
در این جلسه درخواست مشترک وزارتخانه‌های نفت و کشور در خصوص حمل و نقل درون شهری عمومی و پاک مورد بررسی قرار گرفت و پس از ارائه توضیحات فنی و اقتصادی، با این درخواست موافقت شد. بر اساس این طرح مقرر شد از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مبلغ ۴ میلیارد دلار برای تأمین ۳۴۶ هزار وسایل حمل و نقل جدید و بهینه برای کاهش آلودگی هوا از جمله اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و موتورسیکلت‌های برقی و یا پایه گازسوز هزینه شود.
موافقت شورای اقتصاد با انتشار اوراق برای دو طرح عمرانی
در  جلسه شورای اقتصاد نیز که وزرای نفت، نیرو، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و شهردار تهران نیز حضور داشتند، سرمایه‌گذاری در طرح توسعه، بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری میدان نفتی شادگان با دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از درخواست‌های وزارت نفت در این نشست بود که شورای اقتصاد با آن موافقت کرد. 
در این جلسه وزارت نفت جزئیات برنامه‌ریزی خود را برای آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان نفتی آزادگان که تفاهمنامه سرمایه‌گذاری مشترک آن به مبلغ ۷ میلیارد دلار پیش از این امضا شده بود، تشریح کرد.
انتشار اوراق مالی اسلامی برای تأمین مالی اجرای دو طرح «احداث قطار حومه ای کلانشهر اصفهان به شهر جدید بهارستان» و «احداث قطار حومه‌‌‌‌‌‌ای کلانشهر مشهد به شهر گلبهار و چناران» نیز از درخواست‌های مطرح شده توسط وزارت راه و شهرسازی در این جلسه بود که پس از بحث و بررسی در خصوص مشخصات مالی و اقتصادی طرح‌ها، اعضای شورای اقتصاد با آن موافقت کردند.