افت 80درصدي تقاضا در بازار لوازم خانگي

گروه اقتصادي
با اينكه گفته مي‌شود در بازار لوازم خانگي هيچ كمبودي وجود ندارد اما به نظر مي‌رسد نوسانات نرخ دلار بر قيمت لوازم خانگي نيز اثر خود را گذاشته و برخي شركت‌هاي لوازم خانگي اقدام به افزايش قيمت‌ها كرده‌اند. اين درحالي است كه همچنان بازار لوازم خانگي در ركود به‌سر مي‌برد و خريد و فروش‌ها به دليل كاهش قدرت خريد مردم بسيار افت داشته. درحالي كه بسياري از كالاهاي ايراني نمي‌توانند از نظر كيفي با كالاهاي اروپايي و حتي كره‌اي و ژاپني رقابت كنند اما واردات لوازم خانگي هم همچنان ممنوع است و به گفته اكبر پازوكي، رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي كالاهاي خارجي موجود در بازار همه قاچاق هستند.
اكبر پازوكي، رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي درخصوص ميزان افزايش قيمت‌ها از سوي سه شركت لوازم خانگي به «اعتماد» گفت: اين شركت‌ها درخواست افزايش قيمت بين 10 تا 15درصدي را داشته‌اند، البته قدرت خريد مردم نسبت به سال گذشته حداقل 10درصد ديگر افت داشته و درحالي كه سال گذشته ميزان خريدها تا 70درصد كم شده بود امسال اين ميزان تا 80درصد افت داشته است.
 رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در ادامه خاطرنشان كرد: در صورتي كه سياست‌گذاري‌هاي دولت و وزارت صمت به سمتي حركت كند كه مواد اوليه آسان‌تر به دست توليدكنندگان برسد نگراني‌ها هم كمتر خواهد شد. اينكه امروز مي‌بينيم كه برخي توليدكنندگان لوازم خانگي درخواست افزايش قيمت محصولات خود را داشته‌اند به نظر مي‌رسد به دليل افزايش نرخ ارز و جو رواني به وجود آمده در اين خصوص است.
پازوكي ادامه داد: البته هنوز به اين سه شركتي كه درخواست افزايش قيمت داشته‌اند مجوزي داده نشده، چراكه اين درخواست در سامانه 124 به ثبت نرسيده است، ضمن آنكه بايد اعلام كنند آيا با دلار 40 هزار توماني مواد اوليه تهيه كرده‌اند يا خير.
رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تصريح كرد: در صورتي كه دولت در بخش ارزي براي توليدكنندگان تسهيلاتي فراهم كند آنها نيز توليدات خود را افزايش داده و هزينه‌هاي خود را كاهش مي‌دهند تا قيمت نهايي هم كاهش يابد در غير اين صورت امكان رقابت در بازارهاي ديگر وجود ندارد. هر چند اعلام مي‌شود صادرات لوازم خانگي رشد داشته اما اين صادرات همچنان بسيار محدود است.
چرا قيمت لوازم خانگي را
 به دلار محاسبه مي‌كنند؟
پازوكي در مورد تعيين نرخ مواد اوليه در بورس خاطرنشان كرد: درحالي كه هفتمين رتبه توليد‌كننده فولاد در دنيا هستيم سوال اينجاست چرا با وجود آنكه فولاد توليد داخل است بايد به دلار نرخ‌گذاري شود؟ با قيمت روز دلار هم فولاد را به توليدكننده بدهند اگر سياست حمايت از توليد مطرح است چرا بايد به ريال حقوق و دستمزدها محاسبه شود و به دلار لوزام خانگي و خودرو و... محاسبه شود؟ رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي درمورد ممنوعيت واردات لوازم خانگي نيز گفت: اگر قرار است سليقه مردم را درنظر بگيريم بايد در رقابتي آزاد اين سليقه را سنجيد، ضمن آنكه بازار رقابتي موجب مي‌شود تكنولوژي روز دنيا وارد كشور گردد. هر چند گفته مي‌شود در 5-4 سال گذشته توليدكنندگان داخلي سرمايه‌گذاري كرده‌اند و براي بازار زحمت كشيده‌اند اما ما معتقديم نياز نيست تا هر كالايي وارد شود، بلكه بايد به جاي كالاي قاچاقي كه در كشور كم هم نيست ليستي به واردكننده كالاها داده شود و نياز كالاها را اعلام كنيم و واردات با رصد و نظارت صورت گيرد. هم دولت به حق و حقوق خودش برسد و هم مردم با محدوديت در برندهاي لوازم خانگي
 روبه‌رو نباشند.
فروشگاه‌هاي بزرگ اقساط مي‌فروشند و كوچك‌ترها فروش نقدي دارند
پازوكي خاطرنشان كرد: در بازار لوازم خانگي امروز كيفيت و خدمات پس از فروش رعايت مي‌شود و از اين منظر رشد خوبي به دست آورده‌ايم اما هرگونه ممنوعيتي باعث افزايش قيمت‌ها و قاچاق مي‌شود به عنوان مثال؛ يخچالي كه تا چند روز قبل 30 ميليون تومان بوده و امروز با رشد 15درصدي همراه شده همان يخچال را 34.5 ميليون تومان مي‌فروشند اما سوال اينجاست كه آيا حقوق كارمندان افزايشي داشته است تا اين كالا را بخرند؟
رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي ادامه داد: البته فروشگاه‌هاي بزرگ در اين شرايط اقدام به فروش اقساطي كرده‌اند اما مابقي كسبه كه كالاهاي خود را قسطي نمي‌فروشند متضرر مي‌شوند. اين درحالي است كه اين مغازه‌ها بايد ماليات و عوارض شهرداري را به‌موقع پرداخت كنند. ما در كل كشور 20 هزار واحد فروش لوازم خانگي داريم كه بايد زندگي آنها بچرخد.


90درصد لوازم خانگي قاچاق 
در فضاي مجازي به فروش مي‌رسد
پازوكي درمورد قاچاق لوازم خانگي خاطرنشان كرد: قاچاق اين كالاها هم در حجم كوچك و ريز صورت مي‌گيرد و هم در حجم بزرگ و 90درصد اين كالاها در فضاي مجازي به فروش مي‌رسد و اعلام مي‌شود كه ضمانت‌هاي گوناگوني هم دارند و امروز هم مي‌بينيم كه محصولات ال‌جي و سامسونگ هر چند كه در بازار موجود نيستند باز هم در آن سايت‌ها به فروش مي‌رسند.
رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در پاسخ به اين پرسش كه آيا قيمت كالاهاي قاچاق كمتر از بازار آزاد است، گفت: خير، به دليل اينكه اين كالاها در بازار موجود نيستند قيمت‌هاي بالاتري دارند و ضمانت‌ها هم كذب است و براي اينكه مردم آگاه شوند مي‌توانند از دو روش كالاهاي خريداري شده را استعلام كنند اول اينكه در سامانه جامع گارانتي با ثبت‌نام و كد و مدل دستگاه از قاچاق بودن آن مطلع شوند و راه دوم هم از طريق ثبت شناسه و كد رهگيري است كه مي‌توانند از طريق كد دستوري #7777* از داشتن يا نداشتن ضمانتنامه آن آگاه شوند.