جرقه انتفاضه سوم زده شد؟

گروه جهان
دردسرهاي بازگشت بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل به قدرت بسيار سريع‌تر از آنچه تصور مي‌شد دوستان و مخالفان او را درگير كرد. صبح روز سه‌شنبه خبر رسيد كه ايتامار بن‌گوير، وزير امنيت ملي رژيم اسراييل و رهبر جنبش راست‌گراي افراطي «اقتدار يهودي» از «حرم شريف» در شرق بيت‌المقدس بازديد كرد. اين مكان كه براي مسلمانان، يهوديان و مسيحيان مقدس است در شهر قديم بيت‌المقدس واقع شده و مسجدالاقصي و قبه‌الصخره در آن قرار دارند. در حال حاضر تنها مسلمانان اجازه دارند در مجموعه حرم شريف عبادت كنند.  تنها ساعاتي پيش از اين بازديد، بنيامين نتانياهو، نخست‌‌وزير رژيم اسراييل ديداري فوري با بن‌گوير داشت. گفته شد كه بن‌گوير برنامه بازديد خود از اين مكان را به زمان نامعلومي موكول كرده است. وعده‌اي كه با حضور جنجالي او در حرم شريف توخالي بودن آن مشخص شد. اين اولين اقدام عمومي وزير امنيت ملي رژيم اسراييل از زمان به قدرت رسيدن دولت جديد است كه هفته پيش، روي كار آمد. ديدار آريل شارون، رهبر حزب مخالف دولت در سال ۲۰۰۰ از اين مكان مقدس هم باعث خشم فلسطيني‌ها و آغاز «انتفاضه دوم» شده بود.  بن‌گوير پيش از تصدي پست وزارتي نيز بارها با تعدادي از همراهانش به مسجدالاقصي تعرض كرده و اعلام كرده بود كه پس از انتصاب به عنوان وزير با اختيارات گسترده‌تري به هجوم خود به الاقصي ادامه خواهد داد. حضور او در مجموعه حرم شريف با تدابير بالاي امنيتي همراه بود چرا كه او پيش‌تر به پليس رژيم اسراييل اعلام كرده بود كه تصميم دارد طي هفته جاري به مسجدالاقصي وارد شود. اين اعلام با واكنش شديداللحن جنبش حماس در نوار غزه همراه شد و به اعلام رسانه‌هاي عبري، اين جنبش از طريق ميانجيگر مصري، پيام هشدار شديداللحني را به رژيم اسراييل داد و اعلام كرد كه تعرض بن‌گوير به مسجدالاقصي موجب خواهد شد وضعيت آرامش نسبي حاكم بر نوار غزه از بين برود. حضور روز گذشته بن گوير در مسجدالاقصي 12 دقيقه طول كشيد و او تحت تدابير شديد امنيتي، اين مكان مقدس را ترك و از صحن‌هاي آن خارج شد.  به گزارش روزنامه اسراييلي يديعوت آحرونوت، ايتامار بن‌گوير پس از حضور در اين مكان گفت «معبد مقدس» «مهم‌ترين مكان براي ملت اسراييل است و ما پاسدار آزادي مسلمانان و مسيحيان نيز هستيم اما يهوديان هم بايد بتوانند در آن حضور يابند و هر كسي كه يهوديان را به اين خاطر تهديد مي‌كند، بايد با مشت آهنين با او برخورد كرد». بن‌گوير هم‌زمان با اين ديدار در يك توييت نوشت: «كوه معبد به روي همه باز است و اگر حماس فكر مي‌كند با تهديد من مي‌تواند مرا منصرف كند، بايد بداند كه زمانه عوض شده است. يك دولت در بيت‌المقدس روي كار آمده!» 
هشدار درباره جنگ مذهبي و تنش
 در رابطه اسراييل با اعراب 
ساعاتي پس از اين اقدام ايتمار بن گوير، واكنش‌ها به اين حركت افراطي او آغاز شد. دايره اين واكنش‌ها از مقام‌هاي اپوزيسيون در اسراييل تا سفير امريكا در اين رژيم و مقام‌هاي فلسطيني تا اردن و قطر را شامل شد.  گروه‌هاي فلسطيني در واكنش به هتك حرمت مسجدالاقصي توسط «ايتمار بن گوير» اين اقدام را تحريك‌آميز و خطرناك براي ملت فلسطين خواندند كه مي‌تواند به جنگ مذهبي در منطقه منجر شود. به گزارش شبكه الجزيره، اين گروه‌ها از تشكيلات خودگردان فلسطين خواستند تا هماهنگي امنيتي با اسراييل را متوقف كند. وزارت خارجه تشكيلات خودگردان فلسطيني نيز در بيانيه‌اي اقدام وزير جديد اسراييلي را رويه‌اي تحريك‌آميز كه سابقه نداشته و يك تهديد جدي توصيف كرد و مسووليت رويدادهاي آتي در اين ارتباط را برعهده بنيامين نتانياهو دانست. سازمان حماس در بيانيه‌اي حضور وزير امنيت ملي اسراييل را قويا نكوهش كرد و نوشت كه «الاقصي ،فلسطيني- عربي و اسلامي بوده و خواهد ماند و احدي نمي‌تواند اين واقعيت را تغيير دهد». حازم قاسم، سخنگوي حماس در اين باره گفت: دولت صهيونيست جنگ نامحدودي را عليه مسجدالاقصي و هويت مقدس آن به راه انداخته است. ملت ما به دفاع از مقدسات خود و مسجدالاقصي و جنگ براي پاكسازي آن از وجود اشغالگران ادامه مي‌دهند و اين جنگ جز با پيروزي نهايي ملت ما و اخراج تمام اشغالگران از سرزمين فلسطين متوقف نخواهد شد. نظام‌هاي عربي و اسلامي بايد موضع رسمي در قبال جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي عليه مسجدالاقصي داشته باشند.  خطيب مسجدالاقصي نيز اقدام تحريك‌آميز ايتمار بن گوير را «خيانت» ارزيابي كرد. به گزارش ايسنا، شيخ عكرمه صبري، خطيب مسجدالاقصي در اين خصوص گفت: اقدامي كه ايتامار بن گوير انجام داد خيانت است و به همين دليل تاكيد مي‌كنيم كه همه اين دولت در جنايت شريك است و سعي دارد بر مسجدالاقصي مسلط شود. اسراييل با اين كار درصدد هدف قرار دادن حاكميت عربي و اسلامي و توليت اردن بر مسجدالاقصي است. اردن كه متولي اماكن اسلامي در شرق بيت‌المقدس است، در بيانيه‌اي اعلام كرد كه «هجوم بن‌گوير به الاقصي را با قاطعيت و به‌شدت محكوم مي‌كند» و نسبت به عواقب اين اقدامات هشدار مي‌دهد. ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن، پيش از شروع كار دولت جديد نتانياهو اخطار داده بود كه هرگونه تغيير در وضعيت كنوني در ارتباط با اماكن مقدسه اسلامي «خط قرمز» اردن خواهد بود و ممكن است موجب بروز «انتفاضه سوم» شود. مجلس الشوري (پارلمان) قطر نيز در نشست هفتگي خود ضمن محكوم كردن تلاش‌هاي رژيم اسراييل براي يهودي‌سازي قدس و مسجدالاقصي، آن را نقض آشكار حقوق اساسي ملت فلسطين دانست. پارلمان قطر همچنين درباره خطرات توسعه شهرك‌سازي اين رژيم بر روند سازش و راه‌حل دو دولت، هشدار داد. امارات متحده عربي نيز در واكنش به اين اقدام تحريك‌آميز وزير كابينه جديد رژيم اسراييل اعلام كرد كه سفر بنيامين نتانياهو به اين كشور را لغو كرده است. به نوشته روزنامه «يديعوت آحارانوت» اين سفر قرار بود هفته آينده انجام شود. 
ناصر كنعاني سخنگوي وزارت امور خارجه، هتك حرمت مسجدالاقصي توسط وزير كابينه رژيم نامشروع و نژادپرست اسراييل را به‌شدت محكوم و تاكيد كرد: بيت‌المقدس يكپارچه، پايتخت هميشگي و ابدي كشور فلسطين است و هر گونه هتك حرمت اماكن مقدسه فلسطين از جمله مسجدالاقصي، مصداق نقض مقررات بين‌المللي و توهين به ارزش‌ها و مقدسات مسلمانان جهان بوده و با واكنش ملت‌هاي مسلمان مواجه خواهد شد. سخنگوي وزارت امور خارجه ضمن تجليل از مقاومت مردم فلسطين، نسبت به ماجراجويي‌ها و اقدامات تحريك‌آميز كابينه جديد رژيم غاصب صهيونيستي هشدار داد و با تاكيد بر آرمان آزادي فلسطين و قدس شريف به عنوان اولويت اول جهان اسلام، اظهار داشت: وظيفه همه آزادگان جهان به ويژه ملت‌ها و دولت‌هاي اسلامي است تا نسبت به دفاع همه‌جانبه از بيت‌المقدس و مقابله با اقدامات تجاوزكارانه رژيم اشغالگر صهيونيستي، به صورت متحد عمل كنند. كنعاني همچنين از مراجع و سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله سازمان ملل متحد خواست به وظيفه قانوني خود در اين رابطه عمل كرده و مانع از تجاوزات و اقدامات وحشيانه رژيم متجاوز و نژادپرست صهيونيستي عليه مردم فلسطين و مقدسات مسلمانان شوند.


واكنش‌ها به اين اقدام وزير كابينه نتانياهو به مسلمانان و گروه‌هاي فلسطيني محدود نشد و يايير لاپيد، رهبر اپوزيسيون و نخست‌ وزير پيشين رژيم اسراييل نيز در توييتر خود نوشت: «اين وضعيت نتيجه بودن يك نخست‌‌وزير ضعيف است كه بي‌مسووليت‌ترين فرد در خاورميانه را مسوول انفجاري‌ترين مكان در خاورميانه كرده است.» لاپيد روز دوشنبه نيز هشدار داده بود كه حضور بن‌گوير در اين مكان منجر به خشونت خواهد شد و جان انسان‌ها را به خطر مي‌اندازد. او در حساب توييتري‌اش نوشته بود: «بن گوير نبايد به (مسجدالاقصي) برسد، اين اقدامي تحريك‌كننده است كه به خشونتي منجر خواهد شد كه زندگي مردم را به خطر خواهد انداخت. با وجود اينكه بي‌بي (نتانياهو) ضعيف است اما اين‌بار بايد بايستد و به او بگويد به آنجا نرو چراكه مردم خواهند مُرد.» سفير امريكا در تل‌آويو نيز اقدام بن‌گوير را به باد انتقاد گرفت و اعلام كرد، واشنگتن هيچ گونه تعرض به وضعيت موجود در قدس را نمي‌پذيرد. به گزارش ايسنا، تام نايدز، سفير امريكا در اين خصوص گفت: «ما علاقه‌مند به حفظ وضعيت موجود هستيم و هر اقدامي كه مانع آن شود غيرقابل قبول است. ما اين را به وضوح به دولت اسراييل گفتيم». به‌رغم واكنش‌ها به اين اقدام تحريك‌آميز بن‌گوير، هم‌حزبي‌هاي او در حزب قدرت يهود به موضع‌گيري‌هاي تند و تيز و تهديد ادامه مي‌دهند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، الموگ كوهن، عضو حزب قدرت يهود در كنست (پارلمان رژيم اسراييل) در گفت‌وگو با روزنامه يديعوت آحارونوت گفت: اگر يورش به مسجدالاقصي منجر به تلفات انساني شود، واكنش ما شديد خواهد بود و فلسطيني‌ها درك خواهند كرد كه نبايد به زندگي يهوديان لطمه بزنند. اگر در ازاي كشته شدن هر نفري از ما، ۵۰۰ نفر از آنان را بكشيم، ديگر جرات نخواهند كرد كه كاري انجام دهند و در نهايت بهانه‌اي براي قتل يهوديان نخواهند داشت.
نيويورك‌تايمز در گزارشي درباره اقدام بن‌گوير اشاره مي‌كند كه سياست‌هاي تند دولت جديد نتانياهو مي‌تواند بر مسير عادي‌سازي رابطه اين رژيم با كشورهاي عربي تاثير منفي بگذارد. اسراييل در سال‌هاي اخير با امارات متحده عربي، بحرين و مراكش رابطه ديپلماتيك برقرار كرده و اين در حالي است كه با مصر و اردن هم معاهده‌هاي صلح دارد.