فرجام‌خواهي بدون وكيل تعييني

مهدي بيك‌اوغلي| در شرايطي كه مسوولان عاليرتبه قضايي -از سخنگو و معاون دستگاه قضايي گرفته تا رييس ديوان‌عالي كشور و اكثريت قريب به اتفاق حقوقدانان- از ضرورت بهره‌مندي متهمان از وكلاي تعييني صحبت مي‌كنند، از سوي ديگر برخي وكلاي تعييني متهمان اخير هستند كه اعلام مي‌كنند، گروهي از روساي شعبه و قضات كشور بنا بر تفاسير خاصي كه دارند، اجازه حضور وكلاي تعييني را در پرونده‌ها نمي‌دهند.  محمد‌حسين آقاسي، وكيل خانواده محمدمهدي كرمي و تعداد ديگري از متهمان رخدادهاي اخير يكي از همين وكلاست كه در گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد مي‌گويد: به‌‌رغم توصيه‌اي كه مستشاران ديوان‌عالي و رييس دادگستري البرز براي حضور او در پرونده داشته‌اند، رييس شعبه يك دادگاه انقلاب كرج اعلام كرده بنا به تفسير خود اجازه تنظيم وكالت پرونده را به او نمي‌دهد؛ اظهاراتي كه صالح نيكبخت به شكل و شمايل ديگري آن را تكرار مي‌كند. اين در حالي است كه مطابق قانون هر متهم با هر ميزان از جرم از اين حق برخوردار است كه از دادرسي عادلانه بهره‌مند و امكان استفاده از وكيل تعييني را داشته باشد. ضرورتي كه روز گذشته مورد تاكيد حجت‌الاسلام مرتضوي‌مقدم، رييس ديوان‌عالي كشور نيز قرار گرفت. 
مرتضوي‌مقدم در برنامه گردهمايي حقوقي كه با حضور رياست دانشگاه، اساتيد، دانشجويان و فارغ‌التحصيلان رشته معارف اسلامي و حقوق دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا در جريان اغتشاشات اخير براي متهمان وكيل تسخيري تعيين شد و اجازه ورود وكلاي تعييني داده نمي‌شود، اذعان كرد: «اين‌گونه نبوده كه متهمي بخواهد وكيل تعييني بگيرد و قوه قضاييه بگويد شما حق گرفتن وكيل تعييني نداريد، زيرا قانون در اين موضوع صراحت دارد.» اظهاراتي كه ديروز از سوي سخنگوي دستگاه قضايي و پيش از آن با همين مضمون از سوي مصدق، معاون قوه قضاييه، نيز مطرح شده بود. اما به‌رغم همه اين تاكيدها و توصيه‌ها هنوز قضاتي هستند كه در مسير حضور وكلاي تعييني در پرونده‌ها مانع‌تراشي مي‌كنند.
هنوز اجازه حضور وكيل در پرونده كرمي صادر نشده 
محمدحسين آقاسي از جمله وكلايي است كه اعلام مي‌كند قاضي پرونده اجازه حضور او در پرونده محمدمهدي كرمي را صادر نكرده است. در شرايطي كه روابط عمومي ديوان ديروز از تاييد نشدن درخواست فرجام‌خواهي دو نفر از متهمان پرونده شهيد عجميان خبر داده، آقاسي وكيل تعييني خانواده كرمي اعلام مي‌كند با وجود نامه مستشار ديوان‌عالي و توصيه رييس دادگستري البرز، رييس شعبه يك دادگاه انقلاب كرج اجازه حضور وكيل در اين پرونده را هنوز صادر نكرده است. محمدحسين آقاسي در گفت‌وگو با اعتمادآنلاين، درباره حكمي كه امروز از سوي روابط عمومي ديوان در خصوص متهمان پرونده شهيد عجميان منتشر شده، گفت: «بر اساس اعلام امروز (ديروز) ديوان درخواست فرجام‌خواهي محمدمهدي كرمي و سيد محمد حسيني موجه تشخيص داده نشده و ابرام شده است؛ يعني حكم اعدام شعبه قبلي تاييد شده است. در شرايطي كه امروز (ديروز) سخنگوي دستگاه قضايي اعلام كردند متهمان در دادگاه‌ها حق دارند وكيل انتخابي داشته باشند و فقط در مرحله تحقيقات مقدماتي است كه تبصره ماده ۴۸ قابل استفاده است، اما قاضي از تنظيم حكم وكالت بنده با موكلم خودداري كرده است. اين در حالي است كه ما قصد داريم براي حكم اعدام صادر شده براي اين پرونده اعاده دادرسي ثبت كنيم كه هنوز حكم وكالت بنده به دليل عدم پذيرش شعبه تنظيم نشده است.» آقاسي با اشاره به اينكه اين حق متهمان است كه با هر ميزان از جرم از دادرسي قانوني بهره‌مند شوند، گفت: «شخصا يك روز از صبح تا ظهر در دفتر قاضي پرونده حضور داشتم تا حكم وكالت تنظيم و تاييد شود، اما رييس شعبه يك دادگاه انقلاب كرج اعلام كرد، تفسير من اين است كه شما نمي‌توانيد وكالت متهم را در دست بگيريد. اين در حالي است كه هم ‌مستشار ديوان و هم رييس دادگستري كرج طي نامه‌اي به قاضي پرونده اعلام كردند با نامبرده همكاري شود، باز هم قاضي از پذيرش حكم وكالت من سر باز زد.» گفتني است بر اساس ادعاي وكيل و پدر محمدمهدي كرمي، نامبرده از امروز در اعتراض به حكم صادره اعتصاب غذا خواهد كرد.