تصمیمات گره‌گشا طرح‌های کلیدی

  [  شهروند]  روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهوری در چهار جلسه متفاوت به بررسی و حل مشکلات، چالش‌ها و مسائل اصلی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه آلودگی هوا، آب، انرژی، راه و خطوط ریلی پرداخت. در این جلسات که با حضور اعضای مجمع نمایندگان استان خراسان‌رضوی، اعضای مجمع نمایندگان استان فارس ، مسئولان بررسی طرح‌های اولویت‌دار دولت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا  و شورای اقتصاد برگزار شد،  معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اهتمام ویژه دولت نسبت به اجرای شعارها و وعده‌های رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «اجرای کارهای بزرگ نیازمند عزم همگانی است و مشارکت همه قوا و دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد. در این زمینه باید اولویت‌بندی مناسب صورت بگیرد و طبق زمانبندی عمل کنیم.»

پیشرفت چشمگیر گمرکات در شمال‌شرق کشور نتیجه توسعه روابط با همسایگان است
معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه‌ای با اعضای مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی که با حضور استاندار این استان برگزار شد، با تاکید بر پیگیری مجدانه دولت سیزدهم برای اجرای مصوبات سفرهای استانی تصریح کرد: «ظرفیت‌های هر استان در دولت و طی جلسات مختلف به‌خوبی بررسی و دیده شده است. در دور دوم سفرهای رئیس‌جمهوری به استان‌های کشور علاوه بر تکمیل و اتمام طرح‌های نیمه‌تمام، برنامه‌های توسعه‌ای و عمرانی هر استان در دستورکار قرار می‌گیرد.»
او با اشاره به دغدغه‌های نمایندگان خراسان‌رضوی درخصوص تامین آب این استان و به‌ویژه شهر مشهد افزود: «حل مشکلات آب مشهد در جلسات مختلف بررسی و نهایی شد، همچنین با پیگیری‌های دولت کریدور شرقی پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان تا شمال‌شرق کشور و استان خراسان رضوی کشیده می‌شود.»
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به مزیت‌ها و ظرفیت‌های فراوان استان خراسان‌رضوی بر توسعه بخش کشاورزی و کاشت زعفران، صنایع پایین‌دستی و فولاد، همچنین احیای قنوات این بخش از کشور تاکید کرد.مخبر به سیاست توسعه روابط با همسایگان در دولت سیزدهم اشاره و تاکید کرد: «پس از عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و توسعه روابط با همسایگان شمال‌شرقی کشور شاهد پیشرفت چشمگیر در گمرکات این استان به‌ویژه در سرخس هستیم که با توسعه خطوط ریلی، ساخت آزادراه و جاده‌های ترانزیتی می‌توان منبع درآمد پایدار و اشتغال‌زایی در این خطه از کشور ایجاد کرد.»او در ادامه با اشاره به تصمیمات دولت درخصوص تفویض اختیار به استانداران برای اداره کشور گفت: «در جلسه رئیس‌جمهوری با استانداران کشور مقرر شد تیمی با بررسی ابعاد مختلف هر چه سریع‌تر طرح و اقدامات لازم برای اداره امور استان‌ها توسط استانداران و مقامات محلی را ارائه کند.»



استاندار خراسان‌رضوی نیز در این جلسه با قدردانی از همکاری و هماهنگی اعضای مجمع نمایندگان استان خراسان‌رضوی درباره توسعه و اجرای برنامه‌های دولت سیزدهم در این استان، گزارشی از روند پیگیری طرح‌ها و مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهوری به استان خراسان رضوی ارائه کرد.
در این جلسه مجمع نمایندگان استان خراسان‌رضوی به ارائه نظرات، مشکلات و راهکارهای حل مسائل استان خراسان‌رضوی در حوزه‌های آب، انرژی، خطوط ریلی، اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ، صنایع‌دستی، کشاورزی، توسعه قنوات، حل مشکلات حاشیه‌نشینی در مشهد و راه و مسکن روستایی در استان پرداختند.

برنامه‌ریزی برای اجرای 3 طرح اولویت‌دار
دیروز همچنین جلسه دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی با معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار و در آن بر رفع موانع اجرایی و راه‌اندازی سه پروژه مهم آزادراه شیراز-اصفهان(قطعات یک تا شش)، خط دوم انتقال آب از سد درودزن و قطعه اول خط دو متروی شیراز تاکید شد.
محمد مخبر در این جلسه فعال‌کردن مردم در اقتصاد را یکی از ضرورت‌ها و اولویت‌های کشور برشمرد و گفت: «باید با عزم مشترک همه قوا، بستر فعال‌شدن مردم در اقتصاد و مدیریت کشور را فراهم‌کنیم، به‌نحوی که آنها از این فعالیت‌ها منتفع شوند.»
معاون اول رئیس‌جمهوری یکی از چالش‌های جدی کشور را سرگردانی نقدینگی عنوان کرد و افزود: «این نقدینگی به‌دلیل چرخش در بخش‌های مختلف، مشکلاتی را در قالب تورم و بالارفتن قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف ایجاد کرد، این در حالی است که اگر بتوانیم نقدیندگی موجود در جامعه را به سمت تولید و سرمایه‌گذاری هدایت کنیم، فرصت و امکانی وسیع برای اقتصاد کشور فراهم و از این طریق مسائلی همچون کاهش ارزش پول ملی مرتفع و برای جامعه خلق ثروت می‌شود.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با تاکید بر اهتمام ویژه دولت نسبت به اجرای شعارها و وعده‌های رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «اجرای کارهای بزرگ نیازمند عزم همگانی است و مشارکت همه قوا و دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد. در این زمینه باید اولویت‌بندی مناسب بگیرد و طبق زمانبندی عمل کنیم.» در این جلسه که معاون اجرایی رئیس‌جمهوری نیز حضور داشت، استاندار و نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی مشکلات و چالش‌های اصلی استان و مسائل حوزه‌های انتخابیه خود را مطرح کردند و پیشنهاداتی برای توسعه و ارتقای وضعیت استان ارائه دادند. بهسازی و تکمیل راه‌های مواصلاتی و رفع نقاط حادثه‌خیز، پروژه‌های انتقال آب، تکمیل و اتمام سدهای نیمه‌کاره، تکمیل طرح‌های پتروشیمی و خطوط ریلی و ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله پیشنهادات و مطالبات نمایندگان استان فارس در این جلسه بود.
برمبنای جمع‌بندی صورت‌گرفته، مقرر شد با هماهنگی استانداری و معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری برنامه‌ریزی لازم برای رفع موانع اجرایی و راه‌اندازی سه پروژه مهم آزادراه شیراز-اصفهان(قطعات یک تا شش)، خط دوم انتقال آب از سد درودزن و قطعه اول خط دوم متروی شیراز به‌عنوان سه طرح اولویت‌دار صورت گیرد.

وسایل حمل‌ونقل برقی باید گسترش یابد
همچنین در جلسه‌ای به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری طرح‌های اولویت‌دار برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و کمک به کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید. محمد مخبر با اشاره به گزارش‌های ارائه‌شده درخصوص میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها، بر لزوم استفاده از وسایل حمل‌ونقل برقی به‌ویژه در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور تاکید کرد.
در این جلسه درخواست مشترک وزارتخانه‌های نفت و کشور درخصوص حمل‌ونقل درون‌شهری عمومی و پاک مورد بررسی قرار گرفت و پس از ارائه توضیحات فنی و اقتصادی، با این درخواست موافقت شد. براساس این طرح مقرر شد از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مبلغ ۴میلیارد دلار برای تامین ۳۴۶هزار وسایل حمل‌ونقل جدید و بهینه برای کاهش آلودگی هوا از جمله اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و موتورسیکلت‌های برقی یا پایه گازسوز هزینه شود.همچنین مقرر شد براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، ۵۰۰میلیون یورو برای اجرای طرح جایگزینی اتوبوس‌های جدید با اتوبوس‌های فرسوده تخصیص یابد و این طرح هرچه زودتر عملیاتی شود.

قطارهای حومه ای در کلانشهرهای اصفهان و مشهد راه اندازی می شوند
همچنین روز گذشته درجلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رییس جمهور برخی از طرح های مهم و اولویت دار دولت سیزدهم مورد تصویب قرار گرفت.
در این جلسه که وزرای نفت، نیرو، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و شهردار تهران نیز حضور داشتند برخی درخواست ها و پیشنهادات دستگاه های اجرایی مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.
سرمایه گذاری در طرح توسعه، بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری میدان نفتی شادگان با دومیلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی و خارجی از درخواست های وزارت نفت در این نشست بود که شورای اقتصاد با آن موافقت کرد.در این جلسه وزارت نفت جزئیات برنامه ریزی خود برای آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان نفتی آزادگان که تفاهم نامه سرمایه گذاری مشترک آن به مبلغ ۷ میلیارد دلار پیش از این امضا شده بود، تشریح کرد.انتشار اوراق مالی اسلامی برای تأمین مالی اجرای دو طرح «احداث قطار حومه ای کلانشهر اصفهان به شهر جدید بهارستان» و «احداث قطار حومه ای کلانشهر مشهد به شهر گلبهار و چناران» نیز از درخواست های مطرح شده توسط وزارت راه و شهرسازی در این جلسه بود که پس از بحث و بررسی در خصوص مشخصات مالی و اقتصادی طرح ها، اعضای شورای اقتصاد با آن موافقت کردند.