برنامه‌ریزی برای جلوگیری از افزایش تورم در ایام پایانی سال

علی بهادری جهرمی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود با گرامیداشت یاد سردار شهید قاسم سلیمانی و تبریک سال نوی میلادی گفت: «در سه‌ماهه پاییز به دلیل برخی تلخی‌ها، دستاوردهای این مدت کمتر دیده شد. در فصل پاییز آماری که از عرضه و تقاضای ارز در سامانه نیما ارائه شد، نشان می‌دهد از ۲۲ میلیارد دلار عرضه به ۳۵ میلیارد دلار عرضه (در طول ماه گذشته) رسیدیم که حاکی از افزایش ۶۰ درصدی و وضعیت مناسب درآمد ارزی است.»
او افزود: «تقریبا سه‌برابر تقاضای ارز، عرضه ارز داشته‌ایم که نشان می‌دهد کفاف مخارج ارزی را داریم. همچنین با اجرای قانون جدید درباره چک شاهد وصول ۹۳ درصدی چک‌ها هستیم.»

نگاه دولت حمایت از معیشت مردم است
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره سیاست اصلی دولت در بودجه ۱۴۰۲ گفت: «نگاه دولت آن است که از معیشت مردم حمایت شود. برخی نوآوری‌ها در سند بودجه شکل گرفته است که جزییات آن پس از ارائه به مجلس توسط سخنگوی اقتصادی دولت ارائه می‌شود.»
سخنگوی دولت درباره رفع گرانی‌ها نیز افزود: «دغدغه شب و روز مسئولان حل مشکلات مردم است. یکی از دغدغه‌های دولت، کرونا بود که با مدیریت دولت شاهد کاهش مرگ‌ومیر بودیم. کاهش تورم از ۶٠ درصد به ۴٠ درصد از دیگر دغدغه‌های دولت بود که با مدیریت آن را پیگیری کرد.»

برنامه دولت ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز است



سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رئیس جدید بانک مرکزی در مورد ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی گفت: «برنامه دولت ایجاد ثبات نسبی در همه حوزه‌ها از جمله بازار ارز است. رئیس بانک مرکزی محدوده‌ای از کالاهای اساسی را مطرح کردند که بتواند با ارز نیمایی تهیه شود. برنامه دولت ایجاد ثبات نسبی در همه بازارها از جمله ثبات بازار ارز است. رئیس بانک مرکزی به برخی از ابعاد اقدامات اقتصادی برای ثبات بازار اشاره کرد و دولت با مانعی از نظر ارزی در زمینه ایجاد ثبات در بازار مواجه نیست. همچنین ۴۰ کانال تلگرامی نرخ‌ساز از سوی وزارت اطلاعات شناسایی و با آنها برخورد شده است. ارز نیمایی فقط به حوزه‌های کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات اختصاص داده شده است.»

نباید کشور را وابسته و شرطیِ ارتباط با خارج کرد
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره برجام تاکید کرد: «بهره‌برداری از ابزارهای خارجی مانند تجارت خارجی اهمیت دارد، اما نباید کشور را وابسته و شرطیِ ارتباط با خارج از کشور کرد، زیرا نتیجه آن رشد اقتصادی تقریبا صفر خواهد بود که در دهه ۹۰ آن را تجربه کردیم. تورم ۶۰ درصدی ۱۴۰۰ نتیجه همین شرطی‌کردن‌ها بوده است. ما در عین حال پابه‌پای حرکت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، از اقدامات برای رفع تحریم‌ها هم فروگذار نخواهیم کرد. اما اقتصاد و معیشت کشور و حل مشکلات را به آن گره نمی‌زنیم و با شرطی‌کردن، مسیر گذشته را تکرار نخواهیم کرد و از تجربیات درس می‌گیریم.»

برنامه‌ریزی‌ برای جلوگیری از افزایش تورم در ایام پایانی سال
او در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت برای جلوگیری از افزایش تورم در ایام پایانی سال بیان کرد: «در حوزه میوه شب عید، امسال برنامه دولت استمرار واگذاری امور به خود مردم و بخش مردمی است و پیش از این، امور را به اتحادیه‌های میوه و تره‌بار واگذار کرده و خودش به نقش نظارتی در این حوزه بازگشته است. پیش‌بینی ما این است که مدیران محلی بتوانند کنترل لازم را انجام دهند و البته جایی که نیاز به حمایت کلان دولت باشد نیز وارد خواهیم شد.»