حکمرانی مورد نظر قالیباف چیست؟

آرمان ملي- حميد شجاعي: تاکنون بسيار در مورد نقش مردم در جامعه و پيشبرد امور حاکميت صحبت شده و حتي بسياري از مقامات و دلسوزان نظام نيز از اهميت نقش مردم سخن گفته‏‌اند. چنانکه نگاهي به آرا و نظرات امام خميني(ره) بنيانگذار انقلاب اسلامي نيز به‌خوبي نشان مي‏‌دهد که ايشان نيز چه ميزان بر نقش مردم و اهميت آن در تعامل با حاکميت و لزوم توجه به آن تاکيد داشته‏‌اند. اين در حالي است که طي سال‏‌ها و شايد دهه‏‌هاي گذشته صرفا از اهميت جايگاه مردم و لزوم تحقق خواسته‏‌ها و مطالبات آنها سخن گفته شده، اما در همه دولت‏‌ها و مجالس اين مساله در حد حرف باقي مانده است. به همين جهت است که در 2 انتخابات گذشته مجلس يازدهم و رياست‌جمهوري سيزدهم نيز مشاهده کرديم که مردم نارضايتي خود نسبت به روندها و عملکردها را با کاهش مشارکت در اين انتخابات‏‌ها نشان دادند. هر چند که اين پايان کار نبود و با سخت‏‌تر شدن وضع اقتصادي و معيشتي، افزايش لجام‌گسيخته قيمت‏‌ها و در انتقاد به برخي ناکارآمدي‏‌ها و عملکردهاي ناموفق و همچنين برخي مسائل اجتماعي بازهم شاهد بروز نارضايتي‏‌هاي مردم طي ماه‏‌هاي اخير بوديم. اين در شرايطي است که به‌نظر بسياري از کارشناسان و صاحب نظران امر اين عدم توجه به خواسته هاي مردم بوده که نارضايتي‏‌ آنها را برانگيخته است. آنچه مسلم است امروز مردم درصدد تحقق مطالبات قانوني خود هستند و به‌نظر مي‏‌رسد که مسئولان نيز بايد با نگاه و گفتماني نو و در نظرگرفتن شرايط و خواسته‏‌هاي نسل نو با جامعه و مردم مواجه شوند. چنانکه رهبر کبير انقلاب نيز مردم را صاحبان اصلي انقلاب و کشور مي‏‌دانستند. در فرازي از صحبت‏‌هاي امام (ره) آمده است: «توجه کنيد به اينکه هم صلاح خود شماست و هم صلاح کشور شماست و هم صلاح ملت است که شما با مردم دوست باشيد» به‌نظر مي‏‌رسد با توجه به شرايط جامعه و افزايش اعتماد عمومي امروز بايد نوعي تغيير در رويکردها و عملکردها نسبت به جامعه ايجاد شود. چيزي که چندي است تحت عنوان حکمراني خوب مطرح شده است.
قصد داريم تحول و نوسازي در حکمراني ايجاد کنيم
روز پنجشنبه رئيس مجلس در برنامه «ملک سليمان» اظهارداشت: اگر جمهوري اسلامي يک حَرم است يک رُکن آن مردم است که اساس کار ماست پس بايد به مردم توجه کرده و به تعبير شهيد سليماني به جهت سياسي، آنها را چپ و راست نکنيم و به جهت ديني و مذهبي بين مردم فرق قائل شويم. محمدباقر قاليباف گفت: در جمهوري اسلامي حکمراني بايد مردمي باشد. وي در اين خصوص که برخي رفتارها از سوي جامعه در سالجاري لجبازي است، بيان داشت: قطعا همينگونه است. يک وقتي افرادي هنجارشکني مي‏‌کنند که قانون گفته بايد با آنها برخورد شود. اما وقتي مي‏‌گوييم کسي که بدحجاب است اجازه ندارد وارد مترو شود. به چه حقي؟ اگر به‌عنوان متوليان و کساني‌که در حال حکمراني بوده به‌دنبال ايجاد حکمراني مردمي هستيم و قصد داريم تحول و نوسازي در حکمراني ايجاد کنيم که بعداز اين حوادث بايد انجام گيرد، بايد اين حکمراني را به جنس حکمراني حاج‌قاسم و به نوع حکمراني برگردانيم که مردم را محترم بشماريم. بايد فهم کنيم که اگر ما بخواهيم جامعه را منسجم کنيم و ارز‏‌ش‏‌ها را حفظ کنيم لازم نيست تلاش کنيم آنها را بسازيم، بلکه بايد تلاش کنيم خودمان را بسازيم. رئيس قوه‌مقننه تصريح کرد: من در همين حوادث با جمعي از دانش‌آموزان صحبت مي‏‌کردم. يک دختر خانم پايه دهم اشاره‏‌اي به من کرد و خيلي صريح به من گفت: «در رابطه با مسائل دين به‌خصوص درباره حجاب چقدر با ما با رفتار، آموزش و تربيت خود به ما آموزش داده‏‌ايد که بعد مي‏‌آييد يک دختر خانمي که سال قبل کنکور قبول نشده، امسال قبول شده و حالا با بستگان آمده به‌خاطر بدحجابي بازداشت مي‏‌کنيد و به مرکزي هدايت مي‏‌کنيد و مي‏‌خواهيد در 30 دقيقه به او آموزش بدهيد؟! شما که نتوانستيد در 16 سال اين را به ما ياد بدهيد چگونه مي‏‌توانيد در 30 دقيقه با استرس به او آموزش بدهيد؟!» وي افزود: اين روش همان ضعف ما متوليان در يک موضوع حجاب است. رئيس مجلس گفت: اينکه مي‏‌گويم بايد شيوه حکمراني کلا تغيير کند و نوسازي شود به اين دليل است و بايد حکمراني ما پايه مردمي داشته باشد. حال مي‏‌خواهد در بخش اقتصاد، فرهنگ، سياست و محيط ‌زيست باشد؛ اما عجيب اين است که مردم همه اينها را مي‏‌توانند حل کنند و اين همه دانشمند داريم، آيا اقتصاد را نمي‏‌توانند حل کنند؟ مسائل قبيله‌گري در سياست را نمي‏‌توانند حل کنند؟ مسائل اجتماعي را نمي‏‌توانند حل کنند؟ قاليباف در رابطه با اتفاقات اخير اظهارکرد: متولي‏‌ها به‌جاي اينکه غصه‏‌دار شوند عذرخواهي مي‏‌کردند، چرا که عذرخواهي هم چيز خوبي است. وقتي اشتباه مي‏‌کنيد عذرخواهي کنيد. واقعا چرا عذرخواهي نکرديم؟ رئيس مجلس گفت: قدرت جمهوري اسلامي و باورهاي ما اين است که مردم ما در قلب خود به يکديگر، ايران، اسلام و انقلاب عشق بورزند.
بايد رضايت مردم فراهم شود


يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در ارتباط با اهميت نقش مردم بيان داشت: مهم‏‌ترين مساله‏‌اي که بايد بدان توجه مي‏‌شد و همچنان به آن توجه شود مساله مردم است. چنانکه قانون اساسي بحث مردم را مي‏‌گويد که بايد در سرنوشت خود اثر‏‌گذار باشند و مي‏‌بينيم که از اوايل انقلاب نيز همواره بحث مردم مطرح بود و امام خميني(ره) نيز به اهميت خواست مردم تاکيد داشتند. حسين کاشفي به «آرمان‌ملي» گفت: وقتي اتفاقاتي در جامعه مثل رخدادهاي ماه‏‌هاي گذشته مي‏‌افتد يعني مردم دنبال يکسري مطالباتي هستند و از وضع موجود ناراضي‏‌اند و براي برون‌رفت از آن وضعيت بايد اصلاحاتي صورت بگيرد. بالاخره دولت مردمي نيز دولتي است که حرف مردم را شنيده و زمينه‏‌اي فراهم کند که کلا مردم از روند موجود در جامعه ناراضي نباشند که بخواهند اين نارضايتي خود را بروز دهند. وي افرود: بايد ببينيم مردم از آنچه اعمال مي‏‌شود رضايت دارند يا خير؟ لذا بايد زودتر از اينها به اين مساله توجه مي‏‌شد.