بیانیه‌ای خنثی برای رئیس فیفا!

آرمان ملي: روز شنبه رئيس فيفا در پيامي به رقابت‌هاي فوتبال اعراب خليج فارس از واژه جعلي خليج استفاده کرد. فدراسيون فوتبال يک روز بعد بيانيه‌اي خنثي صادر کرد و البته وزير ورزش هم با يک روز تاخير دستور پيگيري داد!
پيام رئيس فيفا
جاني اينفانتينو، رئيس فيفا، يک ماه پس از تحمل انتقادات بسيار از سوي رسانه‌هاي مختلف، به خصوص اروپايي‌ها، در حول و حوش برگزاري رقابت‌هاي جام‌جهاني در قطر، اين‌بار با حضور در مراسم افتتاحيه جام خليج فارس در شهر بصره، با انتشار يک پست اينستاگرامي از مسئولان برگزاري اين رقابت‌ها تشکر کرد. با اين حال اينفانتينو در درج اين پيام خطاي بزرگي مرتکب شد و اقدام به استفاده از نام جعلي خليج عربي با الفباي انگليسي کرد. در حالي که او به عنوان يک شخصيت بين‌المللي بنا بر پروتکل‌هاي بين‌المللي، بايد از نام واقعي خليج فارس استفاده کند. به نظر مي‌رسد با توجه به جو عربي رقابت‌هاي جام خليج فارس که به طرز عجيبي در غياب کشور ايران هم برگزار مي‌شود، اينفانتينو نيز اين خطا را در صفحه اينستاگرامش ادامه داده است. اين رقابت‌ها که در اين دوره با توجه به برگزاري آن بلافاصله بعد از ايام جام‌جهاني، از کيفيت و اعتبار هميشگي هم برخوردار نيست، با حضور تيم‌هاي عرب‌زبان آسيايي خاورميانه برگزار مي‌شود و محور آن همواره مناقشه برانگيز و سياسي بوده و ايران بارها به شکل‌هاي مختلف به برگزاري آن تحت لواي اسم جعلي، اعتراض کرده است و جالب اينکه حتي کشورهايي که راهي به خليج فارس ندارند، براي تقويت موضوع سرزمين‌هايي که علاقه‌مند به استفاده از نام جعلي خليج فارس هستند، در اين رقابت‌ها شرکت مي‌کنند.
واکنش وزير ورزش


وزير ورزش و جوانان با محکوم کردن تحريف نام خليج فارس در مسابقات کشورهاي عربي و استفاده از عنواني جعلي توسط رئيس فيفا، خواستار رسيدگي جدي به اين موضوع شد. به گزارش پايگاه خبري وزارت ورزش و جوانان، در پي تحريف نام تاريخي خليج فارس در جريان مسابقات کشورهاي عربي حوزه خليج فارس و استفاده از اين نام مجعول در صفحه مجازي منتسب به رئيس فيفا، حميد سجادي وزير ورزش و جوانان با محکوم کردن اين تحريف، از فدراسيون فوتبال خواست اقدامات مقتضي از جمله اعتراض رسمي و پيگيري‌هاي قانوني را به سرعت در دستور کار قرار بدهد. وزير ورزش و جوانان همچنين دفتر امور بين‌الملل وزارت ورزش و جوانان را مأمور ويژه رسيدگي و پيگيري اين موضوع با محوريت فدراسيون فوتبال کرد.
بيانيه فدراسيون
در همين راستا سايت رسمي فدراسيون فوتبال بيانيه‌اي به شرح زير صادر کرد: «در پي استفاده از واژه‌اي مجعول به‌جاي عنوان تاريخي خليج هميشه فارس در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي کشورهاي عربي، فدراسيون فوتبال ضمن تأکيد بر مفاهيم عميق خليج فارس، اين عنوان بر جاي مانده از کهن‌ترين منابع تاريخي، اعتراض رسمي جامعه فوتبال و ملت ايران را نسبت به اين موضوع به فدراسيون جهاني فوتبال ابراز مي‌دارد. روشن است که خليج فارس نامي اصيل و تاريخي است که از ساليان دور و به‌صورت مستمر، در همه زبان‌ها و ادبيات جهاني استفاده شده‌ و در اطلس‌هاي دربردارنده نقشه‌هاي کهن و نقشه‌هاي تاريخي هم به‌صورت کامل با اين عنوان از آن ياد شده است. بر اين اساس، سوابق متقن و استوار اسناد مربوطه جهت تصحيح روندهاي ناصواب خلاف عرف بين‌المللي در سال‌هاي آتي، توسط فدراسيون فوتبال ايران به فيفا ارسال خواهد شد.» فدراسيون فوتبال با يک روز تاخير، پيش از ظهر ديروز با انتشار بيانيه‌اي نسبت به تحريف نام خليج فارس و استفاده از يک نام جعلي واکنش نشان داد؛ بيانيه‌اي که لحن آن تناسبي با شدت تحريف صورت گرفته نداشته و در واکنش فدراسيون فوتبال خبري از محکوميت اين اقدام نيست! ايرنا در ادامه نوشت: در متن بيانيه تنها به «اعتراض رسمي جامعه فوتبال و ملت ايران» به فيفا اشاره شده اما اين اقدام محکوم نشده است؛ مساله‌اي که جاي تامل دارد زيرا انتظار مي‌رفت فدراسيون به عنوان متولي اصلي فوتبال در ايران نسبت به تحريف تاريخي که صورت گرفته، واکنش محکم و قاطع‌تري داشته باشد. بيانيه فدراسيون که به نوعي مي‌توان آن را خنثي ناميد، به نظر مي‌رسد بيشتر يک رفع تکليف بوده است و شايد بتوان رد پاي ارتباطات رئيس فدراسيون فوتبال با رئيس فيفا و کنفدراسيون فوتبال آسيا(اي‌اف‌سي) را در لحن ملايم آن مشاهده کرد.
صحبت‌هاي تاج!
رئيس فدراسيون فوتبال اعلام کرد اين فدراسيون به فيفا درخصوص اظهارات اخير اينفانتينو اعتراض کرده است. مهدي تاج در مراسم تجليل از ورزشکاران جوانمرد و حاميان ملت مظلوم فلسطين اظهار داشت: اين مراسم به نام شهيد بزرگوار حاج قاسم سليماني بود. ما هم مثل ساير فدراسيون‌ها در اين مراسم شرکت کرديم و خدا را شکر مي‌کنيم که توفيق پيدا کرديم تا در اين مراسم باشيم. وي در مورد اينکه تيم‌ملي مراکش در جام‌جهاني پرچم کشور فلسطين را در دست داشت و به خوبي از اين ملت مظلوم حمايت کرد، گفت: با اينکه ما روابط ديپلماسي با مراکش نداريم، اما بُرد اين تيم را در هر مرحله به رئيس فدراسيون، ملت مراکش و بازيکنان اين تيم تبريک گفتم. با اينکه ما روابط ديپلماتيک کشوري با مراکش نداريم ولي بر خودم وظيفه دانستم که فوتبالي از بازيکنان، مربي و ملت و مراکش تشکر کنم؛ چون واقعا آنها مرد هستند. خيلي هم دوست داشتم به فينال هم صعود کنند ولي نشد. رئيس فدراسيون فوتبال درباره اقدام عجيب کشورهاي عربي در برگزاري مسابقاتي با نام جعلي و همچنين اقدام اينفانتينو و صفحه فيفا در استفاده از اين عبارت جعلي توضيح داد: واقعيت اين است قبل از اينکه وزير دستور بدهد ما موضع مشخصي گرفتيم. نامه‌اي روي سايت گذاشتيم و اين کار را محکوم و به فيفا اعتراض کرديم. يک دستور هم داديم تا تمام مسابقات جام حذفي با نام خليج فارس برگزار شود. تاج در واکنش به اين موضوع که او رابطه دوستانه‌اي با اينفانتينو دارد و انتظار مي‌رفت اين اتفاق رخ ندهد، عنوان کرد: بايد در اين مورد صحبت کنيم. به هر حال ايشان مواضع خودش را گرفته و ما هم مواضع خودمان را، دوستي‌مان هم سر جايش. ما بايد حتما در اين مورد موضع مي‌گرفتيم. واقعيت اين است که ما دستور داديم همه جام‌ها به نام خليج فارس برگزار شود. ضمن اينکه به فيفا هم نگراني‌ها و اعتراض خودمان را اعلام کرديم.