دستگیری کلیشه‌ای ترین کلاهبردار ایران

شیوه‌های کلاهبرداری پیامکی در این روزها، بسیار زیاد شده است. هدف همه آن‌ها هم، خالی کردن حساب افراد با کمک ترفندهای وسوسه‌انگیز است؛ از پیامک جعلی به مشترکان مبنی بر این که: «اگر می‌خواهید یارانه شما قطع نشود به سایت ... مراجعه کنید»، تا «شکواییه‌ای علیه شما در سامانه قضایی قرار گرفته است. رهگیری از سامانه زیر: ... . عدم پیگیری، جلب می‌باشد» و «درخواست شماره حساب و کد ملی برای واریز کردن پول به حساب شما». در بیشتر این موارد بعد از کلیک شما روی لینک، گوشی‌تان به یک بد افزار آلوده می‌شود و یک‌سری اطلاعات شخصی‌تان در معرض سوء استفاده قرار خواهد گرفت، اما یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری پیامکی که برای بسیاری از ایرانی‌ها خاطره‌انگیز است، از سمت فردی معروف به «گل ممد» بود که خودش را چوپانی معرفی می‌کرد که سکه‌های طلای زیادی پیدا کرده و به یک نفر برای همراهی در فروش نیاز دارد! حالا فرمانده انتظامی شهرستان الیگودرز از دستگیری او خبر داده، ماجرایی که بازتاب زیادی در شبکه‌های‌اجتماعی داشت. البته واضح است که احتمالا کلاهبردارهای زیادی با این روش و اسم از مردم کلاهبرداری کرده‌اند و این‌طور نیست که این فرد دستگیر شده، تنها کلاهبرداری باشد که دست به این کار زده است.

پیامکی که همه ما با آن خاطره داریم
متن پیامکی که فرد دستگیر شده برای کلاهبرداری به گوشی مردم ارسال می‌کرد و سعی داشت آن را بسیار مبتدیانه و با لهجه افغانستانی  نیز بنویسد، این چنین بود که«سلام. گل ممد هستم پسرعموی رحیم. پیش شوما کار می‌کرد. ۱۰۰۰ سکه پیدا کرد، کسی جز شوما نبود. میتانی خریدار پیدا کنی؟ هرچه باشه نصف برای شما، نصف برای ما. زنگ بزن.» بقیه پیامک‌های کلاهبردارانه به این شکل، تقریبا از همین داستان کلی پیروی می‌کردند و تفاوت زیادی نداشتند.


تحت تاثیر این پیامک‌ها قرار نگیرید
فرمانده انتظامی شهرستان الیگودرز در همین باره گفته: «در پی افزایش کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک با تلفن‌همراه و مراجعه چند شاکی از نقاط مختلف کشور به پلیس آگاهی درباره ارسال پیامک و فروش سکه‌های تقلبی با قسم‌های دروغین مبنی بر پیدا کردن سکه‌های عتیقه در گاوداری و کلاهبرداری ۱۰ میلیارد ریالی توسط یک نفر که با لهجه افغانی و به نام «گل‌ممد» و «لطیف» افغان کلاهبرداری می کرده است، پلیس آگاهی دستگیری متهم کلاهبردار را در دستور کار خود قرار داد. با تلاش پلیس آگاهی و اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری ،یک نفر از عناصر فعال و سر شبکه کلاهبرداری با هویت معلوم شناسایی و طی عملیاتی ضربتی و غافلگیرانه با هماهنگی قضایی دستگیر شد.» سرهنگ «نصرت‌اله گراوند» با اشاره به معرفی متهم به مرجع قضایی، گفت: « در بازرسی از مخفیگاه متهم یک قبضه سلاح کلت کمری، هزارو ۸۰۰ سکه تقلبی، ۲ دستگاه گوشی با سیم کارت‌های مختلف با محتویات پیامک کلاهبرداری و یک دستگاه موتورسیکلت بدون پلاک مرتبط با کلاهبرداری‌های صورت گرفته کشف شد.» (منبع:مشرق) او به شهروندان توصیه کرد که در مواجهه با پیامک‌های ناشناس با مضمون برانگیختن حس طمع افراد و دستاویز قرار دادن امور معنوی همچون قسم دادن مراقب باشند که تحت تأثیر این گونه پیامک‌ها قرار نگیرند.
واکنش‌ها به دستگیری «چوپان دروغگو»
کاربری نوشت: «آخه  الان دیگه تو سال۱۴۰1هستیم، این پیامک ها نهایتش تا سال 92 جواب می‌داد!» کاربر دیگری نوشت: «صدبار پلیس فتا اعلام کرده روی هر لینک ناشناس و مشکوکی کلیک نکنین، پس وسوسه نشین و کلیک نکنین، آفرین!» یک کاربر هم نوشت: «باور می‌کنین هنوز اس‌ام‌اس‌شو دارم؟ یک زمانی فک می‌کردم این واقعا کارگر بابام بوده چون یک گل‌محمدی بود که برامون خونه می‌ساخت!خخخ!»