حضور 11 فیلم فارابی در جشنواره فیلم فجر

همزمان با سفر دوم هیأت دولت به استان یزد و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجتمع فرهنگی- هنری وحشی بافقی پس از ۹ سال انتظار بهره‌برداری شد. این مجتمع با زیربنای ۱۰۰۰ مترمربع شامل سالن چندمنظوره‌ پلاتوی تئاتر و نگارخانه و نمایشگاه، کارگاه ساخت دکور، اتاق‌های گریم آقایان و بانوان، ۴ کلاس و کارگاه آموزشی، اتاق مدیریت، محل استراحت اساتید، نمازخانه و واحد اقامتی است. این مجتمع فرهنگی - هنری با اقتباس از معماری سنتی ایرانی و اسلامی به‌صورت گودال باغچه و با حیاط مرکزی، حوض، صُفّه و رواق طراحی شده است. این پروژه جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بوده و در تکمیل و تجهیز آن از حداکثر ظرفیت‌های تولیدات داخلی استفاده شده‌ است. برای احداث و تجهیز مجتمع فرهنگی - هنری وحشی بافقی، قریب به ۸۰ میلیارد ریال از سال ۹۳ تاکنون هزینه شده است که ۴۰ میلیارد آن در سال اول دولت سیزدهم تأمین گردید.
 حضور فارابی در جشنواره فیلم فجر با 11 فیلم
وزیر فرهنگ و ارشاد  اسلامی همچنین در این سفر در «نشست مرکز ارتباطات دولت و روحانیت» با علما و روحانیون این استان شرکت کرد. وی در این دیدار گفت: اگر حوزه اقتصاد در دهه ۹۰، مجموع تحولاتش نمایانگر رشد ضعیفی است که مورد انتقاد بسیاری قرار می‌گیرد در حوزه فرهنگ اوضاع بدتر بود زیرا در اقتصاد می‌توان با بهره‌گیری از شاخص‌های کمی، وضع موجود را سنجید اما بررسی‌های تفصیلی نشان می‌دهد کارنامه وضعیت حوزه فرهنگ در دهه ۹۰ نسبت به اقتصاد ضعیف‌تر بوده است. همه اختلافات ما با نگرش لیبرالی به اداره جامعه مربوط به این نکته است که معتقدیم دولت در حوزه فرهنگ مسئولیت دارد. در واقع نقطه افتراق با رویکرد لیبرالی همین نکته است. در مقایسه با رویکرد لیبرالی، به مدیریت فرهنگی معتقد هستیم زیرا حاکمیت اسلامی مسئول فرهنگی جامعه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام اینکه تاکنون در ذیل فعالیت‌های قرارگاه محرومیت‌زدایی از حوزه فرهنگ و هنر بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مناطق کم‌برخوردار کشور، خدمات آموزش رایگان دریافت کرده‌اند، گفت: در کنار صدور گواهی «مهارت» به هنرجویان، شرایط اعطای مجوز‌های مؤسسات فرهنگی و آموزشگاه‌ها برای آموزش‌دیدگان تسهیل شده تا با این اقدام به اشتغالزایی این مناطق هم کمک شود. دشمن با همه قوت پای کار آمده تا مقابل حرکت رو به جلوی جریان فرهنگ و هنر کشور را بگیرد و با انواع و اقسام اقدامات نابهنجار و غیراخلاقی با فعالیت‌های اهالی فرهنگ و هنر مقابله می‌کند، امروز این دشمنان با تروریسم رسانه‌ای خود به‌دنبال سیاه‌نمایی از وضعیت هنری و فرهنگی هستند اما برخلاف میل آنها، تمامی فعالیت‌ها با قوت و شکوه بیشتری نسبت به قبل در حال انجام هستند.


به گزارش ایسنا، وزیر ارشاد همچنین گفت: در سال‌های گذشته در بنیاد فارابی سالانه دو تا سه فیلم مشارکتی داشتیم اما امسال با حمایت رئیس‌جمهور ۲۳ فیلم تولید می‌کنیم که همه در حوزه ترویج ارزش‌های انقلابی است و ۶ مورد آن مربوط به سردارهای بزرگ دفاع مقدس است که در مجموع ۱۱ مورد آن را به جشنواره می‌رسانیم.
 راه‌اندازی قرارگاه محرومیت‌زدایی گام اساسی در تحقق عدالت فرهنگی است
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در میان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شهرستان بافق با اشاره به اینکه مدیریت فرهنگی دولت مردمی پشتیبان اهالی فرهنگ و هنر است، گفت: دولت برآمده از اراده مردم به دنبال بازگرداندن حوزه فرهنگ و هنر به ریل اصلی خود است، ریل اصلی هنر در تراز تفکر والا و گفتمان والایی که انقلاب اسلامی بر آن بنا شده است، قرار دارد که وزارت فرهنگ در دوره جدید با قدرت این مسیر را دنبال می‌کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تجربه برگزاری جشنواره تئاتر فجر امسال در چهار منطقه از کشور و استقبال قابل توجه هنرمندان از این رویداد گفت: بدخواهان ملت ایران با تروریسم رسانه‌ای و دروغ و تحریف تلاش می‌کنند فضای نشاط و امید را از جامعه هنری کشور دور کنند اما با توجه به استقبال قابل توجه هنرمندان از جشنواره‌های فجر، تلاش دشمنان در این خصوص ناکام مانده است.
محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه عدالت فرهنگی از شعارهای اصلی دولت مردمی به‌شمار می‌رود، گفت: تحقق عدالت فرهنگی به این معناست که امکانات فرهنگی به‌صورت عادلانه در نقاط مختلف کشور در دسترس باشد و راه‌اندازی قرارگاه محرومیت‌زدایی از فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ از گام‌های اساسی تحقق عدالت فرهنگی محسوب می‌شود.
 بازسازی مزار آذریزدی در یزد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر بر سر مزار مهدی آذریزدی نویسنده سرشناس حضور پیدا کرد و در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: امروز در حاشیه سفر استانی رئیس‌جمهور به یزد فرصتی دست داد تا بر مزار استاد مهدی آذریزدی نویسنده نامدار کودک و نوجوان کشورمان حضور پیدا کنم. نویسنده‌ای که با بیست جلد کتاب تخصصی در حوزه کودک و نوجوان سال‌هاست در صدر پرتیراژ‌ترین کتاب‌های این حوزه قرار دارد و حداقل سه نسل از نوجوانان کشورمان نثر روان و جذاب او را در روایت داستان‌های قرآنی همراهی کرده‌اند. بسیار خرسندم که پس از سیزده سال مقبره او با پیگیری همکارانم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و شهرداری این شهر در حال بازسازی است.»