‌جورج فلوید 2

زهره صفاری/ معلم 31 ساله سیاهپوست امریکایی و پسرعموی یکی از پایه‌گذاران جنبش «زندگی سیاهان مهم است»، در صحنه یک تصادف از سوی پلیس با شوکر بیش از 10 بار مورد حمله قرار گرفت و به خاطر ایست قلبی جان خود را از دست داد. این در حالی است که تصاویر ضبط شده دوربین‌های روی لباس مأموران نشان می‌دهد این مرد جوان در سناریویی مشابه جورج فلوید، در زیر فشار دستان مأموران برای زنده ماندن التماس می‌کرد.
به گزارش شبکه خبری گاردین، این اتفاق که در سومین روز سال جدید میلادی رخ داد، پس از انتشار تصاویر دوربین‌های پلیس، در اینستاگرام پاتریس کولارز، از پایه‌گذاران جنبش معروف سیاهپوستان امریکا علنی شده است. کنان اندرسون که معلم پایه دبیرستان بود و یک فرزند داشت، در حالی در تصاویر ضبط شده توسط دوربین لباس مأموران پلیس لس‌آنجلس دیده می‌شود که او بارها از چند مأمور حاضر درخواست کمک کرده است. اما در نهایت مأموران، با خشونت او را به پشت روی زمین انداخته و زمانی که یکی از مأموران آرنجش را روی گلوی اندرسون قرار داده و سعی در بازداشت او داشت، این معلم جوان با اندک توانش برای کمک خواستن از مردم ناله کرده و گفت: «آنها می‌خواهند با من مانند جورج فلوید رفتار کنند». اما در همین زمان مأمور دیگری با شوکر به او ضربه‌ای زد و این اقدام را به فواصل کوتاه تکرار کرد. به نوشته سی‌ان‌ان، اندرسون که بر اثر شوک الکتریکی ناتوان شده بود، سرانجام بازداشت، اما به دلیل وضعیت وخیم جسمانی به بیمارستان منتقل شد و به‌رغم تلاش 4 ساعت و نیمه پزشکان برای نجاتش، جان خود را از دست داد و سومین قربانی خشونت پلیس لس‌آنجلس در سال‌جاری میلادی شد. دختر عموی او در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام در حالی که پلیس را مسئول کشتن اندرسون معرفی کرد، نوشت: «هیچ کس نباید از ترس بمیرد اما پسرعمویم در هراس از دست دادن زندگی‌اش جان داد. او 10 سال گذشته شاهد جنبشی بود که با کشتار سیاهپوستان می‌جنگید. او می‌دانست که به دردسر افتاده و در حالی که هیچکس قصد حمایت او را نداشت، سعی داشت خودش را نجات دهد.»
اعتراض مدافعان جنبش «زندگی سیاهان مهم است»
سوال نخستی که کولارز و دیگر مدافعان زندگی سیاهپوستان پس از این تراژدی مطرح کرده‌اند درباره ضرورت حضور پلیس مسلح در صحنه یک تصادف است. کولارز در این باره گفت: «این صحنه یک تصادف رانندگی بود و به جای اینکه پلیس با اندرسون مانند یک مجرم رفتار کند باید آمبولانس خبر می‌کرد. اگر این موارد در نظر گرفته می‌شد، مرگ اندرسون و بسیاری دیگر هرگز اتفاق نمی‌افتاد. این نوع کشتارها و این اعمال قدرت‌ها هرگز متوقف نمی‌شود مگر اینکه جسارت انتخاب مقاماتی را داشته باشیم که نه فقط با پلیس بلکه با سیاست‌ها بجنگند.»


بنا بر آخرین آمارها، سال گذشته مرگبارترین سال خشونت پلیس از سال 2013 به‌شمار می‌رفت. این در حالی است که هنوز ماه اول سال جدید به نیمه نرسیده سه مورد مرگ مظنونان در حمله پلیس به این آمار اضافه شده است. در عین‌حال بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد تنها بیش از 1061 نفر در فاصله سال‌های 2000 تا 2018 بر اثر حمله پلیس با شوکر کشته شده‌اند.
تراژدی که تمام‌شدنی نیست
پلیس لس‌آنجلس درست مانند سیاستی که پلیس مینه‌سوتا در طرح علت رفتار خشونت‌بار مأموران در قتل جورج فلوید سیاهپوست پیش گرفت، با اشاره به وجود مواد مخدر در تست سم‌شناسی کنان اندرسون، درصدد سناریوسازی برای اقدام مأمورانش برآمد اما در عین حال وعده تحقیقات کامل در این‌باره را داد.
این در حالی است که اندرسون که به‌گفته اطرافیان و خانواده‌اش معلمی تحصیلکرده بوده است، یکی از 640 قربانی سیاهپوستی به شمار می‌رود که از سال 2020 یعنی پس از جورج فلوید و به‌رغم اعتراضات گسترده زندگی سیاهان مهم است، در سناریویی تکراری و دردناک خشونت پلیس امریکا جان خود را از دست داده است.