5 فایده سرما برای پوست و سلامت ما

این روزها شاهد سرمای بی‌‌‌‌‌‌‌‌سابقه ای در بیشتر شهرهای کشور هستیم، کاهش فشار گاز، خوابیدن کسب‌‌‌‌‌‌‌‌وکارها، تعطیلی ادارات و مدارس، یخ زدن لوله های آب و حتی در مواردی ترکیدن آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها، سرماخوردگی و... . بماند که حیوانات هم در این روزهای سرد شرایط سختی را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. سرما همه این‌‌‌‌‌‌‌‌ها هست، اما در کنارش فوایدی هم دارد که کمتر به آن توجه کرده ایم. فوایدی که البته توجه به آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها، نافی دردسرهای سرما و انواع سوءمدیریت‌‌‌‌‌‌‌‌ها در برخورد با آن نیست، اما لااقل کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌کند سرما را از زاویه بهتری بشناسیم.

کالری‌‌‌‌‌‌‌‌سوزی و بهبود سوخت‌‌‌‌‌‌‌‌وساز   با سرد شدن هوا بدن کالری بیشتری می‌‌‌‌‌‌‌‌سوزاند تا بتواند سوخت‌‌‌‌‌‌‌‌وسازش را متعادل کند. کالری سوزی هم به کاهش وزن و... کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌کند. از طرفی این تغییر سوخت‌‌‌‌‌‌‌‌وساز منجر به تقویت عملکرد مغز و کاهش مشکلات شناختی می‌‌‌‌‌‌‌‌شود. به‌‌‌‌‌‌‌‌طور کلی یافته‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌دهد ما انسان‌‌‌‌‌‌‌‌ها در هوای سرد عملکرد ذهنی بهتری داریم.



افزایش چربی مفید بدن  بدن ما دو نوع چربی دارد؛ چربی سفید غیرمفید و چربی قهوه‌‌‌‌‌‌‌‌ای مفید. زمانی‌‌‌‌‌‌‌‌که در معرض سرما هستیم چون بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد با تولید چربی قهوه‌‌‌‌‌‌‌‌ای انرژی و گرما تولید کند، حجم چربی مضر با کالری سوزی، کاهش و حجم چربی مفید هم با فعالیت بدن افزایش پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

بهبود آلرژی و التهاب  تا حالا شده بعد از ورزش و در شرایطی که ضربه خورده‌‌‌‌‌‌‌‌اید از کمپرس آب یخ استفاده کنید؟ دقت کردید یخ باعث کاهش التهاب می‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟ همین فرایند وقتی داریم سرما را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، تکرار می‌‌‌‌‌‌‌‌شود. با سرد شدن هوا التهابات بدن کاهش می یابد. آلرژی‌‌‌‌‌‌‌‌ها هم به‌‌‌‌‌‌‌‌خاطر یک دست شدن هوا کاهش پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌کند. از طرفی در سرما، حشرات کمتر می‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و ارتباط ما با دیگران هم کمتر از قبل می شود و در نتیجه بسیاری از بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌های عفونی ناشی از گرما، وجود حشرات و مرتبط با دیگران کم می‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

خواب بهتر  اگر هوا مثل این روزها به‌‌‌‌‌‌‌‌شدت سرد نباشد و بتوانید بخوابید چون گردش خون در بدن‌‌‌‌‌‌‌‌تان در روزهای سرد بهتر است، خواب عمیق‌‌‌‌‌‌‌‌تر و بهتری را هم تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌کنید.

شادابی و جوانی پوست  هوای سرد هرچند رطوبت پوست را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و دردسرهایی دارد اما درکنارش فوایدی هم برای پوست ما دارد. سرما منافذ کوچک روی پوست را مسدود می کند و باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌شود چربی و کثیفی کمتری وارد آن شود. از طرفی باعث افزایش میزان خون زیر پوست می شود و رنگ پوست به‌‌‌‌‌‌‌‌خصوص روی گونه‌‌‌‌‌‌‌‌ها را زیباتر می‌‌‌‌‌‌‌‌کند. همه این‌‌‌‌‌‌‌‌ها باعث شادابی، درخشندگی و جوان‌‌‌‌‌‌‌‌سازی پوست خواهد شد.
نکته مهم این‌‌‌‌‌‌‌‌که آن‌‌‌‌‌‌‌‌چه مرور کردیم تمام فواید سرما نبود. در روزهای سرد فرصت دورهمی بیشتری با خانواده داریم. مجال بهتری برای مطالعه و برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی داریم.
در کنارش دردسرهایی هم داریم که موضوع این مطلب ما نبود.