جدال بیهوده شورای رقابت با رانتخواران بورسی

آرمان امروز: روز گذشته و پس از آنکه شوراي رقابت در نامه اي به سازمان بورس از ممنوعيت عرضه خودروهاي ايران خودرو و سايپا به غير از دو محصول تارا و هايما خبر داد  تنش بين اين شورا و بورس به اوج خود رسيد. در واقع شوراي رقابت با استناد به شصت و سومين جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي که تاريخ آن در 28 مهرماه امسال به پايان رسيده  ، همچنان بر مواضع خود در خصوص انحصاري بودن توليدات دو خودروساز بزرگ کشور اصرار داشته و معتقد است قيمت گذاري و روش عرضع بايد مطابق با روال گذشته انجام گيرد . البته اين نامه شورا علاوه بر اثر گذاري در شاخصه هاي بورسي که روند صعود بازار را تحت الشعاع قرار داد با واکنش حاميان عرضه خودرو در بورس کالا نيز همراه شد . به گونه ايکه حتي خاندوزي با عنوان اينکه شوراي عالي بورس مسئول تعيين تداوم عرضه است تمام قد از بورس حمايت کرد . موضوعي که تجربه سال هاي حضور شوراي رقابت در صنعت خودرو نشان داده اگرچه سياست هاي قيمت گذاري اين نهاد نيز در بازار خودرو موفق نبوده است ، اما سياست عرضه خودرودر بورس کالا نيز نتوانست بازار آشفته خودرو که تنها از نرخ ارز تبعيت مي کند تحت تاثير قرار دهد و تنها مفري بود تا هم جيب دلالان پر شود و هم سوگلي هاي صنعت از زير بار زيان خارج شوند.
بر اساس اين گزارش شوراي رقابت در نامه به رئيس سازمان بورس کليه محصولات ايران خودرو و ساپيا به جز هايما و تارا را انحصاري اعلام کرد. در اين نامه آمده است: پيرو عرضه برخي خودروها در بورس کالا به اطلاع ميرساند مدت مصوبه شصت و سومين جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي مورخ 28 / 7 / 1400 در خصوص تنظيم بازار خودرو يکسال بوده است. بديهي است با انقضاء اين مدت، مصوبات قبلي شوراي رقابت در اين زمينه به خودي خود مبناي عمل بوده و بايد اجرايي مي شده است. بر اين اساس مطابق مصوبات ،420 442، 462 و 468 بازار خودروهاي انحصاري شامل کليه خودروهاي سواري دو شرکت ايران خودرو و سايپا به جز دو خودروي هايما و تارا ميباشد و عرضه آنها بايد طبق روال پيشين و مطابق با مصوبات 414 و 420 صورت گيرد قيمت اين خودروها نيز بايد براساس مصوبات 148 و 442 طبق فرمول Price Cap محاسبه گردد. فلذا عرضه خودروهاي خانواده دنا پژو 207 و شاهين در بورس کالا مجاز نيست
همچنين در اين نامه تاکيد کرده  شوراي رقابت با تشکيل کارگروه تخصصي خودرو موضوع بازبيني دستورالعمل‌هاي بازار خودرو را در دستور کار قرار داده است و در صورت تصويب مصوبه جديد در اين ،زمينه جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.
همزمان با ارسال اين نامه شاهد واکنش هاي مختلفي از سوي حاميان عرضه خودرو در بورس کالا بوديم به گونه ايکه احسان خاندوزي وزير اقتصاد با حمايتي تمام قد تاکيد کرد: مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شوراي عالي بورس داده شده است.


وي افزود:  نامه شوراي رقابت در شوراي عالي بورس مطرح و در اين زمينه تصميم‌گيري خواهد شد. همچنين با شوراي رقابت هم صحبت شده تا تعارض  تصميمات ايجاد نشود.
البته اين پايان ماجرا نبوده و نامه چالش بر انگيز شوار باعث شد تا بازا سرمايه که صعود هاي اخير خود را مرهون خودرويي ها است نيز دستخوش تغيير شود . به گونه ايکه
بورس تهران که در ابتداي معاملات رشد قابل قبولي را ثبت کرده بود و خريداران قدرت را در دست داشتند از اواسط بازار با فشار فروش شديدي در همه ي صنايع رو به رو شد که در نهايت شاخص کل با رشد 0.06 درصدي و شاخص کل هم وزن با رشد 0.54 درصدي معاملات را به پايان رساندند.
ارزش معاملات خرد بازار سهام امروز 10200ميليارد بوده است که از اين مقدار 6100ميليارد متعلق به بازار بورس، 3100ميليارد متعلق به بازار فرابورس و 1000ميليارد متعلق به صندوق هاي سهامي بوده است. در بين صنايع بيشترين ارزش معاملات متعلق به گروه خودرو و قطعات و بانک ها بوده است و بيشترين ارزش معاملات در سهام متعلق به ايران خودرو و سايپا بوده‌است.
حال بايد منتظر شد و ديد بازار پر التهاب خودرو که سياست هاي دولت در ماه هاي اخير حريف قدري براي رشد تورمي و ارز نبود و حتي وزير صمت نيز به ان اعتراف کرده است چه مسيري را طي خواهد کرد و در اين قدرت نمايي کدام يک مدعيان ساماندهي بازار پيروز خواهند شد.