3 فوتی،973 مصدوم و تخریب تا 80 درصدی زلزله 

شهرستان خوی این روزها زلزله های پیاپی را تجربه می کند.شنبه شب مردم خوی و مناطق اطراف با زلزله 5.9 ریشتری سراسیمه به خیابان ها دویدند و خانه های بسیاری ترک برداشت و خراب شد. بر اساس آخرین آمار اعلامی  صبح روز گذشته  وزیر کشور در شهرستان زلزله زده خوی، (تا زمان اعلام این خبر )3 کشته و۹۷۳ مصدوم از این حادثه ثبت شده، 70 روستا بین 20 تا 80 درصد آسیب دیده و بخش زیادی از خانه های شهری نیز تخریب شده است. همزمان برف و سرما نیز مزید بر علت شده و بر دشوارتر بودن شرایط هموطنان در این منطقه افزوده است. در این میان  این سوال پیش می آید که دلیل این زلزله های مکرر در منطقه خوی چیست؟ برخی کارشناسان اظهارنظرهای متفاوتی درباره دلایل  این زلزله ها داشته و از تاثیر خشک شدن دریاچه ارومیه تا فعالیت یک گسل معروف در این منطقه سخن به میان آورده اند.
3 فوتی  و 973 مصدوم
به گزارش ایرنا،موج ،تسنیم  و فارس، ساعت 21:44 شنبه پس از وقوع زمین لرزه 5.9 ریشتری در خوی،  وضعیت مردم این منطقه از حالت عادی خارج شد، قدرت این زمین لرزه به حدی بود که در بیشتر شهرهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و حتی کشورهای همسایه احساس و موجب وحشت عمومی شد و بیشتر مردم مناطق زلزله زده خوی تا صبح در خیابان ها به سر بردند.محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی  از فوت سه نفر بر اثر زمین‌لرزه که یکی از آن ها به علت سکته قلبی بوده است، خبر داد.سخنگوی اورژانس کشور هم  با اشاره به افزایش آمار مصدومان زلزله خوی گفت: آمار مصدومان زمین لرزه شنبه شب خوی به ۹۷۳ نفر رسید. استاندار آذربایجان‌غربی  همچنین درباره خسارت این زلزله  گفت: برآورد اولیه این است که واحدهای مسکونی 70 روستا از 20 تا 80 درصد آسیب دیده‌اند که البته آسیب در مناطق شهری نسبت به دو زلزله قبل، بیشتر بوده و خسارت‌هایی در داخل شهر خوی و شهر فیرورق گزارش شده است.
پس لرزه‌ها همچنان ادامه دارد


از آغاز موج لرزه‌های خوی استان آذربایجان غربی تاکنون ۳۵ پس‌لرزه در محدوده رومرکز زلزله رخ داده که شدت بزرگ ترین آن ها 4.2 ریشتر بوده است.علی بیت اللهی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت وگویی اظهار کرد: تعداد کل واحدهای مسکونی شهری خسارت دیده احتمالی  4975 واحد  و تعداد شهرهای آسیب دیده احتمالی ۳ شهر برآورد شده است. تعداد کل واحدهای مسکونی روستایی خسارت دیده احتمالی ۹۰۶ واحد برآورد شده و تعداد آبادی‌های خسارت دیده احتمالی در زلزله 5.9 ریشتری خوی استان آذربایجان غربی ۱۲۳پارچه آبادی است. مرتضی مرادی‌پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره وضعیت و جمعیت مناطق تحت تاثیر زلزله 5.9 ریشتری شنبه‌شب در شهرستان خوی گفت: برابر برآوردهای انجام شده در مجموع ۲۶۱ هزار و ۳۸۷ نفر شامل ۷۷ هزار و ۹۲۰ خانواده تحت تاثیر زلزله 5.9 ریشتری در شهرستان خوی قرار گرفتند.
امداد رسانی سریع، ضروری است
از همان ساعت های وقوع زلزله خوی، معاون اول رئیس جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار آذربایجان غربی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت زلزله خوی را پیگیری کرد.احمد وحیدی، وزیر کشور نیز  به فاصله چند ساعت از وقوع زلزله خوی شخصا به این شهرستان سفر کرد و از نزدیک از وضعیت و شدت خسارت های ناشی از این بلای طبیعی مطلع شد.وزیر کشور گفت: مقاوم سازی ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله شهرستان خوی در دستور کار قرار دارد. وی همچنین افزود: طبق گزارش‌های ارائه شده، به واحدهای مسکونی نوسازی که مقاوم‌سازی شده بودند، آسیبی نرسیده است؛ البته برخی از واحدهای نوساز غیراستاندارد نیز آسیب جدی دیده‌اند که باید با ناظران آنان برخورد جدی شود.  علاوه بر توزیع چادر و پتو، مکان های ورزشی نیز برای اسکان زلزله زدگان  در نظر گرفته شد. وحیدی با بیان این که برای سومین بار از مهر امسال در این شهرستان زمین لرزه ای با قدرت بیش از ۵ ریشتر اتفاق می‌افتد، اظهار کرد : تسهیلات ویژه برای زلزله‌زدگان خوی در نظر گرفته می‌شود.همزمان تصاویری از  متفرق کردن تعدادی از مردم که برای دریافت کمک در ورودی یک سوله جمع شده بودند با ماشین آب پاش در فضای مجازی منتشر شده است .
ارتباط زلزله خوی با خشک شدن دریاچه ارومیه
در این میان، مهدی زارع، رئیس مرکز پیش بینی زلزله و استاد پژوهشکده زلزله شناسی در گفت و گو با رکنا  در پاسخ به این که چقدر زلزله هایی که در آن ناحیه رخ می دهد ،می تواند با خشک شدن دریاچه ارومیه مرتبط باشد، گفت: زلزله هایی که در آن ناحیه رخ می دهد، می تواند به موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه نیز ارتباط داشته باشد. لرزه خیزی در آن منطقه، به ویژه در 25 سال اخیر به تدریج تحت تاثیر خشک شدن دریاچه ارومیه بوده است و شواهد و داده های لرزه ای، به خصوص زلزله های کوچک، این را نشان می دهد. با وجود این، فعلا نمی توان زلزله اخیر خوی را که حدود 30 کیلومتر از ساحل شمالی دریاچه ارومیه فاصله دارد به این موضوع ارتباط داد.مهدی زارع تاکید کرد: وقتی حجم آب دریاچه ارومیه که حدود 23 میلیارد متر مکعب بوده است به حدود 3 میلیارد مکعب می رسد، چنین وضعیتی به وجود می آید. اطراف دریاچه چندین گسل مهم وجود دارد که بار سیالی که روی گسل هاست در حدود 25 سال اخیر به ندرت حذف شده و وقتی حجم آب به این بزرگی حذف شود، می توان انتظار داشت که روی گسل ها هم تاثیر بگذارد؛ همچنان که وقتی به داده های لرزه خیزی دقت می کنیم، می توانیم روال خشک شدن را مرتبط با لرزه خیزی بدانیم.
گسل«گیلاتو-سیه چشمه-خوی»
در عین حال، علی بیت اللهی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص گسل عامل زلزله 5.9  ریشتری خوی استان آذربایجان غربی،  با بیان این که محققان حوزه لرزه شناسی احتمال می‌دهند جنبایی بخش‌هایی از گسل «گیلاتو-سیه چشمه-خوی» موجب این زمین لرزه‌ها شده است، افزود: رومرکز زلزله 5.9  ریشتری خوی استان آذربایجان غربی روی نقشه گسل‌های ایران برهم‌نهی و بر این اساس گسل احتمالی مسبب زلزله حدس زده شد. بر این اساس احتمال می‌رود سگمنت‌هایی (بخش‌ها) از گسل «گیلاتو-سیه چشمه-خوی» در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبایی آن قطعه گسلی موجب رخداد زلزله 5.9 ریشتری خوی استان آذربایجان غربی شده است.بیت اللهی خاطرنشان کرد: براساس داده‌های نوین لرزه‌خیزی ایران از اوایل سال ۱۳۸۵ و در شعاع یک درجه از رومرکز زلزله، زمین‌لرزه‌های ۱۷ سال اخیر جمع آوری شده است که معرف لرزه خیزی گستره رومرکز زلزله هستند، به گونه‌ای که بر اساس داده‌های جمع آوری شده در این مدت تعداد ۱۶۳۰ زلزله با بزرگی  2.5 ریشتر و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله 5.9  ریشتری خوی استان آذربایجان غربی (مدت ۱۷ ساله) ثبت شده است.