جوزپ بورل: برجام متوقف شده، نمرده

آرمان ملي: هرچند برخي از مرگ برجام سخن به ميان مي‌آورند و آمريکا هم اعلام کرده برجام در حال حاضر در اولويت آنها نيست اما به نظر مي‌رسد تمام اظهار نظرهاي منفي در مورد برجام، روي ماجراست و همان گونه که وزير خارجه ايران و حتي بورل اروپايي اعلام مي‌کنند مذاکره براي حل مسائل باقي مانده بين ايران و آژانس در حال انجام است. البته اخيرا يک بازرس در مورد آبشارهاي فردو گزارشي داده که موجب بيانيه آژانس و اروپايي‌ها در مورد ايران شده است. ايران نيز البته اعلام کرده که در گذشته تغييرات در فردو را به آژانس اعلام کرده است. با اين وجود به نظر مي‌رسد همچنان مي‌توان به احياي برجام اميدوار بود چرا که برجام تنها توافقي است که جايگزين ندارد.
ايران زير تعهدات خود نمي‌زند
علي باقري کني، معاون وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگو با پرس‌تي‌وي گفته است: در برجام ايران عينا به تعهدات خود عمل کرد و انتظار اين را داشته و دارد که آنها هم چنين باشند. البته که ايران در برابر بي‌تعهدي آنها منفعل عمل نمي‌کند، با اين حال آنچه که مهم است اين نکته است که ايران زيرِ تعهدات خود نمي‌زند. تجربه تاريخي برجام نيز همين موضوع را نشان مي‌دهد. در اين رابطه بايد توجه داشته باشيم که حتي اقدامات ايران در زمينه کاهش تعهدات برجامي‌اش نيز بر مبناي مفاد خود توافق برجام صورت گرفته و ايران در اين زمينه نيز به تعهداتش در قالب برجام وفادار بوده است. در اين چارچوب ايران در معادله برجام طرف مدعي است و طرف‌هاي غربي بدهکارند. با اين همه، تجربه برجام چند مولفه مهم را براي کشورمان به‌همراه داشت. اول اينکه ما به هيچ وجه نبايد به دشمن اعتماد کنيم.
در مذاکرات جديت داريم


باقري کني تصريح کرد: موضوع مذاکرات رفع تحريم‌ها که در دولت کنوني کشورمان از ابتدا ادامه پيدا کرد و تا به امروز ادامه دارد، در چارچوب خطوط قرمز کشورمان و با هدف استيفاي منافع و حقوق ملت ايران ادامه دارد و ايران همواره در قالب آن جديت داشته است. ايران همچنان در اين مذاکرات جديت دارد با اين حال، آنچه که البته به صورت خاص مورد تاکيد دولت و مقام معظم رهبري نيز بوده اين است که سرنوشت کشور نبايد به مساله مذاکرات گره بخورد با اين حال، مذاکرات بخش مهم سياست خارجي دولت را شکل داده و شکل مي‌دهد و هيچ اهمال و کوتاهي در مسير مذاکرات را از سوي دولت کشورمان مشاهده نمي‌کنيم و خود آقاي رئيس‌جمهور به صورت جدي پيگير مساله مذاکرات است. با اين حال، طرف مقابل بعضا همچون قبل بهانه‌هايي واهي مي‌آورد و به دنبال مباحثي خارج از دستورکار است. ايران بارها اعلام کرده که در چارچوب توافق گذشته حاضر به انجام مذاکرات است. در حال حاضر که من سخن مي‌گويم، ايران تعاملات خود را با طرف‌هاي مقابل به طرق مختلف ادامه مي‌دهد و مذاکرات به بخش‌هاي مختلف تقسيم شده و به پيش برده مي‌شود. من اميدوارم که روند تلاش‌ها و هم افزايي‌ها در مسير مذاکرات، به نتايج مثبتي نيز ختم شود.
برجام نمرده است
همچنين مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با انتقاد از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي تاکيد کرد که برجام هنوز نمرده است. خود اين توافق که به معناي عدم تبديل شدن (ايران) به يک قدرت هسته‌اي در ازاي مشارکت اين کشور در تجارت بين‌الملل و به‌ويژه صادرات نفت بود، به‌طور عملي بازسازي شده بود. ترامپ بدون هزينه آن را نابود کرد. اگرچه توافق به درستي کار مي‌کرد اما (ايالات متحده) از آن خارج شد. پس از آن، توافق عملا به پايان رسيد، هرچند پس از آن امکان رسيدن به نقطه پايان وجود نداشت. اکنون نيز ايران وارد شرايطي شده است که دستيابي به هر نوع توافقي را بسيار دشوار مي‌کند. وي در پاسخ به اين سوال که آيا برجام کاملا متوقف شده است؟ تاکيد کرد: متوقف شده اما نمرده است. بورل افزود: نه، (نمرده است) اما بستگي به من دارد که تلاش کنم آن را زنده نگه دارم.