موسیقی آذری در تالار وحدت

گروه فرهنگ و هنر: موسیقی آذربایجان در دومین شب سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر با هنرنمایی گروه موسیقی وحید اسداللهی روی صحنه رفت. به گزارش «وطن امروز»، این اجرا از ساعت 18:30 در تالار وحدت برگزار شد؛ اجرایی با شادانه‌‌های موسیقی آذربایجان و هنرنمایی استاد وحید اسداللهی و گروهش که موجب شور و شادی در بین حاضران سالن شد و علاقه‌مندان، تقریبا در همه قطعات با این گروه موسیقی همراهی داشتند و پی‌درپی تشویق می‌کردند؛ موسیقی مهیجی که بعد از مدت‌ها تعطیلی کنسرت‌ها سبب شد بار دیگر فضای شاد و شادمانی به مردم بازگردد. بخشی از این برنامه با موسیقی بی‌کلام همراه بود و بخشی دیگر با حضور خوانندگان آذری‌زبان یونس برومند و بهاءالدین خراسانی اجرا شد که در بخش‌ها و قطعات تعیین‌شده روی صحنه آمده و هنرنمایی کردند. قطعه اول با تکنوازی «ناغارا» و سازهای پرکاشن آغاز شد و در ادامه گروه‌نوازی با هنرنمایی وحید اسداللهی، سرپرست گروه و نوازنده ساز «ناغارا»، محمد اسداللهی‌نیاری نوازنده ساز «گارمون»، رضا اسداللهی‌نیاری نوازنده سازهای «پرکاشن»، پیام بنابی نوازنده ساز «تار»، فرامرز گلزارفرد نوازنده ساز «بالابان» و غلامرضا فرساد نوازنده «باس کیبورد» همراه شد تا قطعاتی شاد و ریتمیک و خاطرانگیز از موسیقی فولکلور را برای مخاطبان و علاقه‌مندان موسیقی آذری به نمایش بگذارند. قطعات این اجرا شامل «سن گلمز اولدوم» در دستگاه چهارگاه، «قوی گولوم گلسین ‌آی ننه» در دستگاه همایون، سولو گروه اسداللهی با اجرای قطعه «من سنی آذری وحدتم»، «فایتونچی- اوزون دره»، کوچه‌لر (آنسامبل)، داشلی گالا- قاشاقاباغ در دستگاه سه‌گاه ( اثر استاد نامور)، «گوناخ گلجک» سولو گارمون (ترکنه) اثر استاد خراسانی، سولو تار (اثر استاد نامور)، سولو گارمون قطعه «سیمین بری در گیسویت‌ ‌ای جان»، فریده، سه‌گاه یاریخ کرم، تز گل بود. * عرض ارادت موسیقی به پیامبر مهربانی در دومین شب جشنواره موسیقی فجر    ارکستر پیامبر مهربانی، ویژه‌برنامه مبعث حضرت محمد مصطفی(ص) شامگاه شنبه در دومین شب از سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر با رهبری آرش امینی و آهنگسازی میلاد آقایی در تالار وحدت روی صحنه رفت. این اجرا که به مناسب مبعث حضرت رسول اکرم(ص) تدارک دیده شده بود، ساعت 21:30 با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسرو‏پناه (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمد هاشمی (معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد)، سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی (نماینده مجلس شورای اسلامی)، محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی)، سیدمجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی) و بهزاد عبدی (دبیر هنری جشنواره) برگزار شد. قطعه ابتدایی این برنامه به موسیقی فیلم «محمد رسول‌الله» اثر موریس ژار، آهنگساز فرانسوی اختصاص داشت که با تنظیم و بازآفرینی میلاد آقایی برای ارکستر زهی با سازهای ضربی همراه بود. این موسیقی یکی از آثار ماندگاری است که بخوبی در حافظه شنیداری مسلمانان جهان ثبت شده است. بر همین اساس، ۲ تم اصلی در این اثر انتخاب‌شده مورد بسط و گسترش قرار گرفته و برای ارکستر زهی تنظیم شده بود. اجرای ارکستر «پیامبر مهربانی» در ۲ موومان و در فرم «کانتات» نوشته شده است؛ فرمی موسیقایی و مذهبی که معمولا با گروه کر و ارکستری کامل یا ارکستر زهی و یا ارکستر بادی اجرا می‌شود و این اثر برای ارکستر زهی و تیمپانی و گروه کر نوشته شده است. موومان اول با عنوان کانتات «طلوع»، بر اساس شعری از نظامی گنجوی تصنیف شد. مقدمه این اثر روایتگر جهل و تاریکی پیش از بعثت پیامبر اکرم(ص) بود.  ادامه این موومان از ۲ بخش تشکیل شده بود که بخش اول وصف و مدح پیامبر(ص) و بخش دوم نیایشی به درگاه خداوند که در دستگاه‌های موسیقی ایرانی نگاشته شده بود؛ با شعری با این مضمون: «محمد کافرینش هست خاکش/ هزاران آفرین بر جان پاکش».  * شب به یاد ماندنی مصطفی راغب و هنرنمایی نوازندگانش در دومین روز جشنواره موسیقی فجر مصطفی راغب با هنرنمایی گروه نوازندگان خود، شبی به یاد ماندنی در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر رقم زد. مصطفی راغب شامگاه شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ آخرین اجرای روز دوم بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر را در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه برد. راغب با خوانندگی «آواز زندگی» اجرای خود را افتتاح کرد و پس از خوشامدگویی به طرفدارانش و تبریک فرا رسیدن سالروز مبعث پیامبر اسلام(ص)، «شالت» را اجرا کرد.   «همینه عشق» و «تو را که دیدم» راغب با استقبال افراد حاضر در سالن مواجه شد و آنها با روشن کردن چراغ تلفن‌های همراه خود این قطعه را همراه با خواننده پاپ هم‌خوانی کردند. «نرو»، «صدای باران»، «بی هوا»، «دیوانگی»، «پیچک»، «دوستت دارم»، «شب» و همچنین «بیچاره فرهاد» از دیگر قطعاتی بودند که مصطفی راغب شامگاه شنبه در سالن میلاد اجرا کرد. مصطفی راغب همچنین تصنیف‌های «بگذار سر به سینه‌ من»، «پروانه شو»، «موی سپید»، «پادشه خوبان» و «مرغ سحر» را خواند. * کنسرت دونوازی پیانو در فرهنگسرای نیاوران    فرهنگسرای نیاوران شامگاه شنبه 29 بهمن­ماه ساعت 18:30 با اجرای «دوئت پیانو» از کشور صربستان میزبان علاقه‌مندان موسیقی بود. فرهنگسرای نیاوران در دومین شب از سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه شنبه در نوبت اول اجرا ساعت 18:30 میزبان کنسرت دونوازی پیانو از کشور صربستان در بخش بین‌الملل بود. این کنسرت هنرنمایی گروه «بی‌جی‌دو» مخفف نام «دراگومیر براتیچ» و همسرش «ماریا گودواچ» ۲ هنرمند موسیقی صربستان بود که با عنوان «دوئت پیانو» یا «۴ دست به روی پیانو» نزدیک به 3 سال است در سراسر دنیا اجرا می‌شود. این گروه موسیقایی که تاکنون ۵۰ کنسرت در نقاط مختلف جهان روی صحنه اجرا کرده‌ شنبه شب در بخش بین‌الملل سی‌وهشتمین جشنواره فجر حضور داشت. * شب بزرگداشت هادی آرزم در ارسباران   اجراهای منسجم، تمرین ‌شده و باکیفیت قطعه‌های «من انقلابی‌ام»، «فرمانده دل‌ها» و «هوای تازه» توسط گروه‌های سرود «مصباح ‌الهدی» و «شمیم ولایت» که تشویق‌های مکرر علاقه‌مندان و حاضران در سالن را در پی داشت، دومین روز سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران را به یکی از روزهای فراموش‌نشدنی این جشنواره تبدیل کرد. گروه‌‌های سرود «مصباح الهدی» از استان فارس و «شمیم ولایت» از استان یزد، در دومین روز برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود به میزبانی فرهنگسرای ارسباران، 6 قطعه را برای علاقه‌مندان و حاضران در سالن اجرا کردند.  * شب ماندگار سیستان‌وبلوچستان و مازندران در جشنواره فجر  در دومین روز برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، فرهنگسرای ارسباران در بخش موسیقی نواحی میزبان ۲ استاد موسیقی نواحی از استان‌های سیستان‌وبلوچستان و مازندران بود. در دومین روز برگزاری جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی نواحی در فرهنگسرای ارسباران، ابتدا محمد گمشادزهی مطلق، نوازنده چیره‌دست تنبورک به همراه محمد ریگی‌پناه، خواننده و نوازنده قیچک، به مدت ۳۰ دقیقه برای حاضران به اجرای برنامه پرداختند. * نی‌انبان‌نوازی بوشهری‌ها در باغ هنر   نخستین کنسرت موسیقی اقوام از دومین شب سی‌وهشتمین جشنواره فجر در کوشک باغ هنر با هنرنمایی بوشهری‌ها برگزار شد. در دومین شب از این دوره از جشنواره موسیقی فجر از ساعت   18:30 احمد علی‌شرفی نی‌انبان­نواز باسابقه بوشهری روی صحنه رفت و به مدت ۳۰ دقیقه همراه با دمام­نوازی عباس علی‌شرفی، موسیقی بی‌کلام بوشهری نواختند. احمد علی‌شرفی نخستین کسی بود که ساز نی‌انبان را وارد موسیقی بوشهر کرد و یکی از تکنوازان بنام نی‌انبان در بوشهر است. او همچنین از داوران جشنواره ملی موسیقی جوان نیز بوده است.