۳ اقدام جهادکشاورزی برای کاهش قیمت گوشت قرمز

حمیدی/ بنا بر اذعان معاون امور دام جهاد کشاورزی استان، اعمال محدودیت در خروج دام زنده و کاهش 15 هزارتومانی قیمت‌ها، افزایش قیمت آلایش مانند دنبه و کله‌پاچه و واردات گوشت گرم سه سناریوی پیش رو برای مدیریت و کاهش قیمت گوشت گرم در مشهد است.
به گزارش خراسان رضوی، بعدازاین که طی دو ماه گذشته روند صعودی قیمت گوشت در کشور و استان شدت گرفت و قیمت این محصول در بازار مشهد تا 500 هزار تومان هم رسید، دولت وعده‌های مختلفی را برای مدیریت بازار گوشت قرمز داد. به‌طور مثال اعلام شد گوشت گرم وارد کشور خواهد شد و در همه استان‌ها توزیع می‌شود تا شاهد کاهش قیمت گوشت باشیم اما طی یک ماه گذشته تنها در برخی نقاط شهر تهران عرضه گوشت گرم وارداتی انجام شد و هیچ سهمیه‌ای به استان خراسان رضوی و کلان‌شهر مشهد داده نشد. تحقق نیافتن وعده جهاد برای واردات گوشت گرم، تنور گرانی را در بازار مشهد گرم‌تر کرد و قیمت گوشت بدون کاهش، رو به افزایش گذاشت.
ستاد تنظیم بازار استان بارها تشکیل جلسه داد اما به دلیل حضور نداشتن رسانه‌ها خبر چندانی از تصمیمات این ستاد نداریم. بااین‌حال روز گذشته معاون امور دام جهاد کشاورزی استان از اعمال محدودیت‌هایی برای کنترل قیمت گوشت قرمز خبر داد. جعفری در گفت و گو با خراسان رضوی اظهار کرد: در جلسه‌ای که روز یک شنبه درباره گوشت قرمز داشتیم تصمیم بر آن شد که برخروج دام زنده از استان محدودیت‌هایی اعمال شود.
وی توضیح داد: استان خراسان رضوی قطب تولید گوشت قرمز در کشور است و ما هم اکنون با مازاد تولید دام زنده در استان روبه رو هستیم و این مازاد تولید به استان‌های تهران، کرمان، اصفهان و شهرهای شمالی کشور ارسال می‌شود بنابراین ما به‌هیچ‌عنوان کمبود دام و گوشت قرمز در استان نداریم اما نمی‌توانیم جزیره‌ای عمل و خروج دام را از استان ممنوع کنیم زیرا این اقدام منجر به کمبود جدی گوشت در استان‌هایی مانند تهران و کرمان یا اصفهان خواهد شد و تبعات آن مجدد به استان بازمی‌گردد.


معاون امور دام جهاد می‌گوید: به‌طور طبیعی قیمت تمام‌شده گوشت قرمز بالا رفته زیرا هزینه تمام‌شده آن برای دامدار افزایش زیادی داشته است و ما در مهرماه این هشدار را دادیم که برای تنظیم بازار باید تصمیماتی گرفته شود تا  قیمت گوشت مدیریت شود.
جعفری گفت: با اعمال این محدودیت‌ها قیمت دام زنده در کشتارگاه‌های مشهد روز گذشته (دوشنبه) با کاهش 15 هزارتومانی مواجه شد و قیمت دام زنده که تا دو روز پیش به بیش از 185 هزار تومان رسیده بود،  روز گذشته به متوسط 170 هزار تومان رسیده است. طبیعتاً با این قیمت نرخ لاشه گوسفندی باید 340 هزار تومان در بازار عرضه شود و قیمت ران نیز حدود 430 هزار تومان می‌شود که در گزارش‌هایی که گرفته شد، قیمت‌ها همین حدود بوده است. البته ما می‌پذیریم که قیمت برخی اقلام به بیش از 500 هزار تومان هم رسیده که این‌ها گوشت فانتزی است.
معاون امور دام جهاد کشاورزی استان همچنین درباره تأمین گوشت گرم وارداتی اظهار کرد: این موضوع با مدیریت بازرگانی جهاد است اما آخرین پیگیری‌های انجام‌شده ازاین‌قرار است که روز یک شنبه با تعدادی از واردکنندگان استان جلسه‌ای برگزار شد تا نحوه، مبدأ و قیمت گوشت گرمی که می‌توان از کشورهای همسایه وارد کشور کرد، مشخص شود و بعد از آن معاونت بازرگانی جهاد کشاورزی در این خصوص تصمیم خواهد گرفت.
جعفری نوید دیگری هم برای کاهش قیمت گوشت قرمز در استان داد و گفت: تا پیش‌ازاین قیمت آلایش گوشت در بازار مشهد ارزان بود اما به تازگی با رقابت‌هایی که بین دلالان به وجود آمده شاهد افزایش قیمت دنبه تا 270 هزار تومان، جگر تا 500 هزار تومان و کله‌پاچه تا بیش از 400 هزار تومان بودیم که این رویه بدون شک باعث کاهش قیمت گوشت قرمز خواهد شد زیرا معمولاً با کاهش قیمت آلایش، قیمت گوشت قرمز افزایش می‌یابد و زمانی که قیمت آلایش به نرخ واقعی برسد یا افزایش قیمت داشته باشد، قیمت گوشت قرمز کاهش پیدا خواهد کرد.
وی تأکید کرد: باید توجه داشت اعمال محدودیت‌ها به معنی ممنوعیت خروج دام زنده نیست زیرا ممنوعیت تأثیر شدیدی بر قیمت گوشت در دیگر استان‌ها خواهد گذاشت و برخی دامداران و کشتارگاه‌ها که پیشتر برای خروج دام با شهرهای مقصد قرارداد منعقد کرده‌اند، متضرر می‌شوند اما به‌هرحال تصمیم گرفته شد که تا یک هفته یا بیشتر مازاد عرضه در بازار مشهد داشته باشیم تا قیمت گوشت قرمز کاهش یابد و از سوی دیگر تأثیر کاهش قیمت دام زنده 2 تا 3 روز بعد در بازار منعکس می‌شود.