اخبار کوتاه


واگذاری «رانتی» خودرو رقم زد؛
برکناری مدیرعامل ایرانخودرو
به دستور رئیس‌جمهور
پس از گذشت ١٣ ماه از دوره فعالیت مهدی خطیبی در گروه صنعتی ایران‌خودرو، عصر دیروز (یکشنبه ٧ اسفند ماه) این مدیر صنعتی برکنار شد و جای خود را به علیمردان عظیمی داد.



به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، ٩ بهمن ماه سال گذشته بود که مهدی خطیبی پس از شایعه‌های بسیار بر سر تغییر فرشاد مقیمی (مدیرعامل اسبق ایران‌خودرو) بر صندلی مدیریت عاملی این گروه خودروسازی تکیه زد. حال پس از گذشت ١٣ ماه، مهدی خطیبی نیز از این سمت برکنار شده و جای خود را به علیمردان عظیمی، عضو هیات مدیره سایپا داد. در حالی‌که سه هفته پیش برخی رسانه‌ها، ‌ خبر دستور رئیس‌جمهور مبنی بر برکناری مدیرعامل ایران خودرو به علت واگذاری رانتی را منتشر کرده بودند، ‌ امروز با تغییر خطیبی این خبر تأیید و محقق شد. گزارش‌های پیشین حاکی از این بود که چندی قبل با رسیدن گزارش‌هایی به رئیس‌جمهور مبنی بر واگذاری رانتی خودرو به دست برخی خودروسازان، ‌ رئیسی در جلسه هیئت دولت در این زمینه به وزیر صمت و بازرسی ویژه رئیس‌جمهور دستور بررسی داده است. متعاقب این دستور و با بررسی حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور تخلف برخی خودروسازان از جمله ایران خودرو قطعی شد که رئیس‌جمهور نیز پیرو این گزارش دستور برکناری خطیبی مدیرعامل ایران خودرو را صادر کرد. گفته می‌شود برخی دستگاه‌ها جزو دریافت‌کنندگان خودروهای رانتی بوده‌اند و پیگیری‌هایی برای تغییر دستور رئیس‌جمهور انجام داده‌اند که به نتیجه نرسید. این درحالی‌است که طبق دستورالعمل ۸ بندی رئیس‌جمهور در موضوع خودرو، هرگونه واگذاری خودرو به شرکتها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی به صورت رانتی و غیرشفاف و متفاوت با رویه معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است. از سوی دیگر، امید قالیباف-سخنگوی وزارت صمت- در رابطه با برکناری مدیرعامل ایران‌خودرو اظهار کرد: با تغییراتی که در ترکیب سهامداران ایران‌خودرو در مجمع عمومی این شرکت اتفاق افتاد، مهدی خطیبی از مدیرعاملی ایران خودرو کنار رفت و علیمردان عظیمی جای وی را گرفت. وی افزود: در همین راستا سه نفر از پنج عضو هیات مدیره ایران‌خودرو نیز تغییر کردند. علیمردان عظیمی پیش از این رئیس هیات مدیره شرکت سایپا بوده و عضویت هیات مدیره شرکت‌هایی نظیر فنرسازی زر، توسعه بازرگانی برنا و سایپا پرس، مدیرکل دفتر مرکز حقوقی و مدیرکل بازرسی گروه سایپا را نیز در کارنامه خود دارد.

درآمد حاصل از واردات خودرو در سال آینده
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که درآمد حاصل از حقوق ورودی خودرو در سال آینده ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت دوم دیروز (یکشنبه) و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، بند الحاقی ۱۲ تبصره ۶ لایحه را به تصویب رساندند. بر اساس بند الحاقی ۱۲؛ در آمد پیش بینی شده برای ردیف ۱۱۰۴۰۲( حقوق ورودی خودرو) مبلغ سی هزار میلیارد ریال افزایش می یابد. سید شمس الدین حسینی در جریان بررسی این بند، تاکید کرد: اینجا بحث از افزایش تعرفه یا عوارض ورودی خودرو نیست بلکه درآمد مربوط به واردات خودرو ۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می کند. به دنبال این مصوبه واردات خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. به هیچ وجه این مصوبه در خصوص افزایش قیمت خودرو یا تعرفه ورودی نیست.

مصوبه مجلس برای عرضه خودرو در بورس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد حذف بند مربوط به عرضه خودرو در بورس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مخالفت کردند. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت دوم امروز (یکشنبه)، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، با حذف بند الحاقی ۱۳ تبصره ۶ این لایحه مخالفت کردند. متن این بند به شرح زیر است: «بند الحاقی ۱۳- شرکت‌های خودروسازی داخلی موظفند براساس برنامه تولیدی که وفق بند (۵) ماده (۵۸) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی به تصویب شورای رقابت می رسد، از ابتدای سال ۱۴۰۲ خودروهای تولیدی خود را از طریق بورس کالا و براساس ضوابط مربوطه عرضه کنند.
شورای رقابت موظف است وفق بند (۵) ماده (۵۸) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۲ قیمت جدید خودروها را براساس آنالیز هزینه قیمت تمام شده و با درنظر گرفتن هزینه های تحقق و توسعه و هزینه های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی(مورد تأیید حسابرس) محاسبه و دربازه های حداکثر سه ماهه مجدداً به روزرسانی نماید.
شرکت بورس کالا موظف است هشتاد و پنج درصد(۸۵%) مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب ........... نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.»

بیستمین محموله از کنگان به قطر صادر شد
رئیس اداره بندر و دریانوردی کنگان گفت: بیستمین محموله صادراتی بندر کنگان حاوی آخال حبوبات به مقصد کشور قطر بارگیری شد. عبدالمحمد نادری در جمع خبرنگاران اظهار کرد اظهار کرد: از نیمه دوم امسال همزمان با راه اندازی ۲ پست اسکله رمپ موقت در بندر کنگان رشد قابل قبولی در صادرات این بندر شکل گرفته به نحوی که تاکنون ۲۰ محموله حاوی میوه وتره بار، سبزیجات و آخال حبوباب به مقصد قطر بارگیری شده است.