وزیر نزدیک به بن سلمان ناظر شکنجه بازداشتی‌های هتل «ریتز کارلتون» بود


یک سازمان حقوق بشری با افشای جزئیات جدیدی از اتفاقات سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در هتل «ریتز کارلتون» در ریاض، از نقش یک وزیر نزدیک به ولیعهد سعودی در نظارت بر شکنجه بازداشت شدگان در این هتل پرده برداشت.
به گزارش ایسنا، به نقل از سعودی لیکس، سازمان دموکراسی برای جهان کنونی عرب "DAWN" در گزارشی در این باره فاش کرد که «محمد بن عبد الملک آل شیخ»، وزیر سعودی به عنوان رئیس یک باند تحت رهبری محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان کار می‌کرد و وظیفه او شکنجه و باج گیری از تجار سعودی به منظور مصادره پول آنها به بهانه مبارزه با فساد بود.
در این گزارش آمده است که این وزیر سعودی شخصا بر شکنجه دست‌کم سه زندانی نظارت داشته و به شکل غیرقانونی دارایی‌های تجار برجسته سعودی و مقامات دولتی سابق را در جریان اتفاقات هتل ریتز کارلتون مصادره کرده است.
یک دست‌نوشته از «سالم المزینی»، یکی از بازداشت شدگان هتل ریتز کارلتون تایید می‌کند که آل شیخ شخصا در جلسات شکنجه حضور و نقش داشته است.



المزینی در این شهادت کتبی می‌گوید، شنیده است که آل شیخ به دستیار خود «هندی السحیمی» دستور داده که مطمئن شود المزینی پول و دارایی خود را از جمله مالکیت خطوط هوایی Sky Prime به صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF) منتقل می‌کند.
طبق گفته المزینی، این نقل و انتقال پس از آن صورت گرفت که «چند افسر سعودی وابسته به دربار سلطنتی و ریاست امنیت کشور از جمله «بدر لافی العتیبی»، «سعود القحطانی»، «ماهر عبدالعزیز مطرب»، «مشعل البستانی»، «محمد سعد الزهرانی»، «سیف القحطانی» و «عبدالعزیز الحوساوی» او را شکنجه کردند.
المزینی در شهادت خود به شکنجه‌های فیزیکی و روحی و روانی که در بازجویی‌های افسران سعودی متحمل شده اشاره و تصریح کرده است که با میله‌های آهنی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، شلاق خورده، تحت فشار اجباری مجبور به انجام کارهای تحقیرآمیز شده، با برق شکنجه و از غذا محروم شده است.
سازمان داون در ادامه این گزارش آورده است که آل شیخ دو هواپیمای خصوصی را که از Sky Prime مصادره شده بود به صندوق سرمایه گذاری عمومی منتقل کرد و این دو هواپیما بعداً توسط تیم ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار گرفتند. المزینی فاش کرد که ۱۰ افسر و فرد در شکنجه و آزار جسمی او شرکت داشتند و همین افراد در قتل خاشقجی هم ایفای نقش کردند.
محمد آل الشیخ از مشاوران نزدیک محمد بن سلمان است. در سال ۲۰۲۰ به عنوان رئیس سازمان مالکیت معنوی عربستان منصوب شد. وی همچنین وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و عضو شورای امور اقتصادی و توسعه این کشور است.
آل شیخ از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ در بانک جهانی کار کرد و سپس به یک شرکت حقوقی خصوصی در نیویورک ملحق شد. وی همچنین در شرکت نفتی آرامکو ایفای نقش کرده است.
حکومت عربستان به رهبری محمد بن سلمان حاکم دوفاکتوی این کشور نوامبر ۲۰۱۷ در عملیاتی که به عنوان بزرگ‌ترین و بحث برانگیزترین "عملیات پاکسازی" در تاریخ معاصر طبقه بندی شده است، ده‌ها شاهزاده، مقامات ارشد و تاجر را در هتل "ریتز کارلتون" بازداشت و بخشی از اموال آنها را مصادره کرد.