هر داوطلب، یک ایثارگر است

فاطمه عسگری‌نیا- شهروند آنلاین؛ بسیاری از گروه‌های داوطلب و خیر سعی می‌کنند کمک‌های خیرخواهانه خود را به مناطق دوردست کشور انتقال دهند، از سیستان‌وبلوچستان گرفته تا مناطق مرزی کرمان و کردستان.

اما مهدی جعفری و دوستانش مناطق جنوب استان تهران و پایتخت را برای این فعالیت‌ها انتخاب کرده‌اند: «از وقتی مهاجرت به تهران برای دستیابی به زندگی بهتر هر روز بیشتر و بیشتر شد، مناطق حاشیه‌ای هم با سرعت بیشتری در این استان شکل گرفت. مناطقی که گرچه جزئی از پایتخت محسوب می‌شوند، اما از حداقل امکانات زندگی محرومند. تعداد خانوارهای مهاجر و نیازمند زیادی در این مناطق ساکن هستند که هر کدام به دلیل فقر و نبود امکانات دارای چند دانش‌آموز بازمانده از تحصیل هستند.»

مهدی و دوستانش روی توانمندسازی این مناطق تمرکز کردند، برنامه‌های زیادی هم برای پیشرفت اهداف‌شان تعریف کردند، اما درنهایت نتیجه‌ای که کسب می‌کردند برایشان رضایت‌بخش نبود: «کمک‌های زیادی به جامعه هدف ارائه می‌کردیم، از توزیع سبد اقلام غذایی بین خانواده‌ها گرفته تا ساخت مدارس و کمک به ادامه تحصیل دانش‌آموزان، اما هیچ‌کدام درنهایت به نتیجه‌ای که می‌خواستیم منجر نمی‌شود. به آسیب‌شناسی فعالیت‌های خود پرداختیم و متوجه شدیم فعالیت‌های داوطلبانه در هر بخش نیازمند آموزش‌های اساسی است، موضوعی که نبودش فعالیت‌های ما را تحت‌تاثیر خود قرار داده بود.»



مهدی برای چاره‌اندیشی و حل این موضوع شروع به کنکاش و بررسی می‌کند تا اینکه با جمعیت هلال‌احمر و فعالیت‌های داوطلبانه‌اش آشنا می‌شود: «شناختی از فعالیت‌های داوطلبانه هلال‌احمر نداشتم. وقتی وارد این مجموعه شدم و کمی پرس‌وجو کردم دیدم این دقیقا همان چیزی است که گروه ما در پی‌ آن می‌گردد. خوشبختانه سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر هم از پیشنهاد همکاری ما استقبال خوبی کرد و حالا هشت سالی می‌شود که این فعالیت‌ها ادامه دارد و در طرح‌های عام‌المنفعه زیادی با جمعیت همکاری داشتیم که از جمله آنها می‌توان به پروژه‌های اجرایی در دوره کرونا، سیل و زلزله‌ها اشاره کرد.»

 

پناه همه بی‌پناهان

حالا او مجوز خانه هلال در ورامین را دارد و زیر سقف این خانه می‌تواند برنامه‌های حمایتی خود را بهتر پیش ببرد: «از وقتی با جمعیت هلال‌احمر در تعامل و همکاری هستیم بر گستره فعالیت‌های ما هم افزوده شده است. حضورمان در مناطق محروم سنجیده‌تر است و نتایج بهتری می‌توانیم کسب کنیم. ارتباط با خیرین  و موسسات دیگر در سایه تعامل با جمعیت هلال‌احمر باعث شده تا هم در مدرسه‌سازی برای بچه‌های ساکن در این منطقه موفق‌تر باشیم، هم در تامین مسکن برای نیازمندان.»

خانه هلال ورامین حالا پناه همه بی‌پناهان شده است: «ما ساختاری را تعریف کردیم که افراد فاقد خانه و بی‌سرپناه 6 ماه به‌صورت رایگان در مجموعه‌های ما ساکن شوند و بعد از 6 ماه از حمایت ما خارج می‌شوند، چراکه به آنها کمک می‌کنیم هم شغل مناسبی برای خود دست‌وپا کنند، هم از هر لحاظ توانمندتر شوند. خانه هلال ورامین در حال حاضر فقط 350 نوزاد شیرخشکی را تحت پوشش دارد که به‌صورت ماهانه سهمیه شیرخشک خود را دریافت می‌کنند.»

مجموعه‌ای که مهدی و دوستانش در قالب خانه هلال اداره می‌کنند سالانه بین 150 تا 200 نیازمند را توانمند می‌کند: «ما به نیازمندان به جای کمک مالی صفر تا صد حرفه و شغل یاد می‌دهیم، چراکه معتقدیم باید آنها توانمند و از چرخه حمایتی ما خارج شوند تا بتوانیم به افراد بیشتری خدمات‌رسانی کنیم.»

 

رخت داوطلبی و احساس غرور و لذت

عمده فعالیت‌های خانه هلال ورامین به مدیریت مهدی و همکاری دوستان داوطلبش گرچه حول‌وحوش خدمات بهداشتی و درمانی می‌گردد و سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند با درمان بیماران شاهد کاهش درد و سختی آنها باشد، اما این مسأله باعث نشده تا از سایر کمک‌ها به مردم نیازمند غافل شود.

به اعتقاد او هر داوطلب هلال‌احمر یک ایثارگر است: «داوطلبان هلال‌احمر هر کدام‌شان یک ایثارگر هستند. افرادی که با ازخودگذشتگی در بخش‌های مختلف حاضر می‌شوند تا به همه بگویند مهربانی هنوز هم هست و زیباست! داوطلبان هلال‌احمر حتی در خانه و کاشانه خود هم یک داوطلبند و اجازه نمی‌دهند به هیچ فردی آسیب  برسد. او یک داوطلب است و هرگاه رخت داوطلبی هلال‌احمر را به تن می‌کند، احساس غرور و لذت می‌کند: «من در گذشته گمان می‌کردم هلال‌احمر یک ارگان حاکمیتی است، به خاطر همین علاقه‌ای به همکاری با آن نداشتم، اما وقتی وارد شدم و متوجه شدم بخش اصلی کار این جمعیت فعالیت‌های داوطلبانه در اشکال متفاوت است و بستر برای همکاری هر فردی با هر توانایی فراهم است، عاشق همکاری با این مجموعه شدم و تمام فعالیت‌های گروه جهادی خود را در چارچوب برنامه‌های هلال‌احمر تعریف کردم.»

تعامل و همکاری داوطلبانه مهدی جعفری با جمعیت هلال‌احمر در منطقه جنوب تهران اثرات مثبت و زیادی داشته است.

در سایه همین تعاملات او حالا رفقای خیر و نیکوکار زیادی پیدا کرده که می‌تواند از توان مالی و حمایتی آنها در راستای حل مشکلات مردم نیازمند منطقه‌اش کمک بگیرد: «از همه گروه‌های خیریه و جهادی دعوت می‌کنم با همکاری جمعیت هلال‌احمر بستری را فراهم کنند که نیازمندان بیشتری از خدمات حمایتی بهره‌مند شوند. از قدیم گفته‌اند یک دست صدا ندارد و این را ما در مجموعه داوطلبانه خود به‌خوبی درک کردیم. جمعیت هلال‌احمر سازمانی باتجربه در ساماندهی کمک‌های مردمی و بهره‌مندی افراد نیازمند است.»

// انتهای پیام

تجلیل از پزشک داوطلب جمعیت هلال احمر و فاتح قله اورست