معاون وزیر صنعت از چرخش سیاست‌های ایدرو خبر داد؛

«جهان‌صنعت»- معاون وزیر صنعت گفت: در دنیا به‌طور طبیعی تمام بنگاه‌ها بعد از طی دوره مقدماتی، میانسالی و کهولت به مرحله خروج از بازار می‌رسند، پس بنگاه‌هایی که خود را با تکنولوژی روز تطبیق ندهند از دور خارج خواهند شد.
منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع گفت: قرار بر این است که در 50 سال دوم، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) به سمت تغییر برود و با واگذاری بنگاه‌ها به بخش‌خصوصی از این بخش حمایت کند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایدرو بنای بنگاهداری ندارد، تصریح کرد: تاکنون ۲۵۰ طرح از سوی ایدرو در کشور ایجاد شده و با پیاده‌سازی اصل «۴۴» قانون اساسی در حال واگذاری به بخش‌خصوصی است.
وی افزود: سازمان گسترش و نوسازی، نه رقیب بخش‌خصوصی بوده و نه از این پس خواهد بود؛ ما ۱۸ طرح داریم که در دست اجراست و تنها سهام یک طرح به صورت صددرصدی در اختیار ایدرو است ولی مابقی در اختیار بخش‌خصوصی قرار دارد.معاون نعمت‌زاده در این نشست خبری با تاکید بر تاثیر برجام در بخش صنعت و معدن گفت: 8/8 میلیارد دلار در قالب ۱۷۲ طرح بعد از برجام سرمایه‌گذاری شد که 5/5 میلیارد دلار آن اجرا شده و مابقی هم در حال پیگیری و انجام است.وی افزود: در بخش تولید سال گذشته افزایش چشمگیری داشتیم. آهن، فولاد، فرش ماشینی، دارو و محصولات پتروشیمی از تولیداتی است که افزایش داشته است.


معظمی گفت: سال گذشته دولت تصویب کرد ۱۷ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات در اختیار ۲۴ هزار واحد صنعتی و کشاورزی قرار گیرد. این واحدها توانستند با این تسهیلات مشکلات نقدینگی خود را حل کنند.
وی با اشاره به مصوبه دولت برای افزایش میزان تسهیلات گفت: امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحدهای صنعتی، معدنی و اصناف قرار خواهد گرفت.وی خاطرنشان کرد: ما ۱۸ طرح به ارزش ۶۰ هزار میلیارد تومان در دست اجرا داریم که از طریق منابع داخلی و خارجی در حال انجام است. برای حدود هشت هزار نفر در سال ۱۳۹۶ به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این ۱۸ طرح اشتغالزایی خواهد شد.
این مقام مسوول در ادامه گفت: توقع ما از دولت و مجلس این است که به سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایدرو اجازه درآمدزایی بدهد. ما درآمدزایی می‌کنیم اما به خزانه واریز می‌کنیم و دولت از خزانه به ما چیزی پرداخت نمی‌کند.
وی ادامه داد: سهم ایدرو در تمام مشارکت‌ها سهم غیرمدیریتی است و مدیریت با بخش‌خصوصی و شرکت‌های خارجی است.وی در تشریح بخشی از طرح‌های این سازمان گفت: تولید گیربکس اتوماتیک با بلژیکی‌ها با سرمایه‌ای حدود ۴۰ میلیون یورو با اشتغالزایی ۱۰۰ نفر، طرح تایر سیستان و بلوچستان با سرمایه ۱۶۰ میلیون یورو و اشتغالزایی ۱۶۰۰ نفر که صددرصد متعلق به ایدرو است.وی افزود: ۲۸ موافقتنامه بعد از برجام در ایدرو امضا شده است. ما هیچ راهی نداریم جز اینکه درآمدزایی کنیم چون دولت که به ما پول نمی‌دهد و البته توقعی هم نداریم.معظمی ادامه داد: در تلاش هستیم این موافقنامه‌ها را تبدیل به قرارداد کنیم. در حال حاضر حدود هفت یا هشت مورد تبدیل به قرارداد شده است.وی افزود: باید قراردادهایی را ببندیم که منافع دو طرف را تضمین کند و به اهداف خود برسیم و توانمندی داخلی افزایش پیدا کند.
معاون وزیر صنعت تصریح کرد: شرکت‌های خارجی عادت کرده‌اند و علاقه‌مند به واردات هستند، ما نباید واردات را برای آنها تسهیل کنیم. ما در مقابل واردات مقاومت کرده و اگرچه مذاکرات طولانی می‌شود اما به انتقال تکنولوژی و افزایش توان تولید داخلی فکر می‌کنیم.
قرارداد رنو در دولت یازدهم امضا می‌شود
معظمی در توضیح قرارداد ایدرو با رنو گفت: خود وزیر صنعت توضیحات کامل را خواهد داد. با کارخانه‌ای که خریده‌ایم کار را امسال شروع می‌کنیم.
وی درخصوص زمان امضای قرارداد با رنو گفت: به‌طور حتم این قرارداد در دولت یازدهم امضا خواهد شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر روزی هفت دستگاه تولید دارد که برنامه تولید روزانه ۱۱ دستگاه است.
تولید باید صادرات‌محور باشد
رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان اینکه رشد بخش صنعت و معدن از منفی 5/10 درصد به مثبت 5/6 رسید، افزود: با این وجود حال صنعت چندان خوب نیست و نیازمند حمایت جدی است. وی گفت: تولید باید صادرات محور باشد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در قراردادهای رنو، پژو و سیتروئن گفته شده است که ۳۰ درصد از تولیدات باید صادرات شود در صورتی که این صادرات محقق نشود تولید را کاهش دهند. نکته دوم وصل شدن ما به شبکه تولید و فروش بین‌المللی این شرکت‌هاست.
وی افزود: یکی از نارضایتی‌های مردم و مشتریان خدمات پس از فروش است. مردم انتظار دارند خودرو هم از نظر کیفیت و هم خدمات پس از فروش مطلوب باشد.
مردم از خدمات پس از فروش خودروسازان ناراضی‌‌اند
وی در ادامه با بیان اینکه مردم از خدمات پس از فروش خودروها ناراضی هستند، گفت: مردم انتظار دارند خودرویی که تحویل می‌گیرند از نظر خدمات پس از فروش و کیفیت در سطح مطلوبی باشد و در این مورد فشار سنگینی بر خودروسازان وجود دارد.
وی تصریح کرد: تذکرات فراوانی در زمینه کیفیت به خودروسازان داده شده اما با شاخص‌های موردنظر ما و مردم فاصله دارد.رییس سازمان گسترش با بیان اینکه تولید خودروهای گران‌قیمت مورد ‌نظر جامعه هدف ما نیست، گفت: رنج قیمتی برای جامعه هدف ما 20 تا 30 میلیون تومان و همچنین 30 تا 40 میلیون تومان است.
وی تصریح کرد: هدف وزارت صنعت این نیست که واردات خودرو افزایش یابد بلکه هدف این است که از طریق افزایش تولید داخل و افزایش کیفیت، بازار هدف تامین شود.رییس سازمان گسترش با بیان اینکه بابت واگذاری‌ها ۲۲۵۰ میلیارد تومان طلب داریم، گفت: دارایی‌ها توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار می‌شود ولی پولش برنمی‌گردد.معظمی اظهار داشت: جاده واگذاری‌‌ها یک‌طرفه است، ما واحدهای‌های صنعتی را ایجاد می‌کنیم و توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار می‌شود اما پولش برنمی‌گردد.وی ابراز امیدواری کرد که مجلس تکلیف سازمان‌های توسعه‌ای را مشخص کند و دولت نیز بدهی‌اش را پرداخت کند.وی با بیان اینکه 2250 میلیارد تومان بابت واگذاری‌ها طلب داریم، افزود: امیدواریم هرچه زودتر بخشی از این منابع برای اجرای طرح‌های صنعتی در اختیار ایدرو قرار گیرد.
پول‌هایی که به خزانه می‌دهیم برنمی‌گردد
وی ادامه داد: از مجلس و دولت می‌خواهیم این اجازه را به سازمان‌های توسعه‌ای بدهند که بتوانند تولید درآمد کنند و درآمدشان را صرف توسعه کنند.
معظمی تصریح کرد: در حال حاضر درآمد را تولید و به حساب خزانه واریز می‌کنیم ولی خزانه چیزی به ما نمی‌دهد.معظمی در ادامه با اشاره به تصویب حدود 8/8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در قالب 172 طرح در دولت یازدهم، افزود: حدود 5/5 میلیارد دلار از این طرح‌ها اجرایی شده و در حال انجام است.
از شرکت‌های کشتیرانی و نفتکش کلی خواهش کردیم که کشتی داخلی تحویل بگیرند
معظمی همچنین در مورد وضعیت ساخت کشتی در کشور خاطرنشان کرد: کشتی در کشور ساخته شده اما ساخت آن به جای چهار سال، 11 سال طول کشیده و همین مساله قیمت تمام‌شده را افزایش داده است.
وی ادامه داد: با مسوولان شرکت کشتیرانی و شرکت نفتکش صحبت و از آنها کلی خواهش کردیم که کشتی‌ها را تحویل بگیرند، آنها نیز بزرگواری کردند و تحویل گرفتند اما این کشتی‌ها باید هشت سال پیش تحویل داده می‌شد.
رییس ایدرو با بیان اینکه در حال حاضر تا 95 درصد منابع مالی مورد نیاز در این بخش از طریق خارجی‌ها تامین می‌شود، گفت: با کره‌ای‌ها شریک شدیم. با شرکت کشتیرانی و نفتکش نیز تفاهم کردیم که همه سفارش‌ها را به خارجی‌ها ندهند و آنها نیز پذیرفتند.
به گفته وی، شرکت مشترکی با حضور سازمان گسترش، شرکت‌های کره‌ای، چینی و همچنین شرکت کشتیرانی و نفتکش برای ساخت کشتی‌های بزرگ توسط ایزوایکو تشکیل شده است.
رییس سازمان گسترش همچنین با بیان اینکه سالانه حجم قابل توجهی از منابع مالی کشور صرف تعمیر کشتی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌شود، ادامه داد: می‌توانیم از توان داخل در این زمینه استفاده کنیم.
معظمی از رونمایی 50 طرح برای جذب سرمایه‌گذار در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش خبر داد و گفت:‌ برای اجرای این طرح‌ها حدود 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است.
وی افزود: همچنین 50 عنوان پایان‌نامه تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در بخش‌های مختلف از جمله خودرو، انرژی و صنایع پیشرفته اعلام خواهیم کرد که سازمان گسترش از این پایان‌نامه‌ها حمایت خواهد کرد.وی همچنین با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در فاز 14 پارس‌جنوبی سه هزار نفر دیگر نیز نیروی کار اضافه کنیم، گفت: در حال حاضر در تمام فازهای پارس‌جنوبی حضور داریم و سفره فازهای پارس‌جنوبی تا پایان سال آینده جمع می‌شود.
رییس سازمان گسترش ادامه داد: وزارت نفت و شرکت ملی نفت هنوز در مورد پارس‌شمالی برنامه‌ای را اعلام نکرده‌اند اما اگر برنامه‌ای وجود داشته باشد حتما سازمان گسترش نیز آماده ورود به آنجا خواهد بود.
وی تصریح کرد: در مورد انتقال گاز پارس‌جنوبی نیز در مناقصه‌ای شرکت کرده‌ایم که از نظر ما شرکت لوله‌گستر از لحاظ توانمندی و قیمت می‌تواند برنده مناقصه باشد که امیدواریم به نتیجه برسیم.
وی اظهار داشت: در این مورد نشستی را با وزیر نفت داشته‌ایم.