اخبار ویژه

  گزارش فارن‌افرز از تشکیل جبهه جهانی در مقابل تحریم‌های آمریکا
یک نشریه تخصصی سیاست خارجی آمریکا درباره به پایان رسیدن دوران تحریم‌های این کشور هشدار داد.
فارن‌افرز نوشت: روزهای طلایی تحریم‌های ایالات متحده ممکن است به‌زودی به پایان برسد. با افزایش تحریم‌ها بسیاری از کشورهای سرکش، شروع به مقاوم کردن اقتصاد خود کرده‌اند. در سال 2012، ایالات متحده ارتباط ایران با شبکه سوئیفت را قطع کرد. در سال 2014، تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه، مسکو را بر آن داشت تا خود مختاری اقتصادی را در اولویت قرار دهد. در سال 2017 نیز قطع صادرات نیمه‌هادی‌ها توسط ایالات متحده به پکن هشدار داد که دسترسی به فناوری حیاتی ممکن است قطع شود.
این سه رویداد، رویکرد تازه‌ای را رقم زده است: مقاومت در برابر تحریم‌ها. قدرت ایالات متحده برای اعمال تحریم‌ها علیه سایر کشورها ناشی از اولویت دلار و نظارت ایالات متحده بر کانال‌های مالی جهانی است. پس منطقی است که دشمنان ایالات متحده به‌دنبال نوآوری‌های مالی باشند. از سال 1990 سرعت استفاده از تحریم‌ها به شدت افزایش یافت و دشمنان ایالات متحده با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای دور زدن مجازات‌های احتمالی پاسخ داده‌اند.


سواپ دوطرفه ارز به کشورها اجازه می‌دهد تا دلار آمریکا را دور بزنند. معاملات مبادله ارز، بانک‌های مرکزی را مستقیماً به یکدیگر متصل می‌کند و نیاز به استفاده از ارز سوم را برای تجارت از بین می‌برد. تاکنون بیش از 60 کشور از این نوع قراردادها استفاده کرده‌اند که ارزش آن به 500 میلیارد دلار می‌رسد. هدف پکن روشن است: شرکت‌های چینی بتوانند کانال‌های مالی ایالات متحده را در زمانی که می‌خواهند دور بزنند.
در سال 2020، برای اولین‌بار، چین بیش از نیمی از تجارت خود با روسیه را با ارزی غیر از دلار آمریکا تسویه کرد و بیشتر این مبادلات تجاری از تحریم‌های ایالات متحده ایمن ماندند. در مارس 2020، سازمان همکاری شانگهای، توسعه پرداخت‌ها به ارزهای محلی را در تلاش برای دور زدن دلار آمریکا و تحریم‌های ایالات متحده در اولویت قرار داد.
هند در سال 2019 موشک‌های پدافند هوایی اس-400 را از روسیه خریداری کرد. هند موشک‌های روسی را به کمک ترکیبی از روبل و روپیه هند خریداری کرد و بدین ترتیب از تحریم‌های ایالات متحده که می‌توانست برای توقف فروش استفاده شود، فرار کرد.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، در ادامه این تحلیل آمده است: آنچه چین به‌عنوان جایگزین معرفی کرده سامانه فرامرزی پرداخت بین بانکی (CIPS) است. در سال 2021، CIPS تنها 12 تریلیون دلار تراکنش را پردازش کرد که معادل آن چیزی است که سوئیفت در کمتر از سه روز پردازش می‌کند. علاوه‌بر این CIPS بر پرداخت‌های رنمینبی متمرکز است که کمتر از ده درصد از تراکنش‌های مالی جهانی را در بر می‌گیرد.
همین هم یک پیروزی برای مسکو و پکن است: هدف آنها داشتن یک جایگزین کارآمد برای SWIFT است نه اینکه به یک سامانه پرداخت درجه یک دست یابند. آنچه برای روسیه و چین اهمیت دارد این است که حدود 1300 بانک در بیش از 100 کشور به این چارچوب پیوسته‌اند. اگر قرار باشد ارتباط روسیه و چین با سوئیفت قطع شود، پشتیبان آنها هر زمان که بخواهند آماده است. پکن ممکن است روزی شرکت‌هایی را که خواهان دسترسی به بازار چین هستند مجبور به استفاده از CIPS کند. چین می‌تواند از این بازار به‌عنوان یک اهرم استفاده کند. درست مانند شیوه‌ای که ایالات متحده به کار گرفته است. 
ابزار دیگر دشمنان ایالات متحده، ارز دیجیتال است. در این‌جا هم چین پیشتاز است. در حال حاضر حدود 300 میلیون چینی در بیش از 20 شهر از جمله پکن، شانگهای و شنژن از رنمینبی دیجیتال استفاده می‌کنند. این ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی چین صادر شده و در تلفن‌های همراه شهروندان چینی ذخیره می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030، یک میلیارد نفر از رنمینبی دیجیتال استفاده کنند.
در سال 2021، پکن شراکت با امارات متحده عربی و تایلند برای صادرات با رنمینبی دیجیتال را کلید زد. با توجه به اینکه چین بزرگ‌ترین شریک تجاری اکثر کشورهاست، احتمالاً معاملات دیگری از این دست در پیش خواهد بود. ایالات متحده هیچ راهی برای محدود کردن ارزهای دیجیتال نخواهد داشت.
هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم روابط بین واشنگتن و پکن یا واشنگتن و مسکو به این زودی بهبود خواهد یافت. محتمل‌‌ترین سناریو این است که اوضاع بدتر شود و پکن و مسکو تلاش‌های خود را برای مقابله با تحریم‌ها دو چندان کنند.
همه اینها به این معناست که ظرف یک دهه، تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده ممکن است تاثیر کمی داشته باشد. گزارش کامرسانت از حضور برند‌های پوشاک ایرانی در روسیه
برندهای ایرانی و صنایع پوشک ایران درصدد تصاحب بازار روسیه هستند.
روزنامه روسی کامرسانت ضمن انتشار این مطلب نوشت: برندهای لباس از ایران تا پایان سال در روسیه حضور خواهند یافت. به زودی در قفسه‌های فروشگاه‌های داخلی می‌توانید شلوار جین علیرضا «Alireza» و همچنین بلوزهای سمیرا «Samira» را پیدا کنید. 15 تا 20 برند ایرانی وارد بازار روسیه می‌شوند. نمایندگان آنها مذاکره با مدیران مراکز خرید و وزارت صنعت و تجارت روسیه را انجام داده‌اند و قرار است به زودی همگی وارد بازارهای روسیه شوند. یکی از تولید کنندگان حتی اولین قرارداد برای عرضه کالا را به پایان رسانده است. ارزش این قرارداد 15 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.
مشتریان روسی از لباس‌های ایرانی چه انتظاری دارند؟ به احتمال زیاد، چیزهایی که در مجموعه مارک‌های شرقی وجود دارد، مینیمالیستی و متوسط خواهد بود. ایران عمدتا در تولید محصولات چرمی تخصص دارد و کیف و کفش‌ها و لباس‌های چرمی ایران در جهان زبانزد است. قدرت تولید ایران، کفش است. این کشور همچنین لباس تولید می‌کند، اما نمی‌توان گفت که موقعیت برخی از رهبران بزرگ جهان در صنایع پوشاک را دارد.
در این میان، 50 درصد از تقاضای داخلی روسیه، توسط تولید کنندگان خودشان ارائه می‌شود، بنابراین، آنها در همه بخش‌ها تجربه دارند. لباس‌های ایرانی، لباس‌هایی هستند که مطابق با قوانین جهان اسلام هستند.
فعلا، برندهای ایرانی قصد دارند خریداران را با قیمت پایین جذب کنند. تولید کنندگان ایرانی وعده می‌دهند که لباس آنها ارزان‌تر از محصولات ساخت ترکیه خواهد بود. همان طور که کارشناسان خاطرنشان می‌کنند، شرکت‌های داخلی و شرکت‌های خارجی به رقبای اصلی این برندهای ایرانی تبدیل می‌شوند. در حال حاضر، برخی از تامین کنندگان لباس وضعیت بازار روسیه را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده‌اند. به عنوان مثال، میزات محصولات تولید کنندگان ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده‌اند. در سال 2023 میلادی، کارشناسان انتظار افزایش شدید محصولات ترکیه و چین را دارند و انتظار می‌رود بخش عمده‌ای از محصولات آنها راهی بازارهای روسیه شوند. اصرار عجیب برای متهم کردن مجلس و تبرئه آمریکا در ماجرای برجام
روزنامه جمهوری اسلامی در ادعایی خلاف واقع نوشت: دولت قبل در اردیبهشت 1400 توانسته بود بازگشت به برجام را قطعی کند اما آن زمان مصوبه مجلس درباره آژانس مانع امضای توافق شد.
این روزنامه با اشاره به سفر گروسی مدیرکل آژانس به تهران و توافق انجام‌شده با سازمان انرژی اتمی ایران نوشت: «به نظر می‌رسد همیـن توافق بـرای پایان یافتن جدال میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مرحلـه کنونی کافی باشـد. بنابراین‌، طبق وعده‌ای که داده شـده‌، قاعدتا حل و فصل اختلافات میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به هموار شدن راه ازسرگیری مذاکرات برای احیاء برجام منجر شود.
آنچه طبق سخنان رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محتوای توافق میان ایران و آژانس را تشکیل می‌دهد‌، هیچ منافاتی با تعهـدات مرتبط با فعالیت‌های اتمی ایران در چارچوب مقررات آژانس نـدارد. به همیـن دليـل ايـن احتمال وجـود دارد که این توافق‌، مورد تعرض مجلس شورای اسلامی قرار نگیرد و راه هموار شـده برای از سرگیری مذاکرات برجامی بار دیگر مسدود نشـود و احيـاء برجـام کـه اکنون به خواست عمومی تبدیل شـده اسـت تحقق یابد. در اردیبهشت ۱۴۰۰ هم که دولت قبلی توانسته بود بازگشت به برجام را به مرحله قطعی برساند‌، توافقات مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان در همیـن چارچـوب كـه اكـنـون مدیرکل آژانس می‌گوید قرار داشت و چیزی فراتر از این نبود. با این‌حال در آن زمان مجلس شورای اسلامی با مصوبه‌ای مانـع امضاء توافق برجامی شـد. اینکه اکنون میان توافق ایران و آژانس با آن مصوبه ادعای وجود تضادی صورت نمی‌گیرد‌، این احتمال را تقویت می‌کند که اینبار مانعی بر سر راه احیاء برجام به وجود نیاید.
ادعای روزنامه جمهوری اسلامی خلاف واقعیت است؛ چه اینکه اختلاف با آژانس و سیاسی‌کاری آن در نبستن پرونده موسوم به PMD و طرح دعاوی جدید، فقط یکی از موارد مورد اعتراض ایران نبود و نه همه آن. بلکه مسئله اساسی‌تر در کنار این موضوع، ماجرای لغو نشدن تحریم‌های اصلی در پی برجام بلکه گسترش آن بود. براساس این تجربه، کشورمان به درستی از طرف آمریکایی و اروپایی تعهد و تضمین معتبر برای لغو موثر و پایدار تحریم‌ها می‌خواست تا انتفاع از برجام، معنا و مفهوم داشته باشد. بر همین مبنا، اقدام مجلس در تصویب قانون اقدام متقابل، تقویت موضع وزارت خارجه در مذاکرات بود و شرط بازگشت ایران به تعهدات برجامی را بازگشت تضمین‌شده غرب به تعهدات‌شان می‌دانست.
آژانس در این میان، صرفا ابزار بهانه‌جویی آمریکا و اروپا برای لاپوشانی بدعهدی‌ها و نقض تعهدات‌شان بوده است. آنها همچنین از شل و سفت کردن مواضع ایران، صرفا به عنوان ابزاری برای تهدید و فریب ایران استفاده کرده‌اند. به همین دلیل هم با وجود بی‌سابقه‌ترین همکاری‌ها در تاریخ آژانس از سوی ایران، پرونده سیاسی مذکور پس از 20 سال بسته نشده و به‌مثابه استخوان لای زخم برای طرف غربی عمل کرده است. بر این مبنا، توافق با آژانس صرفا باید بر مبنای اخذ تضمین و اطمینان درباره عدم تکرار سیاست‌های گذشته باشد؛ ضمن اینکه احیای برجام صرفا با تحقق مطالبات ایران در زمینه لغو موثر و پایدار و راستی‌آزمایی شده تحریم‌ها امکان‌پذیر است و نه طلبکاری آمریکا و اروپا، بدون تعیین تکلیف موضوع تحریم‌.
بر مبنای همین توضیحات، جای تأسف و تعجب است که چرا یک روزنامه ایرانی به جای گرفتن گریبان غرب، طرف ایرانی (مثلا مجلس) را علت عدم احیای توافق معرفی می‌کند؟! آیا نویسنده این روزنامه خبر ندارد که مثلا در آمریکا، طلبکار کنگره به عنوان پشتوانه تیم مذاکره‌کننده آمریکایی عمل کرده و موجب امتیازگیری بیشتر آنها شده است؟! موضع صریح امام(ره) درباره حجاب و اظهارات تحریف‌آمیز «ابتکار»
معاون رئیس‌جمهور در دولت سابق در اظهاراتی تحریف‌آمیز مدعی شد: امام مخالف الزام حجاب بوده است.
به گزارش روزنامه جوان، سایت جماران رسانه‌ای زیر نظر دفتر تنظیم و نشر آثار امام خمینی است که چنان‌که از نام آن‌، یعنی جماران‌، هویداست قرار بوده منادی اندیشه‌های امام باشد‌، اما شاید ادعای گزافی نباشد اگر بگوییم بیش از هر رسانه داخلی دیگری‌، به تحریف اندیشه‌های امام پرداخته است.
معصومه ابتکار در دروغی آشکار به جماران گفته است: «در ابتدای انقلاب بحث اجباری شدن حجاب مطرح نبود. حجاب انتخابی بود و جالب اینجا بود که اکثریت هم به این سمت آمدند و حجاب را انتخاب کرده بودند. بدون اینکه کسی به آنها امر کند. امام از ابتدا با این نگاه‌های سختگیرانه و افرادی که موضع صرفا فقهی داشتند و حتی ابعاد اجتماعی و روانشناختی موضوع را نمی‌دیدند‌، درگیر بودند.»
دروغ بستن ابتکار به حضرت امام(ره) در حالی است که امام خمینی‌، اسفند ۵۷ یعنی کمتر از یک ماه پس پیروزی انقلاب اسلامی‌، طی یک سخنرانی در مدرسه فیضیه قم‌، در مورد حجاب بانوان در فضای عمومی فرمودند: «الان وزارتخانه‌ها- این را می‌گویم که به دولت برسد‌، آن‌طوری که برای من نقل می‌کنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه‌های اسلامی نباید زن‌های لخت بیایند؛ زن‌ها بروند اما با حجاب باشند. مانعی ندارد بروند؛ اما کار بکنند‌، لکن با حجاب شرعی باشند‌، با حفظ جهات شرعی باشند.» کاش مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌، صحیفه امام‌، ج ۶‌، ص: ۳۲۹ را مطالعه کنند و فقط محض گرفتن ژست نشر آثار امام‌، اقدام به چاپ سخنان ایشان و صحیفه نکنند!
«زنان اسلامی باید با حجاب اسلامی بیرون بیایند. نه اینکه خودشان را بزک کنند. زن‌ها هنوز در ادارات با وضع پیشین کار می‌کنند. زن‌ها باید وضع خودشـان را عوض کننـد...»